DERS ADI

: Koruma ve Turizm

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5137 Koruma ve Turizm SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tarihi yapı ve çevrelerin korunması bağlamında turizmin etkilerinin tartışılması, koruma-kullanma dengesine dikkat ederek yapı ve dokuların özgünlüğünü koruyarak geleceğe aktarılması için yapılabileceklerin irdelenmesidir. Turizmin tarihsel dokulara olan etkilerinin örnekler üzerinden ele alınmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Turizm kavramı ve çeşitlerini açıklayabilme,
2   Tarihi çevre - turizm ilişkisini tartışabilme,
3   Tarihi yapıların turistik amaçlı kullanımlarına ilişkin örnekler verebilme,
4   Turizmin tarihi yapılara ve çevrelere etkisini belirtebilme,
5   Tarihi yapıların korunmasında turizmin rolünü belirtebilme ve bu konudaki bir araştırmayı güncel teknolojiyi de kullanarak görsel, sözlü ve yazılı olarak sunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması.
2 Turizm kavramına ilişkin genel bilgiler, Turizm çeşitleri. (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
3 Kültürel mirasın korunmasında turizmin yeri. Konuya ilişkin tüzükler (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 1- "Oyunla Öğreniyoruz")
4 Koruma - kullanma dengesi ve turizm. (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
5 Tarihi yapı ve çevrelerin kullanımında turizm etkisinin örnekler üzerinden irdelenmesi. (Anlatım yöntemi, örnek olay yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
6 Turizmin tarihi çevre korumacılığına olumlu / olumsuz etkileri. (Anlatım yöntemi, örnek olay yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 2- Örnek olay yöntemi)
7 Turizmin tarihi çevre korumacılığına olumlu / olumsuz etkileri. (Anlatım yöntemi, örnek olay yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
8 Turizmin tarihi çevre korumacılığına olumlu / olumsuz etkileri. (Anlatım yöntemi, örnek olay yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
9 Turistik Kullanımların tarihi yapı ve dokulardaki yansımaları - örnekler. (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 3- Beyin fırtınası)
10 Vize sınavı
11 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
12 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
13 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
14 Genel değerlendirme, ödev teslimi. (Tartışma yöntemi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


* AKYÜZ, Eti, "Tire: Konutlar, Sokak Dokusu ve Dini Yapılar", Mimarlık ve Dekorasyon Dergisi, 35 (Haziran 1995), s. 71-74.

* AKYÜZ, Eti, "Tarihsel Mimari Doku Korumasına Bir Örnek: Şirince", Arredamento Dekorasyon, 74(1995/10), s. 116-118.

* AKYÜZ LEVİ, Eti, "Tarihi Çevre Korumacılığı ve Turizm", Mimarlık, 286 (4/1999), s. 55-56.

* AKYÜZ LEVİ, Eti, "İzmir Hatuniye Meydanı Renovasyon Çalışması", İzmir Dergisi, 2 (Kasım 2000), s. 180 -186.

* AKYÜZ LEVİ, ETİ, "The Agora of İzmir and Cultural Tourism". CIPA 2003 XIXth International Symposium, New Perspectives to Save the Cultural Heritage, 413-418.

* AKYÜZ LEVİ, ETİ (2000). "Kuşadası Tarihi Konutlarının Turistik Amaçlı Kullanımla Yaşatılarak Korunmasına Yönelik Model Denemesi". Geçmişten Geleceğe Kuşadası Sempozyumu, 373-383.

* GENÇ UMUT DEVRİM, AKYÜZ LEVİ, "Turizm Karaburun için Tehdit mi Şans mı ", Mimarlık, 392 (2016).

* GÜLEÇ GİZEM, AKYÜZ LEVİ ETİ (2019). Halkın Tarihi Çevre Algısı ve Turizm (Bergama Örneği). Erasmus Uluslararası Akademik Araştırmalar Sempozyumu - İzmir, 65-65.

* Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergilerinden çeşitli makaleler .

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
*Literatür araştırması ve arşiv araştırması,
*Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)
*Konuya ilişkin düşüncelerin görsel, sözlü, yazılı olarak ifade edilebilmesi,
*Görsellerle sunumlarda güncel gelişmeler doğrultusundaki programların da kullanılması.

-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Sınıfiçi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, değerlendirilmesi ve yorumlamalar.
-Öğrenci sunumları, tartışma.

Bunlar dışında soru-cevap yöntemi, oyunla öğretim yöntemi, örnek olay yöntemi, bireysel öğretim yöntemi, beyin fırtınası, grup çalışması ve tartışması gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 DKT DERSE KATILIM
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + ODV * 0.20 + AOD * 0.50 + DKT * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Teslim edilen ödev ve sunumu bütüncül olarak değerlendirilerek notu belirlenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav (%20) - (ÖÇ1, ÖÇ2)
Ödev (%20) - (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Araştırma makalesi (%50) - (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ5)
Derse katılım (%10) - (ÖÇ1, ÖÇ2)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1) ara sınav, derse katılım ve araştırma makalesi; kavrama boyutu (ÖÇ2) ara sınav, derse katılım ve ödev; analiz boyutu (ÖÇ3) araştırma makalesi, ödev; değerlendirme boyutu (ÖÇ4) ödev; sentez boyutu (ÖÇ5) ödev/sunum ve araştırma makalesi ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Eti Akyüz Levi
eti.levi@deu.edu.tr ; eti.akyuz@gmail.com
tel.: 02323018460 - 0555-4128310

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13.00-13.45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 2 20
Uygulama (öğrenci sunumları) 3 2 6
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Sunum hazırlama 1 6 6
Ödev hazırlama 1 12 12
Final Ödevi ( Araştırma makalesi) Hazırlık 1 18 18
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.41
ÖK.51