DERS ADI

: ULUSLARARASI ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4108 ULUSLARARASI ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Dersin başlıca amacı uluslararası çatışmaların nedenlerini ve çatışma sonrası barış inşası çabaları hakkındaki kapsamlı literatürü öğrencilere tanıtmaktır. Çatışma meselelerine yönelik teorik yaklaşımlar, istikrar, değişim ve düzen kavramları, çatışma yönetimi teknikleri, çatışma çözümünün olası araçları ele alınacak temel konular arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çatışma kavramını tanımlamak
2   Uluslararası ve ulus-içi aktörler arasındaki çatışmaların çözümünü anahatlarıyla açıklamak
3   Çatışma çözümünün güçlüklerini kavramak
4   İnsani müdahale, barışı koruma, uluslararası arabuluculuk ve çatışma-sonrası süreçler kavramlarını betimlemek
5   Bir dönem ödevi hazırlayarak çatışma çözümü vakalarını analiz edebiliyor olmak
6   Akademik iletişimi geliştirmek amacıyla, akademik araştırmalardan faydalanmada farkındalığını artırmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Çatışma nedir -
2 Çatışma Çözümüne Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar Wallensteen, s. 33-59
3 Çatışma Çözümünde Birleşmiş Milletler Wallensteen, s. 231-255
4 Çatışma Çözümünde Uluslararası Topluluklar Wallensteen, s. 263-279
5 Çatışmanın Önlenmesi Ramsbotham et al., s. 138-143
6 Çatışmanın Çevrelenmesi: Barışı Koruma Operasyonları Ramsbotham et al., s.147-170
7 Çatışmanın Sona Erdirilmesi: Barışı Sağlama Ramsbotham et al., s.171-197
8 Barış İnşası Ramsbotham et al., s.226-245
9 Uzlaşma / Müdahale Etiği Ramsbotham et al., s.246-271
10 Müdahale Etiği ve Ana Akım Çatışma Çözümüne Yönelik Eleştiriler Ramsbotham et al., s.317-331; s. 398-413
11 Vaka Çalışması Sunumları -
12 Vaka Çalışması Sunumları -
13 Vaka Çalışması Sunumları -
14 Vaka Çalışması Sunumları -

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Peter Wallensteen, Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System, SAGE Publications, London, 2002.
Oliver Ramsbotham, Tom Woodhouse, Hugh Miall, Contemporary Conflict Resolution, Polity Press, Cambridge&Malden, 2014 (3rd Ed)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Vaka çalışması
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Her öğrenci seçtiği bir vaka çalışması yapacak, bu çalışmayı sınıfta sunacak ve sunumda verilen geri bildirimleri de dikkate alarak bir çalışma raporu yazacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci çatışma kavramını tanımlayacak; uluslararası ve ulus-içi aktörler arasındaki çatışmaların çözümünü anahatlarıyla açıklayacak; çatışma çözümünün güçlüklerini kavrayacak; insani müdahale, barışı koruma, uluslararası arabuluculuk ve çatışma-sonrası süreçler kavramlarını betimleyecektir.
2. Öğrenci konuyla ilgili teorik ve ampirik bilgileri yansıtan bir vaka araştırması yapacak ve etkili bir biçimde sunacaktır.
3. Öğrenci; dersin okumalarının bilindiği ve kavrandığını gösteren, tutarlı ve önceden düşünülmüş katkılar sunacaktır.

Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b) Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c) Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c) Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son kısmında kaynakça sunulmuştur

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler zorunlu okumaları ilgili dersten önce yapmış olmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Kitap Okuma 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 25 25
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65