DERS ADI

: SOVYET SONRASI SİYASET

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4130 SOVYET SONRASI SİYASET SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKİM ÖZDİKMENLİ ÇELİKOĞLU

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Bu ders, Rusya Federasyonu'nun (Rusya) uluslararası sistemde artan stratejik önemini, Sovyet sonrası alan odaklı bir akademik eğitim yoluyla analiz etmek için tasarlanmıştır. Bu dersin amacı, teoride ve pratikte devlet ve ulus inşası, kurum inşası ve demokratikleşme hususlarında ortak kalıpların mevcut olup olmadığını tartışmak amacıyla; Rusya ve diğer 14 eski Sovyet devleti arasındaki bağlantıyı, bu devletlerin 1991 den bu yana toplumsal, siyasi ve iktisadi gelişimlerini ele alarak incelemektir. Bu bağlamda, öğrencilerin Sovyet sonrası bölgedeki siyaseti, kimlikleri ve çatışmaları değerlendirmeleri için ortak Sovyet mirasına ve siyasi görünümüne dair eleştirel bir anlayışa sahip olmaları çok önemlidir. Sovyet sonrası devletler siyasi, iktisadi ve kültürel bağımsızlıklarını kazanmış olsalar da, Rusya hala çeşitli eski Sovyet devletlerinin iç ve dış işlerinde baskın bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, ortak Sovyet mirasına referansla Sovyet sonrası devletler arasındaki modelleri keşfetmek için tematik bir yaklaşım benimsemenin yanı sıra bu ders, Rusya nın özellikle komşularına yönelik dış politikasını da incelemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler, Sovyet sonrası bölgeyle ilişkili aktörler, kurumlar ve süreçler hakkında eleştirel bir anlayış kazanacaklardır.
2   Öğrenciler, Sovyet sonrası devletlerin siyasi, ekonomik ve toplumsal gelişmelerinde nasıl farklılaştığını ve benzeştiğini anlamak için bir disipline yönelik bilgi kazanacaklardır.
3   Öğrenciler Sovyet sonrası devletlerdeki siyasi, ekonomik ve toplumsal gelişmeleri teorik kavramlar kullanarak açıklayabilecektir.
4   Öğrenciler, Sovyet sonrası devletlerdeki başlıca sorun alanları ve çatışmalar hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
5   Öğrenciler, araştırma yaparak ve dönem projelerini sunarak bölgedeki çatışmalar ve siyasi meseleler hakkındaki bilgileri analiz ve tartışmalara entegre etme ve uygulama fırsatı bularak etkili iletişim becerileri geliştireceklerdir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Ana Temalar ve Sovyet Siyasi ve Ekonomik Sisteminin Doğası
3 Sovyetlerin Çöküşü: Komünist Parti ve Mirası
4 Geçiş Döneminde Rus Sistemi
5 Bağımsız Devletler ve Milletler: Baltık Devletleri (Letonya, Litvanya ve Estonya)
6 Bağımsız Devletler ve Milletler: Batılı Devletler (Ukrayna, Moldova ve Belarus)
7 Bağımsız Devletler ve Milletler: Kafkas Devletleri (Gürcistan, Azerbaycan ve Ermenistan
8 Bağımsız Devletler ve Milletler: Orta Asya Devletleri (Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Özbekistan ve Türkmenistan)
9 Rusya'da Otoriterleşmenin Dönüşü ve Putin Sistemi
10 Rusya'nın Komşularına Yönelik Dış Politikası
11 Sovyet Sonrası Bölgede Çatışmalar-I
12 Sovyet Sonrası Bölgede Çatışmalar-II
13 Rus Hibrit Savaşı: Ukrayna Örneği
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Dönem içerisinde kaynaklar duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Ders anlatımı
2.Derse katılım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 +YYS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME NOTU
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci, Sovyet sonrası geçişler ve siyasetle ilgili temel konuları belirleyecek ve açıklayacaktır.
2. Öğrenci, Sovyet sonrası alana dair derinlemesine bir bilgi birikimi ile Uluslararası İlişkilerdeki güncel siyasi gelişmeler hakkında eleştirel ve mantıklı tartışmalar yapabilecektir.
3. Öğrenci görüşlerini açık ve kesin bir şekilde ifade edebilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin en az %70 ine devam zorunludur.
2. İntihal, disiplin sürecine yol açacaktır.
3. Sınıf içi ve grup çalışmalarına katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fulya.akgul@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu alınız

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 0 6 0
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55