DERS ADI

: Karanlık Madde Araştırmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PHY 5107 Karanlık Madde Araştırmaları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUHAMMED DENİZ

Dersi Alan Birimler

Fizik Yüksek Lisans
Fizik Doktora

Dersin Amacı

Karanlık Madde teorisi ile dolaylı ölçüm deneyleri ve çarpıştırıcıları da içerecek şekilde modern güncel deneyler arasında bir köprü oluşturmak. Bunların yanı sıra parçacık fiziğinin temel kavramları, astrofizik ve kozmolojinin temel kavramlarını öğrenmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Karanlık Maddenin varlığının kanıtları ve tarihçenin öğrenilmesi,
2   Parçacık Fiziği ile Astronomi ve Astrofizikteki Karanlık Madde kavramı arasındaki ilişkinin öğrenilmesi,
3   Karanlık Madde direk gözleme metotlarının öğrenilmesi,
4   Karanlık Madde dolaylı gözleme teknikleri ve çarpıştırıcı araştırma metotlarının öğrenilmesi,
5   Güncel araştırma konularının takibi ve uluslararası konferanslarda yürütülen tartışmaların daha iyi anlaşılması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Giriş ve Temel Bilgiler
2 2. Genişleyen Evren Büyük Patlama
3 3. Karanlık Enerji Dev Kara Delikler
4 4. Evrende İlk Işık
5 5. Gama Işını Patlamaları
6 6. Güneş Sisteminin Oluşumu
7 ARA SINAV
8 7. Yıldızlar ve Gezegenler
9 8. Galaksiler Dünyası
10 9. Kozmoloji ve Derin Evren
11 10. Kozmik Işınlara Giriş
12 11. Kozmik Işınların İvmelenmesi ve Yayılımı
13 12. Karanlık Madde
14 13. Sunumlar: Karanlık Madde Deneylerinin Son ve Güncel Durumları ve Sonuçları
15 14. Sunumlar: Karanlık Madde Deneylerinin Son ve Güncel Durumları ve Sonuçları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Gianfranco Bertone (2010), PARTICLE DARK MATTER Observations, Models and Searches, 1st edition, Cambridge University Press, New York.

Yardımcı kaynaklar:
1. Lefteris Papantonopoulos (2007), The invisible Universe: Dark Matter and Dark Energy, Springer, Berlin Heidelberg.
2. Robert H. Sanders, (2010), THE DARK MATTER PROBLEM A Historical Perspective, 1st edition, Cambridge University Press, New York.
3. Ken Freeman and Geoff McNamara, (2006), In Search of Dark Matter, Springer, in association with Praxis Publishing, Chichester, UK.

Referanslar:
1. J.D. Lewin, P.F. Smith,(1996), Review of mathematics, numerical factors and corrections for dark matter experiments based on elastic nucleus recoil, Astroparticle Physics, 87-112.
2. Marco Cirelli, (2012), Indirect Searches for Dark Matter: a status review, Proceeding of Lepton-Photon 2011, Mumbai, India. arXiv: 1202.1454

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Anlatım Yöntemi
2. Soru-Yanıt Tekniği
3. Tartışma Yöntemi
4. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasinav
2 ODV Sunum/Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 +ODV * 0.35 +FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 +ODV * 0.35 +BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev ve Sınavlarda başarılı olmak

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrencilerin hazırladıkları ödevler ara sınav notuna eklenecektir.
2. Yılsonu sınavı yazılı sınav ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopya eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muhammed.deniz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13: 30 - 15: 30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Uygulama 3 3 9
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 2 5 10
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 6 5 30
Vize Sınavı 2 3 6
Final Sınavı 1 3 3
Diğer Kısa Sınav 6 3 18
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 177

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15553332253
ÖK.25555544545
ÖK.35445544545
ÖK.45445544545
ÖK.55555555545