DERS ADI

: Hemşirelikte Bakım Davranışlarını Geliştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2105 Hemşirelikte Bakım Davranışlarını Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ CAHİDE AYİK

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu derste öğrenci;
Hemşirenin profesyonel rol ve sorumlulukları bağlamında kuramsal bilgilerini bakım uygulamalarına yansıtarak ve hasta gereksinimlerinin karşılanmasında karar vericilik rolünü kavrar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hemşirelik bakım organizasyonunu açıklar
2   Hastanın hemşirelik bakım gereksinimlerini bilir
3   Hasta bakımında ekip yaklaşımının önemini bilir
4   Hasta bakımına yönelik liderlik becerilerini kullanabileceği planlamaları yapar

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hemşirelik Bakım Davranışlarını Geliştirme dersine giriş Dr.Öğr.Üyesi Cahide Ayik Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
2 Hemşirelik Bakım Kavramı ve Bakım Davranışları Dr.Öğr.Üyesi Gizem Göktuna Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
3 Bakım Etiği, Ahlaki duyarlılık ve Kişisel Verilerin Korunması Dr.Öğr.Üyesi Cahide Ayik Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
4 Hastanın bakım gereksinimlerinin belirlenmesinde klinik karar verme Dr.Öğr.Üyesi Cahide Ayik Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
5 Hastanın Bakımında Kültürel Değerlerinin Farkına Varılarak Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi İlkin Yılmaz Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
6 Hastanın Tedavi Sürecinin Planlanması ve Yürütülmesi Öğr.Gör.Dr F. Yelkin Alp Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
7 Periferal ve Santral İntravenöz Kateteri Olan Hastanın bakımına karar verebilme Öğr.Gör.Dr F. Yelkin Alp Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
8 Ara sınav (ödev) Periferal ve Santral İntravenöz Kateteri Olan Hastanın bakımına karar verebilme (devamı) Öğr.Gör.Dr F. Yelkin Alp Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
9 Bakım Planı Hazırlama ve Örneği: Oral Alımı Olmayan Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr. Öğr. Üyesi Yelkin Alp 2. şb: Dr. Öğr. Üyesi Gizem Göktuna Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, simülasyon
10 Solunum Desteğinin Sürdürülmesine Yönelik Hasta bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Cahide Ayik 2. şb: Dr. Öğr. Üyesi İlkin Yılmaz Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, simülasyon
11 Barsak Boşaltım Alışkanlığını Sürdürülmesinde Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr. Öğr. Üyesi Gizem Göktuna 2. şb: Dr.Öğr.Üyesi Cahide Ayik Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, simülasyon
12 Parenteral İlaç Uygulamalarının Yönetimine Karar Verebilme Dr. Öğr. Üyesi İlkin Yılmaz 2. şb: Öğr. Gör. Dr. Yelkin Alp Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, simülasyon
13 Üriner Sistem Boşaltımına Yönelik Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi Gizem Göktuna Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
14 Deri Bütünlüğünü Sürdürülmesinde Hastanın bakımına Karar Verebilme Dr.Öğr.Üyesi İlkin Yılmaz Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp
Kitabevi. 3. Baskı, İstanbul, 2013.
2. Deliveli Ö. (Danışman: Aktel M.) Yönetimde Yeni Yönelimler Bağlamında Lider Yöneticilik. S.D.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi AD Yüksek Lisans Tezi. Isparta, 2010.
3. Aştı T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul, 2012.
4. Ay F.A. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Baskı, İstanbul, 2011.
5. Bakan İ., Büyükbeşe T. (2010) Liderlik Türleri Ve Güç Kaynakları na İlişkin Mevcut-Gelecek Durum Karşılaştırması: Eğitim Kurumu Yöneticilerinin Algılarına Dayalı Bir Alan Araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomi k Araştırmalar Dergi si, 12(19): 73-84.
6. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd.Şti., 10. Baskı, İzmir, 2011.
7. Craven R.F., Hirnle C., Jense S. (Çev.Edit. Uysal N, Çakırcalı E.) Hemşirelik Esasları: İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. Palme Yayıncılık. Ankara, 2015.
8. Çelik V. (1998) Eğitimde Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4). https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/821-2012021117642-celik.pdf (E.T: 10.03.2015)
9. Köşgeroğlu N. Hemşirelik ve Estetik: Hemşire Olmak Hayata. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2013.
10. Ocakçı A.F., Alpar Ş.E. Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2013.
11. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic. Ltd.Şti. Ankara, 2006.
12. Özçelik Z., Karaduman B., Bafra K., Yıldırım A. Çelik S.Ş., Ülker S. Hemşirelikte Haklar ve Sorumluluklar. THD Yayını. Odak Ofset Matbaacılık. Ankara, 2006.
13. Özkan H.A. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın. İstanbul, 2014.
14. Pektekin Ç. Hemşirelik Felsefesi. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2013.
15. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul, 2012.
16. Seviğ Ü., Tanrıverdi G. Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2012.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize notunun %50 si ve final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.
Ara sınav ve Final sınavı ödev olarak verilecektir.
Final Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı
Bütünleme Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgilerini birleştirme becerileri değerlendirilecektir.
Öğrencilerin hazırlamış oldukları ödevlerin değerlendirilmesi ara sınav ve final notu olarak kabul edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Öğr.Üyesi Cahide Ayik
02324124774
cahide.ayik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Bağımsız Çalışma 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.3
ÖK.4555555