DERS ADI

: Magmatik Petrojenez ve Jeokimyasal Modelleme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEE 5104 Magmatik Petrojenez ve Jeokimyasal Modelleme SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. EMRAH YALÇIN ERSOY

Dersi Alan Birimler

Ekonomik Jeoloji Doktora
Ekonomik Jeoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere manto erimesi, magma oluşumu ve farklılaşması gibi magmatik süreçleri, deneysel petroloji kapsamında faz diyagramları üzerinden yorumlayabilmesi ve magmatik kayaların ana-iz element ve izotop sistematiklerinin sayısal modellemesini yapabilmesi için gerekli olan temel kavramlar öğretilecektir. Öğrenci, erime, kristalleşme ve kirlenme gibi magmatik olayları bilgisayar ortamında sayısal olarak modelleyebilecek ve bunları doğal örnekleri ile karşılaştırabilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Magmatik kayaları kimyasal olarak sınıflayabilme
2   Manto erimesi ve magma oluşumunu öğrenme
3   Erime ve kristalleşme olaylarını faz diyagramlarında yorumlama
4   Magmatik kayaların ana ve iz elementler bileşimlerini yorumlama
5   Kapalı ve açık sistem erime ve kristalleşme olaylarını sayısal modelleme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Magmatik kayaların genel petrografik özellikleri
2 Magmatik kayaların kimyasal sınıflandırması ve adlandırması
3 Termodinamiğe Giriş ve Tek Bileşenli Sistemler
4 İki Bileşenli Basit ve Ara Fazlı Sistemler
5 Üç Bileşenli Basit ve Ara Fazlı Sistemler
6 Magmatik Sistemlerde Ana ve İz Elementler
7 Tektonik Ortam ve Ayırtman Diyagramları, Yorumlamaları
8 Ara Sınavı
9 Rb-Sr, Sm-Nd, Pb-U-Th, Lu-Hf ve Re-Os İzotop Sistematik ve Uygulamaları
10 Manto Erimesi ve Bazalt Oluşumu
11 Kapalı Sistem Dengeli, Ayrımlaşmalı ve Dinamik Erime Modellemesi
12 Açık Sistem Dengeli, Ayrımlaşmalı ve Dinamik Erime Modellemesi
13 Kapalı Sistem Dengeli ve Ayrımlaşmalı Kristalizasyon Modellemesi
14 Açık Sistem Kristalleşeme ve Kirlenme/Karışma Modelleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Rollinson, H., Using Geochemical Data: Evaluation, Presentation, Interpretation (Longman Geochemistry Series). Longman Group, UK Ltd., 1993, 345p.
2. Cox, K.G., Bell, J.D., Pankhurst, R.J., The Interpretation of Igneous Rocks. George Allen and Unwin Ltd., 1979, 450p.
3. Zou, H., Quantitative Geochemistry. Imperial College Press, 2007, 287p.




Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders sözlü ve görsel sunum, mikroskop laboratuarı, ödev sunumu ve tartışma şeklinde yürütülecektir. Öğrencilerin tüm ders, uygulama ve tartışmalara katılması beklenmektedir. Ayrıca, her öğrenci veya öğrenci grupları açık tartışma şeklinde yapılacak oturumlarda ödevlerini sunacaklardır. Öğrenciler yaptıkları sunumu rapor olarak da teslim edeceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.50 + ODV * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler seçtikleri bir konuyla ilgili dönem içinde sunum yaparlar. Ayrıca dönem sonuna kadar hazırlanması için bir final ödevi verilir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sunum %50: Dersin teorik konularından biri seçilerek dönem ortasında sunum hazırlanır.
2. Final ödevi %50: Dönem içinde seçilen bir konu araştırılarak dönem sonunda rapor halinde sunulur.
Bu iki ödevin ortalaması ders notu olarak belirlenir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem içinde sunum yapmayan öğrenciler final ödevi alamayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 0.232.3017346; e-posta: yalcin.ersoy@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi/13.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 1,5 18
Uygulama 12 1,5 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 2 1,5 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.13214232544
ÖK.211344
ÖK.312242254
ÖK.412242254
ÖK.512242354