DERS ADI

: Duraylı İzotop Jeokimyasının Prensipleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEE 5105 Duraylı İzotop Jeokimyasının Prensipleri SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM YÜCEL ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Ekonomik Jeoloji Doktora
Ekonomik Jeoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere, jeolojide büyük öneme sahip olan, magma gelişiminde manto ve kabuğun birbiriyle göreceli rolü arasındaki ayrımın belirlenmesinde, bunun yanında hidrotermal sistemlere ait süreçlerin değerlendirilmesinde oldukça güçlü bir araç olarak kullanılan duraylı izotopların (özellikle O, H, C, S, B, Li vb.), ve sedimenter, volkanik ve özellikle magmatik kayaların ana-iz element ve duraylı izotop sistematiklerinin sayısal olarak değerlendirilebilmesi için gerekli olan temel kavramlar öğretilecektir. Öğrenci, farklı izotopik rezervuarların bileşimlerini iyi bir şekilde anlayarak yüzeye yakın gelişen süreçlere ilişkin önemli bilgiler edinmiş olacaktır. Özellikle yerkabuğunun ana bileşenini oluşturan magmatik kayaçlar, yüzeye kadar olan yollarında çeşitli değişimlere uğramaktadır. İzotopik değişimler, fraksiyonel kristalizasyon sırasında, ana kayanın asimilasyonu ile magma karışımı (mixing), gaz çıkışı ve hidrotermal alterasyon ile meydana gelmektedir. Alterasyon, aynı zamanda dalma-batmayla ilişkili kirlenme ve manto metasomatizması ile de oluşmaktadır. Bu ders kapsamında öğrencilere, duraylı izotop jeokimyasıyla ilişkili olan bütün bu süreçlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Duraylı İzotopların genel karakteristiklerini tanımlayabilme
2   Kütle spektrometresinin temel kavramlarını öğrenme
3   Doğada duraylı izotop oranlarının değişimlerini yorumlama
4   Duraylı İzotop sistematiklerinin magmatik sistemlerde uygulayabilme
5   Hidrotermal sistemlerde duraylı izotop değişim süreçleri yorumlayabilme
6   Duraylı izotop analizleri ile paralel gerçekleştirilmesi zorunlu çalışmaları kavrayabilme (örnek alımı, dengedeki mineral çiftlerinin belirlenmesi vs.)
7   Jeotermometrik hesaplamaları yapabilme ve yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İzotopların genel karakteristikleri ve izotop fraksiyonlaşma süreçleri
2 Kütle spektrometresinin temel ilkeleri, standartlar ve örnek kullanımı ile ilgili genel açıklamalar
3 Yeni mikro analitik teknikler
4 Seçilen elementlerin izotop fraksiyonlaşmasına giriş
5 Oksijen, hidrojen
6 Lityum, bor
7 Karbon, Sülfür
8 ARASINAV
9 Doğada duraylı izotop oranlarının değişimi
10 Magmatik kayaçlarda duraylı izotop değişim süreçleri
11 Magmatik sistemlerde uçucular
12 Cevher yatakları ve hidrotermal sistemlerde duraylı izotop değişim süreçleri
13 ÖDEV SUNUMU
14 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hoefs, J., 1997. Stable isotope geochemistry. (4th Ed.) Springer, p.208
Valley, J.W., and Cole, D.R., (eds) 2001. Stable isotope geochemistry. Reviews in Mineralogy and Geochemistry, 43, Mineralogical Society of America
Valley, J.W., Taylor, Jr., H.P., O Neil, J.R., Editors. Stable Isotopes in High Temperature Geological Processes. Reviews in Mineralogy, Mineralogical Society of America, vol. 16, 570p.
Sharp, Z., Principles of Stable Isotope Geochemistry. Pearson Education Inc., Upper Saddle River, New Jersey 07458. 2007, 334p.
Criss, R.E., 1999. Principles of stable isotope distribution. Oxford University Press, p.253
Faure, G., 1986. Principles of isotope geology. (2nd Ed.) John Wiley & Sons, p.589
Kyser, T.K., (ed) 1987. Stable isotope geochemistry of low-temperature fluids. Short Course Handbook, 13, Mineralogical Society of Canada.
Faure, G., 1992. Principles and applications of inorganic geochemistry. Maxwell Macmillan, New York, pp. 628.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders sözlü ve görsel sunum, uygulama, ödev sunumu ve tartışma şeklinde yürütülecektir. Öğrencilerin tüm ders, uygulama ve tartışmalara katılması beklenmektedir. Ayrıca, her öğrenci veya öğrenci grupları açık tartışma şeklinde yapılacak oturumlarda ödevlerini sunacaklardır. Öğrenciler yaptıkları sunumu rapor olarak da teslim edeceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 ARS ARASINAV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 + ARS * 0.30 + YSS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 + ARS * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara ve uygulama sınavları klasik yazılı yöntemlerle yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. Arasınav %30: Dersin teorik açıdan öğrenme çıktılarının yoklanması ve değerlendirilmesi.
2. Ödev %30: Öğrenme çıktılarının uygulanmasının yayınların incelenmesiyle tartışılması.
3. Final Sınavı %40: Dersin öğrenme çıktılarının yoklanması ve değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 0.232.3017359; e-posta: yesim.yucel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi/13.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 50 50
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155542453555512
ÖK.255442453555512
ÖK.355552453555512
ÖK.455552454555512
ÖK.555552453555512
ÖK.655532454555513
ÖK.755552453555512