DERS ADI

: MİMARLIKTA YENİ YAKLAŞIMLAR:BİYOTASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4736 MİMARLIKTA YENİ YAKLAŞIMLAR:BİYOTASARIM SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu dersin temel hedefi, dünya bütünündeki sıfır karbon süreçleriyle ilişkilenen bir kavrayış çerçevesinde, öğrencilere doğayla bütünleşik ve onunla işbirliği içerisinde tasarım yapma konusunda farkındalık kazandırmak, doğa temelli problem çözümleme yaklaşımlarını öğretmek, canlı organizmalarla işbirliği içerisinde tasarım yapma pratiklerini deneyimletmek ve mimarlık alanının diğer disiplinlerle olan ilişkileri üzerine açılım getirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyotasarım ve ilişkili kavramları, ona ilişkin teori, yöntem ve süreçleri anlama
2   Doğadaki temel prensipleri gözlem ve bilimsel araştırma yoluyla öğrenebilme ve bunları tasarım sürecinde veri olarak kullanabilme
3   Sürdürülebilirlik ve tasarım etiği bağlamında eleştirel düşünmeyi benimseyerek, doğa-insan-yapılı çevre ilişkisini irdeleyebilme
4   Sürdürülebilir stratejiler içerisinde biyotasarımın rolünü kavrayabilme, doğaya uyumlu sistem ve biyomalzemelere temellenen bir tasarım anlayışı geliştirebilme
5   Canlı organizmalar ve biyolojik sistemlerin tasarıma hangi seviyede ve nasıl entegre olabileceğine dair temel bir kavrayışa sahip olma
6   Biyotasarım için gerekli bilgiyi ilişkili disiplinlerden edinebilme ve disiplinlerarası çalışma, düşünme, üretme becerisi kazanma
7   Bilimsel araştırmayı tasarım süreçlerinde kullanma, başlangıç seviyesinde deneysel süreçler yürütebilme
8   Biyotasarım yöntem ve tekniklerini yaratıcı ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirmek amacıyla kullanarak ilkesel ya da prototip düzeyde ürün geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Biyotasarım Kavramı ve farklı disiplinler bağlamında teorik açılımı
2 Tarihsel süreçte mimarlık disiplininin doğa temelli bilimlerle ilişkisel dönüşümü, sürdürülebilir stratejilerin gelişimi
3 Biyomimikri ve doğa temelli tasarım yaklaşımları Biyotasarım-Sürdürülebilirlik-Etik İlişkisi
4 Biyomalzemeler
5 Biyotasarım ile geliştirilen biyoişbirlikçi tasarım denemeleri- Bakteriyel Selüloz Çalışmaları
6 Biyotasarım ile geliştirilen biyoişbirlikçi tasarım denemeleri-Miselyum Çalışmaları
7 Biyotasarım ile geliştirilen biyoişbirlikçi tasarım denemeleri- Biyoplastik Çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Laboratuvar / Alan çalışması - beyin fırtınası (Grup Çalışması)
10 Laboratuvar / Alan çalışması - modelleme ve tasarım eskizleri (Grup Çalışması)
11 Laboratuvar / Alan çalışması - küçük ölçekli denemeler (Grup Çalışması)
12 Laboratuvar / Alan çalışması - prototip denemesi (Grup Çalışması)
13 Laboratuvar / Alan çalışması - ilgili disiplinlerden destek/jüri sunumları
14 Laboratuvar / Alan çalışması - ilgili disiplinlerden destek/jüri sunumları
15 Final sunum/Ödev Teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

A. Ponte; A. Picon (2003). Architecture and The Sciences: Exchanging Metaphors, Princeton Architectural Press
Alberto Estevez; A. Puigarnau; I.P. Arnal; Denis Dollens; A. Perez; J.R. Millet; A. Planella (2003). Genetic Architectures/Arquitecturas Geneticas, Lumen Books
Alvin Tofler (1980). The Third Wave, N.York: William Morrow&Company.
B. Kolarevich (2003) Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. Spoon Press, New York.
Denis Dollens (2005). Towards Biomimetic Architecture, Santa Fe, New Mexico
Denis Dollens (2009). Digital Botanic Architecture 2, e-book, http://exodesic.org/TrussImages/DBA2-150.pdf
George Elvin (2007). The Nano Revolution: A Science That Works On The Molecular Scale Is Set To Transform The Way We Build, The Architect Magazine , http://www.architectmagazine.com/industrynews.asp sectionID=1006&articleID=492836&artnum=2.
Giuseppa Di Cristina (Editor) (2001). Architecture and Science , Wiley Academy Press, London
Greg Lynn (2002). Architectural Laboratories, Germany: NAI Books; http://www.glform.com
J. Benyus (1997). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. William Morrow and Company Inc., New York
J.K. Walters (2003). Blobitecture-Waveform Architecture and Digital Design. (1th ed.). ABD: Rockport Publishers
John Frazer (1995). An Evolutionary Architecture, Architectural Association Publications, Themes VII, Londra; http://www.ellipsis.com
John M. Johansen (2002). Nanoarchitecture: A New Species of Architecture, Princeton Architectural Press, New York
Karl Chu (2006). Metaphysics of Genetic Architecture and Computation , Architectural Design, 76, no.4 (July-August 2006), s.38-45
Marcus Novak (1994). Liquid Architectures in Cyberspace in Cyberspace: First Steps, Ed. Michael Benedikt The MIT Press, USA
Michael F. Ashby, Paulo J. Ferreira, Daniel L. Schodek. (2009). Nanomaterials, Nanotechnologies And Design: An Introduction for Engineers and Architects, Butterworth-Heinemann Pub.
O., Koelman (2002). Biomimetic Buildings Understanding & Applying the Lessons of Nature. http://www.rmi.org/sitepages/art1048.php
Peter Yeadon (2005). Year 2050: Cities in the Age of Nanotechonology , UIA 2005, İstanbul, http://sensingarchitecture.com/523/nanotechnology-amd-new-materials-for-architecture/
Peter Zellner (2000). Hybrid Space : New Forms In Digital Architecture, Thames & Hudson, London

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Bunun yanı sıra dönem sonunda öğrencilerin yaratıcı düşüncelerine katkı koyacak bir tasarım ödevi/atölye çalışması gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar, okuduğunu anlama ve derslerde edinilen ve tartışılan bilgi yorumlama becerisini ölçmeyi hedefler. Sorular açık uçlu veya çoktan seçmeli test şeklinde olabilir.
Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Öğretim üyesi, dönem başında sunumlar için öğrenci grupları oluşturabilir. Grup sunumları bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır. Ödevler yazılı raporlar şeklinde olabileceği gibi laboratuvarda denemeleri ya da uygulamalı alan çalışmalarını da içerebilir.
Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
Ara Sınav %25 (ÖK1,ÖK2,ÖK3,ÖK4)
Ödev/Sunum %25 (ÖK2,ÖK4,ÖK5,ÖK6,ÖK7,ÖK8)
Final Sınavı %50 (ÖK1,ÖK2,ÖK3,ÖK4, ÖK5,ÖK6,ÖK7,ÖK8)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr.T. Didem AKYOL ALTUN
Tel: 0 232 301 84 82
E mail: didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Will be announced

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 7 2 14
Uygulama 6 2 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 5 5
Grup Ödevi Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.144
ÖK.2443
ÖK.3445
ÖK.44455
ÖK.544
ÖK.6445
ÖK.7
ÖK.8