DERS ADI

: TERS ÇÖZÜME GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEF 4706 TERS ÇÖZÜME GİRİŞ ZORUNLU 2 1 0 4

Dersi Veren Birim

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÖKHAN GÖKTÜRKLER

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Amacı

Jeofizik belirtiye neden olan yer/yapı modelinin matris veya optimizasyon teknikleri ile fiziksel/geometrik parametrelerinin saptanması, parametre ayrımlılığının irdelenmesi

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Jeofizikte modelleme tekniğinin amacını kavrayabilme,
2   Verileri Tanımsal ve Ratgele olarak sınıflayabilme,
3   Düz ve Ters Çözüm Yönteminin kuramını anlayabilme,
4   Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Ters Çözüm tekniğini analiz edebilme,
5   Doğrusal Ters Çözüm tekniklerini uygulayabilme,
6   Doğrusallaştırma ve Doğrusal Olmayan Çözüm tekniklerini uygulayabilme,
7   Tekil Değer Ayrıştırımı, En Küçük Kareler, En Dik İniş tekniklerini uygulayabilme,
8   Veri ve Parametre Ayrımlılığının Ters Çözüme katkısını analiz edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Jeofizikte Modelleme Tekniğinin Amacı ve Kuramı
2 Jeofizik Verilerin Tanımsal ve Ratgele Olarak Sınıflanması
3 Tanımsal ve Rastgele Yaklaşımla Düz Çözüm
4 Düz ve Ters Çözüm Yönteminin Kuramı
5 Jeofizikte Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Problemler
6 Veri-Paremetre İlişkisine Göre Denklem Sistemleri
7 Aşırı Tanımlı Sistemlerin En Küçük Kareler Yöntemiyle Çözümü
8 Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü I
9 Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü II
10 Doğrusallaştırma ve Doğrusal Olmayan Problemlerin Çözümü
11 Sönümlü En Küçük Kareler Yöntemi, Marquardt-Levenberg Çözümü
12 Sırt Geriletme (Ridge Regresyon) ve En Dik İniş (Steepest Descent) Yöntemi
13 Ters Çözümde Tekil Değer Sorunu ve Tekil Değer Ayrışım (SVD) Yöntemi, Marquardt-Levenberg Tekniğinin Tekil Değer Ayrışımı (SVD) ile Çözümü
14 Ters Çözümde Veri ve Parametre Ayrımlılığı, Kovaryans Dizeylerinin İrdelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Jeofizikte Modelleme, Ed. Prof.Dr.Nezihi CANITEZ, Literatür Yayıncılık, Dağıtım, Pazarlama San. Ve Tic. Ltd.Şti., 1997.
Yardımcı kaynaklar:
1- Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Problemlerin Ters Çözümü, Prof.Dr.Ahmet T. BAŞOKUR, TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası, Eğitim Yayınları No:4.
2- Teori ve Örneklerle Jeofizikte Modelleme, Doç.Dr.Bülent ORUÇ, Kocaeli Üniversitesi Yayınları, Yayın No:227, 2006.
Referanslar:
Diğer ders materyalleri: Mesleki dergilerde yayımlanmış makaleler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, ödev, sınav

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav % 30 ÖÇ 1-2-3-4
Ödev % 20 ÖÇ 4-5
Final % 50 ÖÇ 1-2-3-4-5-6-7-8

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Jeofizik Mühendisliği Bölümü Tınaztepe Kampüsü 35610 Buca-İzmir
e-posta: senol.ozyalin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı-Perşembe 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 2 15 30
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.145
ÖK.245
ÖK.345
ÖK.4454
ÖK.5454
ÖK.645
ÖK.745
ÖK.845