DERS ADI

: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Resim - İş Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği

Dersin Amacı

Türk devrimlerini ve kuruluşundan günümüze Türkiye'de yaşanan siyasi, ekonomik, toplumsal olayları kavramak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk devriminin temel ilkelerini ve niteliğini kavrayabilme
2   Türk devriminin amacını ve toplumsal kazanımlarını sıralayabilme
3   Türk devriminin hangi koşullarda, hangi yöntemlerle gerçekleştirildiğini ve bu süreçte ne tür sorunlarla karşılaşıldığını kavrayabilme
4   Atatürk ilkeleri, Atatürkçülük, Kemalizm, Atatürkçü düşünce sistemi gibi kavramları yorumlayabilme
5   Geçmişten günümüze Türkiye Cumhuriyeti'nde yaşanan siyasi, ekonomik, toplumsal gelişmeleri algılayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Lozan Barış Görüşmeleri ve Antlaşması
2 Siyasal alanda yapılan devrimler: Saltanatın kaldırılması, Cumhuriyetin ilanı, Halifeliğin Kaldırılması
3 Atatürk döneminde çok partili hayata geçiş denemeleri: Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırkası
4 Çağdaş ve laik bir hukuk sistemi oluşturabilmek için gerçekleştirilen devrimler ve anayasalar: Türk Medeni Kanunu, 1921 ve 1924 Anayasaları
5 Eğitim alanında gerçekleştirilen devrimler: Tevhid-i Tedrisat Kanunu, Harf Devrimi, Üniversite Reformu ve diğer gelişmeler
6 Ulusal bir ekonomi oluşturma politikaları
7 Uluslaşma projesi olarak dil, tarih ve kültür politikaları ve Atatürkçü düşünce sistemi
8 Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1923-1938)
9 İki savaş Arası Dünya ve İkinci Dünya Savaşı (1919-1945)
10 İsmet İnönü Dönemi İç ve Dış Gelişmeler (1938-1945)
11 Çok partili hayata geçiş süreci (1946-1950)
12 Demokrat Parti Dönemi ve 27 Mayıs 1960 Askeri Müdahalesi
13 1960-1980 arası dönem Türkiye iç ve dış siyasetinde yaşanan gelişmeler
14 12 Eylül 1980 Askeri Müdahalesinden Günümüze Türkiye

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahmet Mumcu, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 2
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi -II(Komisyon)
Utkan Kocatürk, Atatürk'ün Fikir ve Düşünceleri
Suna Kili, Atatürk Devrimi: Bir Çağdaşlaşma Modeli
Şerafettin Turan, Atatürk'ün Düşünce Yapısını Etkileyen Olaylar, Düşünürler, Kitaplar
Şerafettin Turan, Türk Devrim Tarihi
Sina Akşin, Kısa Türkiye Tarihi
Taner Timur, Türk Devrimi ve Sonrası
Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi
Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi 1950'den Günümüze
Şevket Süreyya Aydemir, Tek Adam
Şevket Süreyya Aydemir, İkinci Adam
Andrew Mango, Atatürk: Modern Türkiye'nin Doğuşu
Lord Kinross, Atatürk: Bir Millletin Yeniden Doğuşu
Eric Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi
Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye
Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye
Şerif Mardin, Türk Modernleşmesi
Yahya Tezel, Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi
Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi
Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşı'ndan Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar(Baskın Oran)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, konuyla ilgili yayınlanmış olan çeşitli kitaplar ve makaleler yoluyla işlenecektir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Fevzi ÇAKMAK
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi
Buca / İzmir
fevzi.cakmak@deu.edu.tr
0 232 301 79 36

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 16:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavına Hazırlık 1 11 11
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511