DERS ADI

: Bilgi Sistemlerinin Şehir Planlamada Kullanımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5089 Bilgi Sistemlerinin Şehir Planlamada Kullanımı SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUHAMMED AYDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Şehir planlama süreçlerinin ayrılmaz bir parçası haline gelmiş olan Coğrafi Bilgi Sistemleri, Kent Bilgi Sistemleri vb bilgi sistemlerinin amaç ve niteliklerini kavratmak.

Coğrafi Bilgi Sistemlerini ve nasıl kurulabileceğini öğretmek; Bu kapsamda mekâna referanslı verinin toplanılması, bilgisayar ortamına aktarılması, düzenlenmesi, tablo ve mekânsal sorgulamaların yapılması, çeşitli mekânsal istatistik analiz araçlarının kullanılması, temalı haritaların hazırlanması; Üç boyutlu topografya modellerinin oluşturulması, eğim, bakı, rakım vb analizlerin yapılması, sanal kent modelinin oluşturulması ve topografya modeli ile etkileşim içinde geliştirilmesi, sunum ve çıktı hazırlanması becerisinin verilmesidir.

Teknoloji Yönetimi ve İnovasyon yönetimi süreçlerinin öğrenilmesi. Teknolojik yeniliklere hakim olmak ve mesleki alanda girişimciliğin önemi konusunda farkındalık oluşturmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Coğrafi Bilgi Sistemleri, Kent Bilgi Sistemleri vb sistem, kavram ve teknolojilerin tanımlarını yapabilecek, CBS'nin bileşenleri ve bir sistemi mekansal yapan nitelikleri tanımlayabilecek,
2   Teknoloji Yönetimi ve İnovasyon yönetimi yaklaşımlarını kavrayabilecek. Girişimcilik ve yenilikciliğin önemini nlayabilecek,
3   Güncel CBS yazılımlarını tanıyabilecek, bunlardan birini etkin şekilde kullanabilecek,
4   Mekâna referanslı veriyi toplayıp sisteme girebilecek, Planlama için gerekli veritabanını oluşturup, bunu düzenleyebilecek,
5   Tablo ve mekânsal sorguları yapabilecek, şehir planlama için gerekli çeşitli istatistik araçları kullanabilecek, İmar planlarını, Temalı haritaları, sunum ve çıktıları hazırlayabilecek.
6   Üç boyutlu topografya modeli oluşturabilecek, sanal kent modelini topografya modeli ile birlikte yönetebilecek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilgi sistemleri nedir Bileşenleri nelerdir
2 Planlama sürecinde kullanılan CBS yazılımların tanıtımı, ArcGIS ve Geomedia nın özellikleri.
3 CBS ile ilişkili yeni teknolojiler nelerdir Sayısal altlık, tablo, vektör veri ve veritabanı kavramları.
4 Temel program fonksiyonlarının anlatılması, mevcut verilerin görüntülenmesi ve örnek CBS projesine başlanması, Mevcut bir veritabına tablo veri girilmesi ve örnek CBS uygulamasının sürdürülmesi
5 Tematik harita fonksiyonlarının anlatılması ve örnek uygulama üzerinde konulu haritaların oluşturulması sürdürülmesi.
6 Tablo veriler üzerinden nitelik sorgulaması, örnek uygulama üzerinde attribute query yapılması, Mekansal verilerin, mekansal parametrelerle sorgulanması, örnek uygulama üzerinde spatial query yapılması.
7 Ölçülendirme ve ölçek komutlarının anlatılması ve örnek CBS uygulaması üzerinde öğrenilenlerin sınanması.
8 Ara Sınav, Laboratuar uygulaması.
9 Örnek bir alanda yeni bir sayısal altlık oluşturulması, Oluşturulan grafik altlığa bağlı bir veritabanının oluşturulması
10 Harici veritabanlarının CBS sistemine bağlanması ve veritabanı yönetiminin yapılması
11 Oluşturulan her tür konulu harita ve analizlerin çıktı düzenlerinin yapılması, sayfa ayarları ve sunum hazırlanması
12 Üç boyutlu topografya modelinin oluşturulması
13 Sanal kent modelinin oluşturulması, yapıların istenilen taban ve gabari yüksekliklerine çıkartılarak 3D modellenmesi.
14 Sanal kent modelinin topografya modeli ile birleştirilmesi ve yönetimi, CBS yazılımlarının planlama sürecine ve kamu yönetimine olası etkilerinin neler olduğunun tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

Introduction to Arc Info (ESRI)
Introduction to QGIS¶ (https://locatepress.com/book/itq Authors: Professor Scott Madry, April 2021)

Yardımcı kaynaklar:

Learning Geomedia Professional (Intergraph: 2007).
Geomedia Professional Software. ArcGIS, ArcMAP and ArcScane Software.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders bilgisayar laboratuarında ArcGIS ve QGIS yazılımı ile anlatılacaktır.
GIS ile ilgili kavramlar ve yeni teknolojilere ilişkin bilgiler görsel sunumlar ile aktarılacaktır.

Canlı olarak derse katılamayan öğrencilerimiz için SAKAİ sistemi üzerinden online dersler açılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Kovid19 salgını sürecinde dersler online olarak yapılacak ve bu müddetçe sınav yerine ödev hazırlanması ve teslimi şeklinde değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav ile: Bilgi Sistemleriyle ilgili kavram ver teknolojilerin tanıma, CBS'nin bileşenleri ve temel ilkelerini tanımlayabilme becerileri ölçülmekte ve değerlendirilmektedir.
Final Ödev ile: Yazılımı tanıma, girdileri sağlama, kullanma ve çıktı alma becerileri ölçülmektedir.
Sunum sırasında kavramlara hâkimiyet tekrar değerlendirilmekte ve laboratuarda yapılan uygulama ile: yazılım kullanma becerileri ölçülmekte ve değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin tamamı bilgisayar laboratuarında yapılacaktır.
CBS ile ilgili kuramsal konular, kavramlar, tanımlar ve ilgili yeni teknolojiler; bilgisayarda yapılan uygulama sırasında kısa paketler halinde görsel materyalle aktarılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

m.aydogan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 10 1 10
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 4 36
Ödev Hazırlama 1 40 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.611