DERS ADI

: MİMARİ TASARIM III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3503 MİMARİ TASARIM III ZORUNLU 4 4 0 10

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜL DENİZ DOKGÖZ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, mimari çevreyi güncel gelişmeler ve bağlam ile ilişkili olarak çok yönlü olarak (kavramsal, kentsel, kültürel, toplumsal, ekonomik ve tarihi yönleriyle) analiz etmek, yaratıcı düşünme süreci sonunda araştırmaya dayalı bir tasarım projesi çözümlemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre ve bağlam kavramlarını tanımlayabilmek
2   Tarihi çevrenin ve program gereksinimlerinin mekânsal karşılıklarını teşhis edebilme
3   Verilen tasarım sorunu çerçevesinde, çevre analizi, program oluşturma ve arazi seçme gibi tasarım önceliklerini belirleyebilme.
4   Belirlediği tasarım önceliklerini belirgin bir mimari ana fikir üzerine odaklayabilme
5   Ürettiği mimari ana fikri, tarihi çevre ile kurulan ilişkiler, mekân organizasyonu, cephe dili ve mimari mekân bileşenleri yoluyla görsel, yazılı ve sözel olarak ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 1504 - GRAFİK İLETİŞİM II
MİM 2502 - MİMARİ TASARIM II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım Konu ve yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
2 Alana Dair Sunumlar ve Vaka Analiz gruplarının oluşturulması
3 Vaka Analizleri & Yer Okumaları / Öğrenci Sunumları
4 Arazi Gezisi
5 Bireysel Kritikler
6 Bireysel Kritikler
7 Bireysel Kritikler
8 Bireysel Kritikler
9 Ara Jüri (1/200)
10 Bireysel Kritikler
11 Bireysel Kritikler
12 Bireysel Kritikler
13 Çizim Haftası
14 Final Jürisi (Final Teslimi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Rossi, A. (1982). Architecture of the City. Massachusetts: MIT Press.
Rowe, C., Koetter, F. (1984). Collage City. Massachusetts: MIT Press.
Kostof, S. (1991). The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History. London: Thames & Hudson.
Cullen, G. (1961). The Concise Townscape. New York: Architectural Press.
Foscari, G. (2014). Elements of Venice. Zürich: Lars Müller Publishers.
Özten, Ü.; Anay, H. (2017). Mimari Bağlamsalcılık, Eskişehir: E. Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 2017

Diğer Ders Materyalleri: Öğretim üyeleri tarafından verilecek föyler, yapılacak sunumlar ve Ek Kaynakça daha sonra duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Öğrenim süreci proje/problem tabanlı öğrenme üzerinden gelişir.
2) Öğrenciler, kendilerine yönlendirilen mekânsal problemlere/sorulara yanıtlar geliştirir ve kritikler alarak ilerlerler.
3) Ders sürecinde yapılan çalışmalar, verilen kritikler, ara jüri ve final jüri ile öğrencinin öğrenim süreci gözlemlenir ve kayıtlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ Proje
2 BNS Başarı Notu PRJ*1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme,
1) Verilen bağlamı çok yönlü analiz etme ve yorumlayabilme (Analiz Çalışmaları);
2) Mimari tasarım problemini çok yönlü bir biçimde araştırma (Vaka Analizleri Sunumu);
3) Orta karmaşıklıkta bir mimari program gereksinimini ve mekânsal karşılıklarını, özgün ve kapsamlı çözümler ile bir anafikir çerçevesinde geliştirip tasarlayabilme;
4) Anafikrin kavramsal anlamda derinliğini, netliğini ve süreç boyunca sürekliliğini sağlayabilme (Ara Jüri);
5) Proje sürecini görsel, yazılı ve sözel ortamlarda nitelikli biçimde ifade edebilme (Final Jüri) kriterleri çerçevesinde yapılacaktır.

Araştırma Ödevi (ÖÇ1, ÖÇ2): Analiz Çalışmaları ve Vaka Analizleri Sunumundan oluşan, verilen kentsel bağlamın analizini, bağlamdan geliştirilecek bir ihtiyaç programının yorumlanmasını ve bağlama özgü bir konsept fikrin geliştirilmesini sağlayan çalışmayı ve sınıf içi egzersizlerini kapsamaktadır.

Ara Jüri ( ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3): Öğrencilerin alana ve programa ilişkin ön fikirlerini ve yarım dönemlik gelişimlerini değerlendirmeyi kapsayan bir ara sınav niteliğindedir. Ara jüriye belgelenebilir bir mazereti olmaksızın çıkmayan öğrenci, final teslimi yapamaz.

Final Jüri (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5): Mimari tasarım problemini çok yönlü bir biçimde ele alma ve araştırmaya dayalı bir mimari tasarım projesi geliştirme sürecinin bütününe yönelik bir değerlendirmeyi kapsayan bir final sınavı niteliğindedir.

Değerlendirme Kriteri

Final Jüri (% 100) (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1) Alandaki Analiz Çalışmalarına katılmış olmak ve Vaka Analizlerini sunmuş olmak süreç değerlendirmesinde dikkate alınacaktır.
2) Dönem içerisinde alınacak 7 bireysel kritiğin 4'ünden öğretim üyeleri veya elemanları tarafından imza karşılığında onay almış olmak Final Teslimi için ön şarttır. Bu şartı yerine getirmeyenler, Final Teslimi yapamayacaktır.
3) Ara Jüri'ye çıkmak zorunlu olup, Final Teslimi yapabilmek için ön koşuldur.
4) Her derse gerekli malzeme, araç ve gereçlerin getirilmesi gereklidir.
5) Derslere devamlılık şarttır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Deniz Güner / deniz.guner@deu.edu.tr
Prof. Dr. T. Didem Altun / didem.akyol@deu.edu.tr
Prof. Dr. Ferhat Hacıalibeyoğlu / f.hacialibeyoglu@deu.edu.tr
Doç. Dr. Ebru Güller / ebru.guller@deu.edu.tr
Doç. Dr. Gizem İzmir Tunahan / gizem.izmirtunahan@deu.edu.tr
Dr. Öğr. Üyesi Erdem Yıldırım / erdem.yildirim@deu.edu.tr
Prof. Dr. Hümeyra Birol / humeyra.akkurt@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğretim Üyeleri tarafından daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 9 4 36
Uygulama 9 4 36
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 8 11 88
Vize Sınavına Hazırlık (Ara Jüri) 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık (Çizim Haftası) 1 40 40
Sunum Hazırlama (Çevre Analiz ve Mimari Ana Fikir) 1 20 20
Final Sınavı (Final Jürisi) 1 5 5
Vize Sınavı (Ara Jüri) 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.134443
ÖK.2424
ÖK.344343
ÖK.45434
ÖK.55