DERS ADI

: EVAPORİTLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEO 4162 EVAPORİTLER SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM YÜCEL ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında evaporit mineralleri ve evaporitik kayaların yapısal, dokusal, mineralojik ve kimyasal özellikleri, evaporitlerin oluşum evrim süreçleri ve sedimanter havzaların yorumlanması tartışılması ve yorumlanması amaçlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Evaporitik ortamlar, evaporitlerin kristalleşme koşullarını yorumlar
2   Türkiyeden ve dünyadan güncel evoporit ortamları ve mineralleri tanır
3   Denizel ve karasal evaporitlerin ayrımını yapabilir.
4   Mineral parajenezlerini öğrenerek bu bigileri evaporit minerallerine uygular
5   Karbonat ve Sülfat (jips, anhidrit, barit, sölestin) minerallerini tanır
6   Bor minerallerini tanır
7   Evaporasyon sonrası diyajenetik evrimi öğrenir
8   Ekonomik evaporit yatakları, arama yöntemlerini öğrenip uygular.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Evaporitik ortamlar, evaporitlerin kristalleşme koşulları, kristalleşme sırası.
2 Türkiyeden ve dünyadan güncel evoporit ortamları ve kristalleşen mineraller: Tuz Gölü, Acıgöl, Bolluk Gölü, Tersakan Gölü, Salda Gölü, Karaboğaz Gölü, v.s.
3 Denizel Evaporitler : Türkiyeden ve dünyadan örnekler. Akdeniz, İran Körfezi, Ölü Deniz, Hazar Denizi, v.s.
4 Mineral parajenezleri
5 Karasal Evaporitler : Karbonatlar, Sülfatlar, (jips, anhidrit, barit, sölestin)
6 Halit, potasyum tuzları, magnezyum tuzları
7 I. Ödev sunumları
8 Karbonatlar, Sülfatlar (jips, anhidrit, barit, sölestin)
9 Na-karbonatlar: trona grubu mineraller. Türkiyeden ve dünyadan örnekler
10 Na-sülfatlar: globerit, tenardit, mirabilit
11 Boratlar: Bor mineralleri. Türkiyeden ve dünyadan örnekler
12 Evaporitlerde diyajenez: Ca-Na-sülfatlarda, Nakarbonatlarda, boratlarda evaporasyon sonrası diyajenetik evrim. Psödomorf (ikincil ve diyajenetik) mineral oluşumları
13 Ekonomik evaporit yatakları, arama yöntemleri ve aramalarda kullanılan anahtar klavuz veriler ve yöntemler
14 II. Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sonnenfeld, P. And Perthuisot, J.P., 1989, Brines and evaporites. American Geophysical Union, Washington, D.C., 126 s.
Dean, W.E. and Scheiber, B.C., 1978, Marine evaporites. SEPM Short Course, No.4, Tulsa, 188 s.
Borchert, H.and Muir, R.O., 1964, Salt deposits. D. Van Nostrand Company, Ltd. London, 338 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü ve görsel sunum, Türkiye ve dünyadaki evpoarit yataklarından slyat sunumları, bu yataklardan toplanan örneklerin laboratuvarda incelenmesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Proje/Ödev
2 FN Final
3 BNS BNS ODV * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev notu yıl içinde yapılan ve sunulan 2 adet ödevi kapsar.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4 ve ÖÇ5 dönem içi ödevlerle, ÖÇ6, ÖÇ7 ve ÖÇ8 final ve bütünleme sınavlarıyla değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Yeşim YÜCEL ÖZTÜRK
Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Jeoloji Mühendisliği Bölümü Buca-İzmir
Tel: (232) 301 7359

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 5 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Diğer Kısa Sınav 2 1,5 3
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 131

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.154
ÖK.254
ÖK.354
ÖK.454
ÖK.554
ÖK.654
ÖK.754
ÖK.854