DERS ADI

: Mekan ve Mekansal Pratikleri Yeniden Düşünmek

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5187 Mekan ve Mekansal Pratikleri Yeniden Düşünmek SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mekân ile ilişkili kavramları ve temel kuramları sunmaya yönelik giriş niteliğinde bir derstir. Amacı, mekân kavramına yönelik felsefe, coğrafya, sosyoloji, sanat tarihi, psikoloji, mimarlık tarihi ve teorisi alanındaki farklı teorik yaklaşımlar arasındaki örtüşmeleri ve farklılıkları ortaya koymak, mekânı oluşturan farklı katmanlar ve boyutlar aralarındaki ilişkilerin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayacak tartışmalar gerçekleştirmektir.

Özellikle ders, mimari mekânın olgusunun kapalılık (enclosure) olarak kavramsallaştırılmasının ötesine geçmeyi amaçlamaktadır ve mekân anlayışımızı, ölü bir madde olarak değil, yaşayan, yaşanmış ve aktüel olaylar ve düşünceler dünyası olarak sürekli yeniden üretilen bir kavram olarak açmanın yollarını aramaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekân konsepsiyonunun çok-katmanlı yapısını tanımlayabilmek
2   Mekân olgusunun mimarlık, sanat, felsefe ve bilim alanındaki çoklu anlamlarına tanışık olmak
3   Çeşitli mekân alımlanışları arasındaki dönemsel farkları ayırt edebilmek
4   Mekân olgusunu dönüştüren toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve parametreleri betimleyebilmek
5   Mimari mekân olgusuna dair güncel kuramsal yaklaşımlara odaklanan araştırmalarını görsel, yazılı ve sözlü olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin İçeriğinin ve İşleyişinin Aktarılması Sunucu, Moderatör ve Ders Özetleyicisi'nin Belirlenmesi
2 Mekânsal Dönüş
3 Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 1
4 Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 2
5 Sembolik Mekân & Habitus
6 Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 1
7 Ara Sınav Teslimi / Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 2
8 Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 3
9 Gücün İcrası ve Görünümü Olarak Mekân
10 Heterojen Mekân 1
11 Heterojen Mekân 2
12 Performatif Mekân
13 Yerleri ve Mekânları Tüketmek
14 Sanal Uzam

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Benett, T., Grossberg, L., Morris, M. (Eds.), New Keywords A Revised Vocabulary of Culture and Society.
Blackwell, 2005.

Bottomore, T. (Ed.), A Dictionary of Marxist Thought. Blackwell, 2001 (1983)

Copleston, F., A History of Philosophy (9 volumes). Image Books 1993-1994 (1946 - 1974)

Gieseking, J J.; Mangold, W.; Katz, C.; Low, S.; Saegert, S. (Eds), People, Place and Space; A Reader, Routledge, 2012.

Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Key Thinkers on Space and Place. SAGE Pub. 2010

Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Mekan ve Yer Üzerine Büyük Düşünürler, Litera Yayıncılık. 2018

Lacey, A. R., Dictionary of Philosophy. Routledge, 1996 (1976)

Williams, R., Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford Uni. Press, 1985 (1976)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Haftalık metinler okunarak, derslere hazırlıklı gelinmelidir.

2.Metinleri okumak ve anlamak için gerekli çabayı göstermeniz önemlidir, bu da sınıfa gelmeden önce yeniden okumak, not almak ve özetlemek zorunda kalabileceğiniz anlamına gelir.

3.Yeniden okuma, sözlüklerde ve ansiklopedilerde hem terim hem de kavramlara bakmayı ve onları tarihsel ve felsefi bir bağlamda konumlandırmak için yazarların biyografisini araştırmayı da içerebilir.

4.Önceden saptanan Anlatan, Kayıtçı ve Moderatör'ün yönetiminde derste tartışmalar yapılacaktır.

5.Sorumlulardan A4 boyutunda 2 sayfalık Kısa Değerlendirme Metinleri yazmaları ve dersi izleyen hafta içinde e-posta ile göndermeleri, ortak paylaşım platformuna yüklemeleri beklenmektedir.

6.Yarıyıl sonunda sorumluların kendi belirleyecekleri ve öğretim üyesiyle üzerinde anlaşacakları, çağdaş mimarlık örneği/figürünü/temasını irdeleyecekleri bir Araştırma Ödevi hazırlamaları beklenmektedir.

7.Her hafta okuma ve tartışmaların yapılacağı derse katılım zorunludur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasinav
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev/Sınıf İçi Uygulamalar (Okuma, Sunum, Moderatör-Anlatıcı-Kayıtçı, Kısa Değerlendirme Metinleri ve Derse Katılım) %25
Ara Sınav (Araştırma Ödevi Taslağı) %25
Final Sınavı (Araştırma Ödevi Finali) %50

Değerlendirme Kriteri

* Ders, öğretim üyeleri tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdelendiği tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir.

* Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır.

* Bu ders, her hafta yabancı olabileceğiniz ve zorlayıcı bulabileceğiniz en az 50 sayfa metin okuyabileceğiniz bir seminerdir.

* Metinleri okumak ve anlamak için gerekli çabayı göstermeniz önemlidir, bu da sınıfa gelmeden önce yeniden okumak, not almak ve özetlemek zorunda kalabileceğiniz anlamına gelir.

* Yeniden okuma, sözlüklerde ve ansiklopedilerde hem terim hem de kavramlara bakmayı ve onları tarihsel ve felsefi bir bağlamda konumlandırmak için yazarların biyografisini araştırmayı da içerebilir.

* Araştırma Ödevi, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, derinliğine ve konuya hâkimiyetine göre değerlendirilecektir.

* Sınıf İçi Uygulamalar, öğrencinin metinleri okumuş olmasına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve Kısa Değerlendirme Metinleri'ndeki performansına bağlı olacaktır.

* Önceden saptanan Anlatan, Kayıtçı ve Moderatör'ün yönetiminde derste tartışmalar yapılacaktır.

* Sorumlulardan A4 boyutunda 2 sayfalık Kısa Değerlendirme Metinleri yazmaları ve dersi izleyen hafta içinde e-posta ile göndermeleri, ortak paylaşım platformuna yüklemeleri beklenmektedir.

* Yarıyıl sonunda sorumluların kendi belirleyecekleri ve öğretim üyesiyle üzerinde anlaşacakları, çağdaş mimarlık örneği/figürünü/temasını irdeleyecekleri bir Araştırma Ödevi hazırlamaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi veya teslim edilmemesi için mazeret değildir.

2.Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

3.Akademik Dürüstlük ilkelerine kesinlikle uyulması gerekmekte olup, kopya çekmek ve akademik sahtekârlığa başvurmak gibi her türlü intihal girişimi, Yüksek Öğrenim Kurumu'nun talimatları uyarınca disiplin cezası ile sonuçlandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Deniz Güner
deniz.guner@deu.edu.tr
0232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.245
ÖK.354
ÖK.454
ÖK.555