DERS ADI

: Sağlık Organizasyonu ve Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 4001 Sağlık Organizasyonu ve Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HANDE YAĞCAN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı farklı ülkelerden gelen hemşirelik öğrencilerini bilgilerini, sağlık sistemlerini, hemşirelik bakımını ve eğitim sistemlerini birbirleriyle paylaşmaya, farklılıkları belirlemeye, kültüre saygılı bakım vermeyi öğrenmeye ve hemşirelik eğitimi ve sağlık sistemlerini geliştirici faaliyetlerde bulunmaya motive etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler birbirlerinin sağlık ve eğitim alanlarındaki benzerlik ve farklılıkları tanımlayabilirler.
2   Öğrenci, kültüre saygılı bakım verebilir.
3   Öğrenci, sağlık bakım sorunlarını tanımlayabilir ve farklı durumlara uygun bakım verebilir.
4   Öğrenciler anne dostu hastaneler konusunda bilinçlenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Dersin tanıtımı ve planlanması - Öğrenci ve öğretim elemanlarının beklentilerinin tartışılması Hande Yağcan
2 Ülkeler, sağlık eğitimi ve sağlık sistemi sunumları Özlem Küçükgüçlü
3 Türk Sağlık Sistemi Profili Burcu Cengiz
4 Uluslararası Sağlık Bakım Sistemleri Profilleri- 1 Burcu Cengiz
5 Uluslararası Sağlık Bakım Sistemleri Profilleri- 2 Fehmi Dirik
6 Uluslararası Sağlık Bakım Sistemleri Profilleri- 3 Fehmi Dirik
7 Uluslararası Sağlık Bakım Sistemleri Profilleri- 4 Fehmi Dirik
8 Ara Sınav Özlem Küçükgüçlü
9 Sağlık sistemleri ile ülkelerin sağlık hizmetleri arasındaki farkın tartışılması Fehmi Dirik
10 Bakımdaki Zorluklar: -Kültüre saygılı bakım (Göçmenler/yabancılar için) Özlem Küçükgüçlü
11 Bakımdaki Zorluklar: - Kayıpla başa çıkma (vb.) (hasta ve sağlık çalışanı boyutları ile) Hande Yağcan
12 Bakımdaki Zorluklar: - Yaşlı insanların bakımı Özlem Küçükgüçlü
13 Bakımdaki Zorluklar: - İncinebilir kadınların bakımı (Engelli, hükümlü, şiddete maruz kalmış, cinsel istismara uğramış vb.) Hande Yağcan
14 Anne dostu hastane ziyareti Hande Yağcan

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Eckman, M. (2013). Nursing Care Planning Made Incredibly Easily. 2nd edition. Lippincott Williams & Wilkins
2. Hauck F.R. & Brown CM. (2021). Primary Care: Clinics in Office Practice. Immigrant Health. Elsevier Health Sciences, Holland.
3. McFarland, M. R., Wehbe-Alamah, H. B. (2015). Leininger's Culture Care Diversity and Universality: A Worldwide Nursing Theory. USA: Jones & Bartlett Learning.
4. Pillitteri, A. (2010). Maternal & Child Health Nursing: Care of the Childbearing & Childrearing Family. UK: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
5. Gender equality https://www.unicef.org/gender-equality
6. Priority Gender Equality https://en.unesco.org/
7. Communication in Elderly Care: Cross-Cultural Perspectives. (2011). UK: Bloomsbury Publishing.
8. Wendt, C., Frisina, L., & Rothgang, H. (2009). Healthcare system types: a conceptual framework for comparison. Social Policy & Administration, 43(1), 70-90.
9. Reibling, N., Ariaans, M., & Wendt, C. (2019). Worlds of healthcare: a healthcare system typology of OECD countries. Health Policy, 123(7), 611-620
10. Marchildon, G. P., Allin, S., & Merkur, S. (2021). Health Systems in Transition Third Edition. University of Toronto Press.
11. World Health Organization. (2021). Building health systems resilience for universal health coverage and health security during the COVID-19 pandemic and beyond: WHO position paper (No. WHO/UHL/PHC-SP/2021.01). World Health Organization.
12. Defining Health Systems. https://www.ahrq.gov/chsp/defining-health-systems/index.html
13. Bielecki, A., & Nieszporska, S. (2019). Analysis of healthcare systems by using systemic approach. Complexity, 2019.
14. OECD. https://www.oecd.org/health/health-at-a-glance-europe/
15. OECD. https://www.oecd.org/economy/growth/healthcaresystemsefficiencyandpolicysettings.htm
16. Hunter, D. J., & Bengoa, R. (2023). Meeting the challenge of health system transformation in European countries. Policy and Society, 42(1), 14-27.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Flip Classroom, proje geliştirme, sunum hazırlama ve sunma, beyin fırtınası, küçük grup tartışmaları, münazara, role play, soru yanıt, grup çalışması, oyun, gözlem

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav %50 içeriği: %25 ara sınav, %15 ödev/sunum ve %10 ders içi etkinlik.
Yarıyıl Notu: %50 1. Ara Sınav notu + %50 final notu
Dersi geçmek için ortalamanın 60 puan olması gerekir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflandırma, bilgi birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslere sakai sistemine yüklenen kaynaklar okunarak gelinmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğretim Üyesi Hande YAĞCAN
02324124776

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri 12.00-13.00 saatleri arasında randevu alarak görüşülebilir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 5 12 60
Sunum Hazırlama 5 3 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 156

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15345555455
ÖK.2555555455445
ÖK.3544454455
ÖK.45555445