DERS ADI

: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3063 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ZORUNLU 6 10 0 15

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders, temel sağlık hizmetleri felsefesi doğrultusunda çocuk sağlığına ilişkin temel bilgi ve ilkeleri, pediatri hemşireliğine ilişkin rol ve işlevleriyle bütünleştirerek sağlıklı/hasta çocuk ve ailesini bütüncül bir yaklaşımla ele almayı, çocuk ve ailesinin sağlığının geliştirilmeyi, korunmayı ve sürdürülmeyi amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çocuk hemşireliğinin felsefesini, rol ve işlevlerini bilme
2   Dünya da ve Türkiye de çocukların durumunu bilme- Çocuk haklarıyla tartışabilme
3   Dönem özelliklerine göre çocuğun büyüme gelişme özelliklerini(fizyolojik, mental, psikososyal) değerlendirebilme, normalden sapmaları tanımlayabilme ve sağlık ekibi ile paylaşabilme
4   Hastanın bakım gereksinimlerini(veri toplama, verileri analiz etme, sonuç kriterleri, tanı, girişim, değerlendirme) karşılayabilme
5   Çocuk ve ailesinin sağlığı geliştirme, sürdürme, korumaya yönelik gereksinimleri belirleyebilme ve karşılayabilme
6   Yaşa uygun fizik muayene yapabilme, değerlendirebilme, normalden sapmaları tanımlayabilme ve sağlık ekibi ile paylaşabilme
7   Sıvı elektrolit dengesini bilme, değerlendirebilme, normalden sapmaları tanımlayabilme ve sağlık ekibi ile paylaşabilme
8   Hastanın ilaç istemini yorumlama ve uygulayabilme
9   Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkeleri bilme
10   Sistemlere göre sık görülen çocuk hastalıklarını bilme ve uygun hemşirelik bakımı yapabilme
11   Kronik hastalıkların çocuk ve aile üzerine etkisini tanımlayabilme ve uygun hemşirelik bakımını gerçekleştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 2090 - Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 -Çocuk Hemşireliğinin Felsefi, Rol ve İşlevleri -Dünya da Ve Türkiye de Çocuğun Durumu ve Çocuk Hakları Çocuklarda Öykü Alma ve Fizik Muayene
2 -Yaş dönemlerine göre çocuklarda büyüme ve gelişme -Çocuklarda Ağrı ve Hemşirelik Yaklaşımı
3 -Pediatride ilaç uygulamaları ve hemşirenin sorumlulukları -Çocuklarda sıvı-elektrolit/asit baz dengesi/dengesizlikleri ve hemşirelik bakımı
4 Yaş Dönemlerine Göre Çocukla İletişim, Çocuk ve Ailesinin Hastaneye Yatmaya Yönelik Tepkileri ve Hemşirelik Bakımı Kronik Hastalıklar ve Çocuklar
5 Çocuklarda Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
6 Endokrin sistem sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
7 Hematolojik/Onkolojik sistem sorunu/hastalığı olan çocuk ve hemşirelik bakımı
8 I. ARA SINAV Beslenme ve Beslenme Bozukluklarında Hemşirelik Bakım
9 -Çocuklarda Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
10 -Kardiyo-vasküler Sistem Sorunu/Problemi Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı
11 Çocuklarda Nörolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12 Çocuklarda Genitoüriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13 Cerrahi Hastasının Ameliyat Öncesi ve Sonrası Hemşirelik Bakımı
14 Cerrahi Hastasının Ameliyat Öncesi ve Sonrası Hemşirelik Bakımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1-2 cilt. Sistem Ofset, Ankara.
2- Törüner E.K, Büyükgönenç L.(2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık.
3-Polat S., Gürol A. (2018). Çocuklarda Ağrı Yönetimi Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri İçin Bir Rehber. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. LTD. ŞTİ. Ankara.
4-Dağoğlu T, Görak G (2002). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri.
5.Savaşer S, Yıldız S (2009).Hemşireler İçin Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık., İstanbul
6. Marilyn J Hockenberry, David Wilson, Catherine Jackson (Editor). Wong's Nursing Care of Infants and Children (Mosby) Hardcover (2006).
7- Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. editörler. (2013). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.
8- Bindler R.C., Ball J.W. (2014). Clinical Skills Manual for Principles of Pediatric Nursing Çocuk hemşireliği Klinik Uygulamalar Becerileri Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. LTD. ŞTİ. Ankara
9- Düzkaya S.D., Evcimen D.K. Akay H., Keskin Ö.N. Yakut T. (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. LTD. ŞTİ. İstanbul
10- Bolışık B., Yardımcı F., Didişen Akçay N (2015). Pediatrik Cerrahi Hastasına Hemşirelik Bakımı. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. LTD. ŞTİ. Ankara
11- Karaböcüoğlu M., Yılmaz L.H., Duman M. (2012). Çocuk Acil Tıp Kapsamlı ve Kolay Yaklaşım. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, aktif öğrenme yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Kriteri:
Ara Sınav notu : Sınav Notu
Uygulama notu : Uygulama Notu
Yarıyıl içi notu : Ara Sınav notunun % 50 si + Uygulama notunun %50 si
Final notu : Sınav Notu
Minimum Final notu : 100 tam not üzerinden 50 dir.
Ödev notu :
Dönem notu : Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si olması gerekir
Bütünleme notu : Sınav Notu
Minimum Bütünleme notu : 100 tam not üzerinden en az 50
Bütünleme Sonu Başarı notu : Yarıyıl içi notunun %50 si + Bütünleme notunun %50 si = 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri:
Ara Sınav notu : Sınav Notu
Uygulama notu : Uygulama Notu
Yarıyıl içi notu : Ara Sınav notunun % 50 si + Uygulama notunun %50 si
Final notu : Sınav Notu
Minimum Final notu : 100 tam not üzerinden 50 dir.
Ödev notu :
Dönem notu : Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si olması gerekir
Bütünleme notu : Sınav Notu
Minimum Bütünleme notu : 100 tam not üzerinden en az 50
Bütünleme Sonu Başarı notu : Yarıyıl içi notunun %50 si + Bütünleme notunun %50 si = 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Prof. Dr. Murat BEKTAŞ murat.bektas@deu.edu.tr
Doç. Dr. Gülçin ÖZALP GERÇEKER gulcinozalp@gmail.com
Doç.Dr. İlknur BEKTAŞ ilknurbektas23@gmail.com
Araş. Gör. Dr. Zahide Özdemir ezahideozdemir@gmail.com

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Murat BEKTAŞ murat.bektas@deu.edu.tr
Doç. Dr. Gülçin ÖZALP GERÇEKER gulcinozalp@gmail.com
Doç.Dr. İlknur BEKTAŞ ilknurbektas23@gmail.com
Araş. Gör. Dr. Zahide Özdemir ezahideozdemir@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her gün: 12.30-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 6 84
Uygulama 14 10 140
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavına Hazırlık 1 50 50
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 374

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155555555555
ÖK.255555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555
ÖK.6555
ÖK.755
ÖK.855
ÖK.9555
ÖK.10555
ÖK.1155