DERS ADI

: Bilişim Teknolojileri Bağımlılığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2089 Bilişim Teknolojileri Bağımlılığı SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE ZAHİDE ÖZDEMİR

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Öğrencilerin Bilişim Teknolojileri Bağımlılığının özelikleri ile neden ve sonuçlarını öğrenmeyi, güvenli internet kullanımı ile teknoloji bağımlılığında mesleki rol ve işlevler konusunda farkındalığını sağlamaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bağımlılık ilgili kavramlar ve teknoloji bile ilişkili bağımlılıkların özellikleri konusunda temel bilgiye sahip olma
2   2. Bilişim Teknolojileri Bağımlılığının neden ve sonuçlarını analiz edebilme
3   3. Teknoloji bağımlılığında önlemenin önemini kavrama
4   4. Teknolojinin bilinçli kullanımı ve güvenli internet kullanım yöntemlerini kavrama
5   5. Bağımlılığı önleme ve tedavide mesleki rol ve işlevleri kavrama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilişim Teknolojileri Bağımlığı dersine giriş Bilişim Teknolojileri Bağımlığını Önlemenin Önemi Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap
2 Bağımlılık ve İlgili Kavramlar, Kuramlar, Davranışsal Bağımlılıklar, Bağımlılık ve genel özellikleri Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap,beyin fırtınası
3 Bağımlılıklar İçin Genel Risk Faktörleri, Çocukluk ve Gençlik Dönemi Ruh Sağlığı Sorunları ve Bağımlılık İçin Risk Faktörleri Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap,beyin fırtınası
4 Teknoloji Kullanım Türleri ve hayatımızdaki rolü, kullanım yaygınlığı, Teknolojinin Kötüye Kullanımı ve teknoloji ile ilgili bağımlılıklar Teknoloji bağımlılığı tanımı, kapsamı ve belirtileri Görsel Sunum ,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, durum/olgu tartışması, video gösterimi, özbildirim ölçek uygulaması
5 İnternet bağımlılığı, belirtileri ve tanılama Akıllı telefon bağımlılığı, belirtileri ve tanılama Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap, video gösterimi, özbildirim ölçek uygulaması
6 Ekran bağımlılığı belirtileri ve tanılama, Sosyal medya bağımlılığı belirtileri ve tanılama Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, özbildirim ölçek uygulaması, video gösterimi
7 Digital oyun ve çevrimiçi kumar/bahis bağımlılığı belirtileri ve tanılama Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, video gösterimi
8 Digital okuryazarlık Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, özbildirim ölçek uygulaması, video gösterimi
9 Teknoloji bağımlılığının, fiziksel, ruhsal ve sosyal etkileri (sosyal izolasyon ve aile içi problemler, akademik performans sorunları,ekonomik sorunlar, dijital dikkat dağınıklığı ve teknostress, FOMO vb) Düz anlatım, soru cevap, olgu tartışması, beyin fırtınası, kahoot
10 Siber zorbalık ve güvenli İnternet kullanımı Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, olgu tartışması, video gösterimi
11 Bağımlılıkta tedavi ve yaklaşımlar Önlemede hemşirenin rolü Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, olgu tartışması
12 Teknoloji ile ilgili bağımlılıklarda koruyucu faktörler, Önleme stratejileri Önlemede akran rolü Önlemede hemşirenin rolü Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, olgu/vaka tartışması
13 Teknoloji ile ilgili bağımlılıkların önlenmesinde mevcut ulusal politikalar, projeler ve raporların tartışılması Bireysel eylem planı oluşturma -1 Görsel Sunum, Düz Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Teknoloji ile ilgili bağımlılıkların önlenmesinde mevcut ulusal politikalar, projeler ve raporların tartışılması Bireysel eylem planı oluşturma -2 Görsel Sunum, Düz Anlatım, soru cevap, tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Yazgan G, Atak H. Üniversite Öğrencilerinde Riskli Davranışlar: İnternet Bağımlılığı Ve Bilişsel Tamamlanma İhtiyacının Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi ,Cilt: 13, Sayı: 71 , 2020
2. Erden S, Hatun O. İnternet Bağımlılığı ile Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, Bahar 2015, 2(1), 53-83.
3. Semerci A. Egitim Fakultesi Ogrencileri ile Diger Fakultelerdeki Ogrencilerin Siber Guvenlik Farkındalıklarının Karsılastırılması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 29, 2019.
4. Irmak AY, Erdoğan S. Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi 2016;27(2):128-37
5. Arısoy Ö. İnternet Bağımlılığı Ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2009; 1.55-67
6. Karaduman S. Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler. Erciyes İletişim Dergisi, 2019 Cilt/Volume 6, Sayı/Number 1, 683-700
7. Ektiricioğlu C, Arslantaş H, Yüksel R.Ergenlerde Çağın Hastalığı: Teknoloji Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2020;29(1):51-64.
8. Çakır Ö, Oguz E. Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Akıllı Telefon Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017; 13(1): 418-429
9. Kaşıkçı DN ve ark.Türkiye ve Avrupa daki Çocukların İnternet Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 2014, Cilt 39, Sayı 171
10. Ögel, K. (2014). İnternet Bağımlılığı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
11. Çam, H.H., Nur N. A Study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathological symptoms and obesity in adolescents. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2015, 1(3), 181-188.
12. Mehmet Dinç, M.(2016). Teknoloji Yerinde Yeterince.Yeşilay TBM Alan Kitaplığı Dizisi No: 9, İstanbul

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, power point sunusu, soru cevap, beyin fırtınası, tartışma, makale/durum kritiği, vaka tartışması, video/film gösterimi, ev ödevi, kendi kendine öğrenme.
Derslerde kullanılan tüm görsel materyallerde sesli betimleme/altyazı sağlanmaktadır.
(Engelli öğrencilerin talepleri halinde film, video gibi görsele dayalı eğitsel materyallerin sesli betimlemeli şekilleri kullanmaktadır).

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notu
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60 tır.
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50 dir.

Değerlendirme Kriteri

I.AŞAMA: Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması: Ara sınav notu yarıyıl içi notudur.

II.AŞAMA: Yarıyıl Sonu Başarı (Final Başarı) Notunun Hesaplanması: Yarıyıl İçi Notunun %50 si + Final Notunun % 50 si
Minimum Final notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olması gerekir
Minimum Yarıyıl sonu başarı (final başarı) notu: 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir

III.AŞAMA: Bütünleme Sonu Başarı Notunun Hesaplanması: Minimum Yarıyıl sonu (final) sınavı notunu veya yarıyıl sonu
başarı (final başarı) notunu sağlayamayan öğrenciler için uygulanmakta olup:
Bütünleme Sonu Başarı Notunun Hesaplanması: Yarıyıl İçi Notunun %50 si + Bütünleme Notunun % 50 si
Minimum Bütünleme notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olması gerekir
Minimum Bütünleme sonu başarı notu: 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir



Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Emine Zahide Özdemir
zahide.ozdemir@deu.edu.tr

Dr. Öğretim Üyesi Burcu CENGİZ
burcu.cengiz@deu.edu.tr

Doç. Dr. Sibel COŞKUN BADUR
sibel.coskun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1242322
ÖK.224222523
ÖK.32223434
ÖK.442332
ÖK.543434222