DERS ADI

: DEVRE TEORİSİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EED 2311 DEVRE TEORİSİ I ZORUNLU 4 0 0 4

Dersi Veren Birim

Elektrik - Elektronik Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUSTAFA ALPER SELVER

Dersi Alan Birimler

Elektrik - Elektronik Mühendisliği

Dersin Amacı

Dersin amacı temel devre elemanlarını, devre modelleme ve çözümleme tekniklerini tanıtmaktır. Bu kapsamda Kirchoff'un devre yasaları, Telegen teoremi, Thevenin ve Norton Teoremleri, düğüm gerilimleri ve göz akımları yöntemleri, kesit akımları ve çevrim geilimleri yöntemleri incelenecektir. Ardından 2 kapılı direnç devrelerin çözümlemeleri, kazanç bloğu içeren devrelerin çözümlemeleri ve operasyonel yükseltici devrelerinin çözümlemeri incelenecektir. Dinamik devre elemanlarının tanıtımı ile ders tamamlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğrusal ve doğrusal olmayan devre elemanlarının (dirençler, bağımlı veya bağımsız kaynaklar) modellemesi hakkında somut bilgi sahibi olmak
2   Kirschoff'un akım ve gerilim teoremleri, Ohm yasası, Thevenin ve Norton eşdeğerlik teoremleri, devrelerde doğrusallık ve süper pozisyon ilkesi konularında kavramsal düzeyde somut bilgi sahibi olmak
3   Devrelerin eşdeğerliği ve eşdeğer devre kavramlarını kavramış olma, Norton ve Thevenin teoremleri yardımı ile devreleri çözümleyebilme, Verilen bir tek kapılı devrenin Norton ve Thevenin eşdeğerlerini bulabilme
4   Direnç devrelerini düğüm gerilimleri, göz akımları, çevrim gerilimleri ve kesit alımları yöntemleri ile çözümleyebilmek,
5   Temel çözümleme tekniklerini doğrusal olmayan basit devrelere uygulayabilmek,
6   İki kapılı devrelerin çözümlenmesi konusunda somut bilgi sahibi olmak, bu tip devrelerin çözümlemelerini yapabilmek,
7   Operasyonel yükselteç devrelerini, temel çözümleme yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

EED 1008 - DOĞRUSAL CEBİR

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, SI birim sistemi, Devre elemanının tanımı, devre teorisi aksiyomları, güç ve enerji, enerji ve yükün korunumu, pasif işaret konvansiyonu, gerilim ve akım kaynakları, dirençler ve Ohm yasası
2 Gerilim ve akım kaynakları, Kirschoff un akım ve gerilim yasaları, devre elemanlarının paralel ve seri bağlantıları, dirençlerde tolerans ve güç, eşdeğer devre kavramı, Yıldız üçgen dönüşümleri
3 Telegen Teoremi, ideal olmayan kaynakların modellenmesi, akım ve gerilim ölçümleri, çok kademeli akım ve gerilim ölçüm cihazları
4 Düğüm geilimleri yöntemi
5 Göz akımları yöntemi
6 Ölçme ve d'Arsonval metreler
7 Doğrusallık, süperpozisyon, Thevenin ve Norton teoremleri, yerine koyma teoremi, Kaynak dönüşümleri, Maksimum güç transferi,
8 Çizge kuramı, devre çizgesi, devre ağacı, çevrimler, kesitler, Çevrim gerilimleri yöntemi
9 Çevrim gerilimleri yöntemi
10 Kesit akımları yöntemi
11 2 kapılı devreler
12 2 kapılı devrelerin çözümlemesi
13 Yükselteçler, Yükselteç içeren devrelerin çözümlemesi
14 Operasyonel yükselteçleri içeren devrelerin çözümlemesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:

1. J.N. Nilsson & S.A. Riedel, Electrical Circuits, 8+ Ed. Pearson Prentice Hall, 2008+
2. W. Hayt J. Kemmerly & S. Durbin, Electrical Circuit Analysis, McGrawHill, 2007+
3. L.O. Chua, C.A. Desoer and E.S. Kuh, Linear and Nonlinear Circuits, McGraw-Hill, 1987
4. C.L. Alexander and M. N. O. Sadiku, Electric Circuits 4+ Ed., 2009+
5. M Nahvi and J. Edminister, Schaum's Outline of Electrical Circuits, 5+ Ed. McGraw Hill

Ek materyaller
1) Dr. Serkan Günel tarafından sürekli olarak güncellenen ders notları (dersin çevrim içi sitesinden edinilebilir.)
2) Çevrim içi ders forumu

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Açık tartışmalı dersler
2) 1 vize, 1 Final ve 1 Bütünleme sınavı
3) Çevrim içi ders forumu üzerinden soru cevap şeklinde tartışmalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Laboratuvar değerlendirmesi her deney için özel olarak belirlenmiş kriterlere göre yapılır. Bu kriterler dönem başında yazılı olarak duyurulur.
Vize Sınavları gerektiğinde birkaç oturumda yapılabilir ve bu oturumlardan bazıları çevrim içi testler olarak yürütülebilir. Bu oturumların sınav içindeki ağırlığı sınavlardan önce ilan edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Vize ve Final Sınav soruları öğrenme çıktılarını karşılayacak şekilde seçilecektir.
Bu ders için geçer bir harf notu almak için ders genel ortalamasının 40/100 olması şartı vardır. Final sınavı sonrası genel not ortalaması 40'ın altında olan öğrenciler FF ile değerlendirilecektir. Ancak bu 40 üzerinde ortalamaya sahip öğrencilerin otomatik olarak dersi geçeceği şeklinde değerlendirilmemelidir. Sınıfın genel istatistiklerine bağlı olarak ortalaması 40'ın hemen üstünde olan öğrencilerin FF veya FD ile değerlendirilmesi mümkündür.
Harf notları değerlendirilme sonuç istatistiklerinin doğasına bağlı olarak ve öğrencilerin ders içi katılımları göz önünde bulunarak verilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Mücbir sebepler dışında bu derste sıkı bir devam zorunluluğu politikası uygulanmaktadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Koordinatör: DR. Serkan Günel, e-posta: serkan.gunel@deu.edu.tr; veya gulay.tohumoglu@deu.edu.tr , ders ve laboratuvarların uygulanış esasları için soru ve görüşlerinizi iletebilirsiniz.
Dersin SAKAI/Moodle sitesi üzerinden ilgili tüm öğretim üyeleri ve araştırma görevlilerine ulaşılabilir.
Ders ile ilgili tüm duyurular SAKAI ve/veya Moodle sistemi üzerinden yapılacaktır.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ders grupları ile birlikte kararlaştırılarak duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 6 12
Final Sınavına Hazırlık 1 9 9
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 105

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555555
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.4555555
ÖK.5555555
ÖK.6555555
ÖK.7555555