DERS ADI

: ARAP BAHARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4126 ARAP BAHARI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MÜGE AKNUR

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı 2010 yılı itibariyle Arap Dünyasını sarsan toplumsal ayaklanmaları incelemektir. Ders Arap Baharı'nı bu ayaklanmalara yol açan siyasi, kültürel, jeopolitik, sosyo-ekonomik dinamikleri ele alarak demokrasiye geçişler yaklaşımları çerçevesinde inceleyecektir. Ayrıca Arap Baharının gerçekleştiği Tunus, Mısır, Libya ve Suriye gibi ülkelerdeki gelişmelere benzerlikler ve farklılıklarına bakılacak ve bu toplumsal ayaklanmalar sonrası rejimlerde önemli bir değişiklik olup olmadığına odaklanılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler Arap Baharına yol açan toplumsal ayaklanmalarin siyasi, sosyal, ve kültürel dinamikleri anlayacaklardır.
2   Bu toplumsal ayaklanmaları tarihsel geçmişleri demokrasiye geçiş yaklaşımları çerçevesinde anlayacak analitik becerilerini geliştireceklerdir.
3   Bu toplumsal ayaklanmaların gerçekleşme sürecini öğreneceklerdir.
4   Arap Baharı sonrası bu toplumsal ayaklanmaların başarılı olup olmadığını anlayacak bilgiye sahip olacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Orta Doğu siyasetine giriş Sunular
2 Arap Baharı'nın Siyasi Geçmişi James Gelvin, The Arab Uprisings, What Everyone Needs to Know, Oxford: Oxford University Press, 2015, Chapter 1: A Revolutionary Wave pp. 1-6. Philip Howard and Muzammil M. Hussain, Democracy s Fourth Wave, Digital Media and Arab Spring, New York: Oxford University Press, 2013, pp. 3-10.
3 Arap Baharı'na yol açan Siyasi Faktörler: Otoriter Rejimlerin Devamlılığı Laurel E. Miller et al. Democratization in the Arab World, Prospects and Lessons from around the Globe, Arlington, VA: Rand Corporation, National Defense and Research Institute, 2012. Chapter 3: The Arab World on the Eve of Change, pp. 35-53. James Gelvin, The Arab Uprisings, What Everyone Needs to Know, Oxford: Oxford University Press, 2015, Chapter 1: A Revolutionary Wave pp. 7-10.
4 Arap Baharı'na yol açan Siyasi Faktörler: İnsan hakları ihlalleri James Gelvin, The Arab Uprisings, What Everyone Needs to Know, Oxford: Oxford University Press, 2015, Chapter 1: A Revolutionary Wave pp. 10-28; Julie Harrelson-Stephens & Rhonda L. Callaway, You Say You Want a Revolution: the Arab Spring, Norm Diffusion, and the Human Rights Regime, Human Rights Review, 15 (2014), pp. 419-421. https://link.springer.com/article/10.1007/s12142-014-0315-5
5 Arap Baharı'na yol açan Ekonomik Faktörler: Ekonomik Krizler James Gelvin, The Arab Uprisings, What Everyone Needs to Know, Oxford: Oxford University Press, 2015, Chapter 1: A Revolutionary Wave pp. 19-37. Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012. Chapter 2: Bread Oil and Jobs, pp. 24-43.
6 Arap Baharı'na yol açan Ekonomik Faktörler: Yolsuzluk Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012. Chapter 2: Bread Oil and Jobs, pp. 24-43; Hafez Ghanem, Roots of the Arab Spring, in The Arab Spring Five Years Later Toward Greater Inclusiveness eds., Hafez Ghanem (Brookings Institution Press, 2015), https://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctt1657tv8.6
7 Vize sınavı ve Sosyal Medya'nın Arab Baharı üzerinde etkileri Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012. Chapter 3: Media Revolution, pp. 44-61. Philip Howard and Muzammil M. Hussain, Democracy s Fourth Wave, Digital Media and Arab Spring, New York: Oxford University Press, 2013, Chapter 1: Digital Media and the Arab Spring, pp. 17-25.
8 Dış Aktörlerin Arab Baharı'na Etkileri Mark N. Katz, International Relations of the Arab Spring, Middle East Review Policy, XXI, 2 (Summer 2014), pp. 76-84. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/mepo. 12072
9 Öğrenci Sunumları: Tunus'da Arap Baharı James Gelvin, The Arab Uprisings, What Everyone Needs to Know, Oxford: Oxford University Press, 2015, Chapter 1: A Revolutionary Wave pp. 39-85. Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012. Chapter 4: Tunisia s Jasmine Revolution, pp. 63-96.
10 Öğrenci Sunumları: Mısır'da Arap Baharı Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012. Chapter 5: The Pharaoh Falls, pp. 96-135.
11 Öğrenci Sunumları: Suriye'de Arap Baharı Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012, pp. 195-215.
12 Öğrenci Sunumları: Arap Baharı Sonrası Dönem Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012. 243-284.
13 Öğrenci Sunumları: Diğer konular
14 Öğrenci Sunumları: Diğer Konular
16 ı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

James Gelvin, The Arab Uprisings: What Everyone Needs to Know, New York: Oxford University Press., 2015.

Philip Howard and Muzammil M. Hussain, Democracy s Fourth Wave, Digital Media and Arab Spring, New York: Oxford University Press, 2013.

Lin Noueihed and Alex Warren, The Battle for the Arab Spring, New Haven and London: Yale University Press, 2012.

Laurel E. Miller et al. Democratization in the Arab World, Prospects and Lessons from around the Globe, Arlington, VA: Rand Corporation, National Defense and Research Institute, 2012.

Rex Brynen et al. Beyond the Arab Spring, Authoritarianism amd Democratization in the Arab World, Boulder, Co: Lynne Rienner Publishers, 2012.




Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesinin ders anlatımı ve öğrencilerin derse katılımı, öğrenci sunumları ve öğrencilerin yazdıkları raporlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


Dönem Raporu ve Dönem Raporu Sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak dereceli puanlama anahtarı

Giriş : Konunuzun önemini ve makale boyunca inceleneceği sırayı ayrıntılı olarak açıklayın (10 puan)
İncelenen konu için bir giriş bölümü yazılmamıştır. - Zayıf (0 %)
İncelenen konu için bir giriş bölümü yetersiz yazılmıştır - Orta (40%)
İncelenen konu için bir giriş bölümü yazılmıştır ama çok açık değildir. - İyi (60%)
İncelenen konu için bir giriş bölümü yeterince açık yazılmıştır - Çok iyi (80%)
İncelenen konu kapsamlı bir şekilde giriş bölümünde anlatılmış ve konuun anlatılacağı sıra belirlenmiştir - Mükemmel(100%)

İncelenen konunun analizinin yapılması için gerekli olan Kuramsal Çerçevenin açıklanması (10 puan)
Kuramsal çerçeve hiç açıklanmamıştır - Zayıf (0%)
Kuramsal çerçevenin açıklanması zayıf ve yetersizdir - Orta (40%)
Kuramsal çerçeve açıklanmıştır ama incelenen konu ile bağlantısı tam kurulmamıştır - İyi (60%)
Kuramsal çerçeve yüzeysel açıklanmakla birlikte, incelenen konu ile bağlantısı kurulmuştur Çok iyi (80%)
Kuramsal çerçve kapsamlı bir şekilde açıklanmış ve incelenen konunun analiz edilmesine nasıl yardımcı olacağı belirtilmiştir - Mükemmel (100%)

Tarihsel Geçmiş: Bugünkü olaylarıı anlamak için incelenen konunun tarihsel geçmişi (10 puan)
Tarihsel geçmiş hiç incelenmemiştir - Zayıf (0%)
Tarihsel geçmiş yetersiz incelenmiştir - Orta (40%)
Tarihsel geçmiş ya çok uzun ya da çok kısa incelenmiştir - İyi (60%)
Tarihsel geçmiş yeterince incelenmiştir - Çok iyi (80%)
Tarihsel geçmiş yeterince ve doğru bir şekilde incelenmiştir - Mükemmel (100%)

Vaka Analizi: Kuruamsal çerçeveye göre vakanın incelenmesi. (25 puan)
Yüzeysel bir araştırma yapılmış ve vaka iyi analiz edilmemiştir.- Zayıf (0%)
Vaka analizi tam olarak yapılmamıştır - Orta (40%)
Vaka analizini yapılmıştır ama bazı zayıflıkları vardır - İyi (60%)
Vaka analizi yeterince yapılmıştır - Çok iyi (80%)
Vaka kuramsal çerçvenin yardımı ile yeterince kapsamlı bir şekilde imcelenmiştir - Mükemmel (100%)

Sonuç: Tutarlı ve analitik bir sonuca ulaşmak için kuram ve ampirik çalışmalar desteklenen sonuç (15 puan)
Hiç sonuç yazılmamıştır - Zayıf (0%)
Yetersiz ve tutarsız bir sonuç yazılmıştır - Orta (40%)
Yeterli ancak düzensiz bir sonuç yazılmıştır - İyi (60%)
Sonuç açıklayıcı ve sistematik bir şekide yazılmıştır - Çok iyi (80%)
Sonuç tutarlı ve analitik bir şekilde kuramsal çerçeve yardımı ile yazılmıştır - Mükemmel (100%)

APA stiline göre metin içi ve sonuna yazılmış referanslar (15 puan)
Ne metin içinde ne de metin sonunda refeans gösterilmemiştir - Zayıf (0%)
İstenen APA referans stili kullanılmamıştır - Orta (40%)
APA stili hem metin içerisinde hem de metin sonunda ciddi hatalarla yazılmıştır - İyi (60%)
APA stili hem metin içerisinde hem de metin sonunda uafak hatalarla yazılmıştır style - Çok iyi (80%)
Hem metin içinde hem de metin sonunda referanslar APA stilinde doğru bir şekilde yazılmıştır - Mükemmel (100%)

Çalışamada kullanılan kaynak türleri (İngilizce veya Türkçe yazılan makaleler ve kitaplar ya da internet kaynakları) (15 puan)
Çalışma boyunca sadece internet kaynaklarından yararlanılmıştır - Zayıf (0%)
İnternet kaynakları ve Türkçe kitapların tercümesinden yararlanılmıştır - Orta (40%)
İnternetten bulunan makaleler ve kitaplardan yararlanılmıştır - İyi (60%)
Az tanınan dergilerdeki makaleler ve yayınevlerindeki kitaplardan yararlanılmıştır - Very good (80%)
Kütüphanelerin elektronik veri tabanlardaki m

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İntihal girişimi desten kalma ve disiplin işlemi ile sonuçlanacaktır.
Derslerin en az yüzde 70'ine devam etmek zorunludur.
Derslere katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Müge Aknur
muge.aknur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Rapor hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 5 5
Preparing assignments 0 0 0
Preparing presentations 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45