DERS ADI

: Derin Deniz Balıkları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CDK 5045 Derin Deniz Balıkları SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ AYDIN ÜNLÜOĞLU

Dersi Alan Birimler

Canlı Deniz Kaynakları Doktora
Canlı Deniz Kaynakları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, ekstrem çevresel koşullara sahip olan derin denizlerde yaşayan balıkları tanıtmaktır. Ders, derin deniz çevrelerinin özgün özelliklerini ve derin deniz balıklarının yaşam alanlarındaki bu ekstrem koşullara gösterdikleri özel adaptasyonları içermektedir. Özellikle; morfolojik, anatomik ve fizyolojik adaptasyonlar ayrıntılı olarak anlatılacaktır. Derste ayrıca, insan faaliyetlerinin derin denizlere olan etkisi de ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Derin denizlerdeki ekstrem yaşam koşullarını anlamak
2   Derin deniz balıklarının ekstrem yaşam koşullarına gösterdikleri uyum mekanizmalarını-adaptasyonları anlamak
3   Derin deniz balıklarını tanımlayabilme
4   Derin deniz ekosisteminde balıkların ekolojik rolünü anlayabilme
5   Derin deniz balıkları üzerindeki tehditleri anlamak
6   Derin deniz balıklarının korunması gerekliliğini kavramak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Ders planı, ders kitabı ve yararlanılacak diğer kaynakların tanıtılması, derste işlenecek temel konulara genel bir bakış
2 Derin Deniz Kavramı Nedir Derin Deniz Çevreleri Hakkında Ne Biliyoruz Derin deniz alanlarının derinliğe göre sınıflandırılması, fiziksel çevre: basınç, ışık, sıcaklık, besin ve diğerleri
3 Fiziksel çevre: basınç, ışık, sıcaklık, besin ve diğerleri Balıkların sınıflandırılması, derin deniz balıklarının ordo ve familya düzeyinde açıklamalı bir listesi
4 Derin Deniz Balıklarının Dağılımı Pelajik yaşam alanları: mesopelajik ve batipelajik balıklar, demersal fauna, tür çeşitliliğindeki eğilimler
5 Derin Deniz Balıklarının Genel Özellikleri Dış anatomi: vücut şekli ve yüzgeçler, iskelet sistemi, anatomik ve fizyolojik adaptasyonlara kısa bir bakış
6 Derinde Yüzmek Yüzme problemi: hidrostatik basınç, hava kesesinin fonksiyonu: gaz depolama mekanizması, hava kesesinin yağ ile dolması, iskelet yoğunluğunun azaltılması
7 Duyusal Fizyoloji Koku alma- kimyasal algılama, görme, dokunma, duyma, yanal çizgi ve elektro-duyu
8 Ara Sınav Yazılı
9 Kamuflaj, Renk ve Işıklar Kamuflaj ve renk, fotoforlar ve biyolüminesans
10 Derinde Beslenmek Morfolojik özellikler, derin deniz balıklarında trofik stratejiler, derin denizlerde yiyecek kaynakları
11 Üreme Üreme organları, olgunlaşma, doğurganlık ve yumurta boyu, üreme stratejileri
12 Büyüme Derin deniz balıklarının büyüklüğü ve populasyon yapıları, otolitler ve yaş tayini
13 Derin Denizlerde İnsan Etkisi Balıkçılık, Akdeniz derin denizlerinde insan kaynaklı diğer tehditler, derin deniz yaşam alanlarının korunması ve balıkçılık yönetimi
14 Derin Deniz Balıkları ve Balıkçılığı Araştırmalarına İlişkin Geleceğe Yönelik Genel Yaklaşımlar Genel bir değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Randall D.J., Farrell, A.P., 1997. Deep-Sea Fishes, Fish Physiology, Vol.16, Academic Press, New York.

Nigel R. Merrett and Richard L., Haedrich1997.Deep-Sea Demersal Fish and Fisheries

WWF/IUCN (2004). The Mediterranean deep-sea ecosystems: an overview of their diversity, structure, functioning and anthropogenic impacts, with a proposal for conservation. IUCN, Málaga and WWF, Rome.
Part I. Cartes, J.E., F. Maynou, F. Sardà, J.B. Company, D. Lloris and S. Tudela (2004). The Mediterranean deep-sea ecosystems: an overview of their diversity, structure, functioning and anthropogenic impacts. In: The Mediterranean deep-sea ecosystems: an overview of their diversity, structure, functioning and anthropogenic impacts, with a proposal for conservation. IUCN, Málaga and WWF, Rome. pp. 9-38.
Part II. Tudela S., F. Simard, J. Skinner and P. Guglielmi (2004). The Mediterranean deep-sea ecosystems: a proposal for their conservation. IUCN, Málaga and WWF, Rome. pp. 39-47.

Merrett, N.R., and R.L. Haedrich., 1997. Deep-sea demersal fish and fisheries. Chapman & Hall, London.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders formatı doğrudan anlatım şeklindedir. Ancak her hafta ders işlenmeden önce öğrenci ders kitabından hazırlık yapacak ve ders sırasında konular örneklerle karşılıklı olarak tartışılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Biri ara biri de final sınavı olmak üzere 2 yazılı sınav yapılacaktır

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınav sonuçları öğrencinin başarı notunu belirleyecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Soru ve tartışma yoluyla öğrencinin derse katılımı sağlanacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Aydın Ünlüoğlu
aydin.uoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her gün sabaha saat 09:00-10:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 174

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.144334344
ÖK.234345444
ÖK.344454544
ÖK.444334345
ÖK.534443454
ÖK.644454555