DERS ADI

: Kaynaklar-Çevre ve Kirlenme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5015 Kaynaklar-Çevre ve Kirlenme SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MERCAN EFE GÜNEY

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, fizikî-nesnel bir varlık kategorisi olarak DOĞA ile uygarlık süreci içinde oluşan DOĞA BİLİNCİ nin ayrıntılı incelenmesi; kaynak, çevre ve kirlenme kavram ve terimlerinin tartışmaya açılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğanın öneminde rol oynayan unsurları listeleyebilecek
2   Kültürel tarih içinde doğayı betimleyebilecek
3   Uygarlaşma sürecini yorumlayabilecek
4   Çeşitli planlama ölçeklerinde doğal kaynakların etkilerini çözümleyebilecek
5   Doğa ve kentsel alan üretiminde birinin diğerine olan etkilerini birleştirebilecek
6   Kentsel alan üretiminde doğanın önemini değerlendirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kültür Tarihi içinde toplumsal-ideolojik yapılanmalar kapsamında irdelenen doğaya temel yaklaşım sorunları; Batı Yaklaşımı; parçalanmış dünya görüşü; aktif görüş; insan-doğa ikileminin yaratılması
2 Doğu Yaklaşımı; toptan dünya görüşü; mitolojik görüş; edilgen görüş; insan-doğa uyumunun yaratılması
3 Ekolojik Yaklaşım eşzamanlı olarak . teknolojik hijyenik çevre koruma bilinci . biyolojik ekolojik çevre koruma bilinci
4 Meta Kavramı - Kaynak Kavramı
5 Meta ve Kaynak Kavramları ile Doğa ve doğal ögelerin ilintilendirilmesi Meta ve Kaynak Kavramlarının doğaya temel yaklaşımlar bağlamında irdelenmesi
6 Kaynak Kavramının değişkenliğinin tartışılması Kaynak Kavramından hareketle yeni paradigma arayışları ve fizikî planlamaya her ölçekte nasıl yansıtılabileceğinin irdelenmesi
7 Toplumsal Formasyonu oluşturan ekonomik, siyasal ve ideolojik düzlemlerle Çevre Kavramının ilintilendirilmesi
8 Çevre Kavramına bakış açıları . Felsefe ve Çevre Kavramı . Ekoloji ve Çevre Kavramı . Temel Bilimler ve Çevre Kavramı . Doğal Bilimler ve Çevre Kavramı . Sağlık Bilimleri ve Çevre Kavramı . Planlama ve Çevre Kavramı . Mimarlık ve Çevre Kavramı . Hukuk ve Çevre Kavramı . Güzel Sanatlar ve Çevre Kavramı Çevre Kavramından çevre sorunları olgusal gerçekliğine geçiş
9 Ödev Sunumu
10 Çevre sorunları ve Toplumsal Sistemler çevre sorunlarının . doğal ekolojik temeli . sosyal kültürel temeli gelişmişlik düzeyi çevre sorunları etkileşimi
11 Çevre sorunları ve Toplumsal Sistemler . ekonomik temeli . yasal temeli gelişmişlik düzeyi çevre sorunları etkileşimi
12 Ekolojik doğal faktörlerdeki niteliksel bozulmalar suyun, havanın ve toprağın niteliğinin bozulması
13 Öteki sorunlar görsel-estetik bozulmalar; gürültü doğal öge/alan/mekân kayıpları
14 Ödev Sunumlarının Görüşülmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar: Türkiye Çevre Sorunları Vakfı nın (TÇSV) ilgili bütün yayınları
Konu ile ilgili araştırma ve tez çalışmaları
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirmede öğrencinin ödevi %40, final sınavı (ödev teslimi) %60 etkilidir.

Değerlendirme Kriteri

Listeleme ve Betimleme Ödev Sunum Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Çözümleme, Birleştirme, Yorumlama ve Değerlendirme Final Sınavı olarak kabul edilen Ödev ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mercan.efe@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.30-12.00; Cuma 10.30-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Ödev Hazırlama 1 25 25
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 5 35
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 2 8 16
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61