DERS ADI

: BELGESELLERLE TÜRK SİYASETİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4208 BELGESELLERLE TÜRK SİYASETİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MÜGE AKNUR

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Öğrencilerin Türkiye cumhuriyetinden 1990'lara kadar olan dönemdeki Türk siyasetini Demirkırat, 12 Mart, 12 Eylül ve 28 Şubat belgeselleri yardımıyla derinlemesine inceleyebilmelerini sağlamaktır. Demirkırat Belgeselleri öğrencilerin 1930 lardan çok partili hayata geçişin gerçekleştiği 1950 ler ve Demokrat Parti dönemini incelemelerini sağlayacaktır. 12 Mart Belgeselleri sağ ve sol çatışmalarının arttığı 1970'leri, 12 Eylül Belgeselleri 1980 darbesine yol açan ekonomik ve siyasi nedenleri ve de 28 Şubat Belgeselleri siyasi Ìslamın güçlendiği ve PKK saldırılarının arttıği 1990 ları öğretecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1950'de çok partili hayata geçişe neden olan faktörleri anlamak
2   1960 Askeri Darbesine yol açan ekonomik ve siyasi faktörleri öğrenmek.
3   1970'ler boyunca artan sağ ve sol hareketleri ve Türk siyasetinin kutuplaşmasını incelemek
4   1990'lar boyunca siyasi İslam ve PKK saldırılarını artışını siyasete etkisini öğrenmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Demirkırat Belgeselleri 1. Bölüm
2 Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk yıllarından 1950'lere kadar olan dönem
3 Çok Partili Hayata Geçiş ve Demokrat Parti Dönemi
4 Demokrat Parti'nin Otoriter Politikaları
5 1960 Askeri Darbesi
6 Konuların tekrarı ve Birinci Quiz
7 1960 Darbesi Sonrası: Sağ ve Sol Hareketlerin Artışı
8 12 Mart Muhtırası ve Sonuçları
9 1970'lerin Kaos Yılları: Sağ ve Sol Hareketlerin Artışı
10 1970'lerin Kaos Yılları: 1980 Askeri Darbesi
11 1990'larda Kürt milliyetçiğindeki yükseliş ve PKK terörünün artışı
12 Türkiye'de Sivil Asker İlişkileri
13 1990'larda Siyasi İslamın artışı
14 1990'lar Türk Siyaseti ve 28 Şubat Süreci

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


1. Erik Zürcher, Turkey a Modern History, New York: I.B. Tauris, 2007, pp. 206-218.
2. Meliha Benli Altunışık & Özlem Tür, Turkey, Challenges of Continuity and Change, New York: Routledge Curzon, 2005.
3. Ahmet Evin (ed.), Modern Turkey: Continuity and Change, Opladen: Leske und Budrich, 1984.
4. Ersin Kalaycıoğlu, Turkish Dynamics: Bridge across Troubled Lands, New York: Palgrave Macmillan, 2005.
5. Ergun Özbudun, Contemporary Turkish Politics: Challenges to Democratic Consolidation, Boulder, London: Lynne Reinner, 2000.
6. Çiğdem Balım et. al. (eds.) Turkey: Political, Social and Economic Challenges in the 1990s, Leiden, New York, Köln: E.J. Brill, 1995.
7. M. Heper and A. Evin (eds.) State, Democracy and the Military in Turkey in the 1980s, Berlin, New York: Walter de Gruyter, 1988

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesinin ders anlatımı ve her derste öğrencilerle izlemekle yükümlü oldukları belgesel bölümlerini belirli sorular çerçevesinde tartışmak. Konular ve belgeseller üzerinden öğrenci sunumları ve öğrencilerin yazdıkları raporlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KSN 1 KISA SINAV 1
2 KSN 2 KISA SINAV 2
3 ODV ÖDEV
4 DKT DERSE KATILIM
5 SUN SUNUM
6 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU KSN1 * 0.15 + KSN2 * 0.15 + ODV * 0.25 + DKT * 0.30 + SUN * 0.15


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dönem Raporları ve Sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak Derecelendirme Ölçeği:

a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)

Ödev/dönem raporu değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):

1) Raporda giriş yazılması---Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Giriş bölümü yazılmamıştır b) Giriş bölümü yetersiz yazılmıştır c) Giriş bölümü yazılmıştır ama açık değilidir d) Giriş bölümü yeterince açık yazılmıştır e) İncelenen konu kapsamlı bir şekilde giriş bölümünde anlatılmış ve konunun inceleneceği sıra belirtilmiştir.

2) Kuramsal Çerçevenin incelenmesi - 10 Puan a) Kuramsal çerçeve hiç açıklanmamıştır b) Kuramsal çerçevenin açıklanması zayıf ve yetersizdir c) Kuramsal çerçeve açıklanmıştır ama incelenen konu ile bağlantısı tam kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yüzeysel bir şekilde açıklanmakla birlikte, incelenen konu ile bağlantısı kurulmuştur e) Kuramsal çerçeve kapsamlı bir şekilde açıklanmıştır ve konunun analizindeki katkııs belirtilmiştir.

3) Tarihsel geçmiş - 10 Puan a) Tarihsel geçmiş hiç incelenmemiştir b) Tarihsel geçmiş yetersiz incelenmiştir c) Tarihsel geçmiş ya çok uzun ya da çok kısa incelenmiştir d) Tarihsel geçmiş yeterince incelenmiştir e) Tarihsel geçmiş yeterince ve doğru bir şekilde incelenmiştir.

4) Vaka Analizi - 25 Puan a) Yüzeysel bir araştırma ile vaka iyi analiz edilmemiştir b) Vaka analizi tam olarak yapılmamıştır c) Vaka analizi yapılmıştır ama bazı zayıflıkları vardır d) Vaka analizi yeterince yapılmıştır e) Vaka analizi kuramsal çerçevenin yardımı ile kapsamlı bir şekilde yapılmıştır.

5) Sonuç bölümü -15 Puan a) Sonuç bölümü yazılmamıştır b) Yetersiz ve tutarsız bir sonuç yazılmıştır c) Yeterli ancak düzensiz bir sonuç yazılmıştır d) Sonuç açıklayıcı ve sistematik bir şekide yazılmıştır e) Sonuç tutarlı ve analitik bir şekilde kuramsal çerçeve yardımı ile yazılmıştır

6) Referanslar (APA Stili) -15 Puan a) Metin içi ve metin sonunda referans gösterilmemiştir b) Referanslarda APA stili kullanılmamıştır c) APA stili ciddi hatalarla yazılmıştır d) APA stili ufak hatalarla yazılmıştır e) APA stili doğru bir şekilde yazılmıştır.

7) Kaynak türleri -15 Puan a) Sadece internet kaynaklarından yararlanılmıştır b) İnternet kaynakları ve Türkçe kitapların tercümesinden yararlanılmıştır c) İnternette bulunan makaleler ve kitaplardan yararlanılmıştır d) Az tanınan dergilerdeki makaleler ve yayınevlerindeki kitaplardan yararlanılmıştır e) Kütüphanelerin elektronik veri tabanlardaki makaleler ve prestijli yayınevlerinin kitaplarından yararlanılmıştır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her türlü kopye ve İntihal girişimi disiplin işlemi ile sonuçlanacaktır.
Derslerin en az yüzde 70 ine devam etmek zorunludur.
Öğrenciler derse hazırlıklı gelmek zorundadırlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Müge Aknur
muge.aknur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Örnek olay çalışması 6 1 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 7 7
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 7 7
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Sınıf içi uygulamalar 6 3 18
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
Proje Final Sunumu 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45