DERS ADI

: AKILLI SİSTEMLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
QMT 4220 AKILLI SİSTEMLER SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜZİN ÖZDAĞOĞLU

Dersi Alan Birimler

İşletme

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere işletmelere yönelik iş zekası, akıllı sistemlerin temel kavramları ve temel modelleme yaklaşımları hakkında bilgi ve becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Akıllı sistemlerin temel konularını anladığını gösterme,
2   Akıllı sistemler araçlarını kullanma,
3   Veri madenciliği temel kavramlarını anlama,
4   Uzman ve bulanık sistemler ile uygulama geliştirme,
5   Akıllı sistemler temelli modeller uygulama.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Temel Kavramlar ve Akıllı Sistemler Modelleri
2 Veri, Veri Tipleri, Veri Depolari
3 Veri, Veri Tipleri, Veri Depolari Veri Madenciligine Giris Veri Ozetleme, Gorsellestirme, Pivot Tablo, OLAP
4 Veri Ozetleme, Gorsellestirme, Pivot Tablo, OLAP Veri Önişleme
5 Raporlama Gösterge tasarımı
6 Siniflandirma
7 Siniflandirma
8 Kumeleme
9 Kumeleme
10 Birliktelik Kurallari ve Sepet Analizi
11 Metin ve Web Madenciligi
12 Is Zekasi Uygulamalari ve Guncel Egilimler
13 Is Zekasi Uygulamalari ve Guncel Egilimler
14 Proje Çalışmalarının Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Dersi Kitabı:

-Business Intelligence and Analytics: Systems for Decision Support (Sharba, Delen, Turban), Pearson.
-Business Intelligence: Managerial Approach, Efraim Turban, Pearson, 2011.
-Introduction to Data Mining , Pang-Ning Tan, Michael Steinbach, Vipin Kumar, Pearson.

2. Ders Sunumları (yardımcı ders materyali olarak):
Ders kitabının tamamlayıcı materyali.

3. Yazılımlar (temin şartlarına göre değişebilir): Olası yazılım ve kodlama ortamları

MS Excel
Rapidminer
R, python
Power BI

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler

Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel iş zekası kavramları ve tekniklerini aktarımına yöneliktir. Öğrencilerin istatistik ve matematik bilgilerini gözden geçirmesi gerekebilir.


2. Bilgisayar Uygulamaları
Ders uygulamalarında, karar modelleri kurabilmek amacıyla elektronik tablolama ve ileri veri analizi uygulaması içeren yazılım ortamı tanıtılacaktır. Bu yazılımların kullanımına ilişkin bilgiler, iş zekası uygulamalarıyla ilişkilendirilen sınıf içindeki uygulamalar ve kitap kullanılarak sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ODEV PROJE
2 ODV ODEV
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.58 +ODV * 0.42


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Ödevler

Sık sık sinif ici ve disi uygulama problemleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Dersin işleniş koşullarına göre ödev şeklinde de tanımlanabilir.

Her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için veri madenciliği eklentili bir elektronik tablolama aracı ve bir akıllı sistem uygulaması içeren yazılım aracı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini temel akıllı sistemler kavramları ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.


2.Donem Projesi

Vaka çalışmaları ve gerçek hayat uygulamaları öğrencilerin gerçek durumlara yönelik analiz ve model kurma becerilerini gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır. Vakalar dönem başında öğretim üyesi tarafından her öğrenciye/gruba atanacaktır. Konular, üretim veya hizmet odaklı bir işletmenin, devletin ya da kar amacı gütmeyen bir kuruluşun yönetiminde karşılaşılan problemler için bir akıllı sistem ya da iş zekası vakalarının analizine yönelik olacaktır.

Vaka analizi ve gerçek hayat uygulamalarının raporları son haftadan önce öğretim üyesine online ortamda teslim edilecektir. Her vaka ve uygulama raporu Microsoft Word ve/veya Excel kullanılarak yazılacak ve şunları içerecektir: (i) vakanın başlığını ve yazarların tam adlarını içeren bir başlık sayfası, (ii) ikinci sayfadan başlayacak şekilde raporun ana kısmı, (iii) rapor ekleri.


Değerlendirme Kriteri

GENEL KURALLAR:
1. Uygulama ve ödev çalışmaları işbirliği çabası gerektirir. Eğer grup çalışması yapılırsa, her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve varsa grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Grubun her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer grup üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formu temin edilecektir.

2. Uygulama raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir.

DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ:

1.Öğrenci problemin net bir şekilde tanımlanabilmesi için gerekli sebepleri, koşulları vb. belirtebiliyor (5 puan).
2. Öğrenci araştırma sorularını tanımlabilir (5 puan).
3. Öğrenci ilgili nitel ve/veya nicel verileri toplayabilir veya çıkarabilir (10 puan).
4. Öğrenci, veri setini özetlemek için tablolar, grafikler, kontrol panelleri gibi uygun görsellerle keşifsel veri analizi uygulayabilir. (10 puan).
5. Öğrenci, ilgili ön işlemeleri keşfedebilir ve veri setine uygulayabilir (15 puan).
6. Öğrenci, araştırma sorularıyla uyumlu veri modelini tamamlamak için teknikler ve algoritmalar seçebilir (algoritmaların detaylarını ilgili literatürle birlikte) (10 puan).
7. Öğrenci, seçilen modeli uygun araçlar ve teknolojiler kullanarak analiz edebilir (Power Bi, Python veya R IDE'leri, RapidMiner vb.) (15 puan).
8. Öğrenci, modelin performansını ölçmek için uygun göstergeleri seçebilir ve kullanabilir (10 puan).
9. Öğrenci, modelinin performansını açıklayabilir ve gelecekteki kullanımı için kalitesini tartışabilir (10 puan).
10. Öğrenci, ana bulguları ve bunların pratik etkilerini açıklayabilir (10 puan).

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik dürüstlük akademide sorumlu ve dürüst davranışları göstermek ve etik ilkeleri takip etmektir. Tüm öğrenciler akademik dürüstlük ilkesine tabidir ve başkalarının fikri mülkiyet haklarına saygı göstermelidir. Özellikle her öğrenci intihal kaçınmalıdır. Her türlü intihal ciddidir ve akademik dürüstlük ilkesini ihlal etmektedir.
İntihali anlamak ve intihalden kaçınmak için, şu bağlantıya bakınız: https://www.plagiarism.org/understanding-plagiarism.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem boyunca lütfen online.deu.edu.tr platformu içindeki mesajlar, sohbet odası, forum
ve canlı ders gibi iletişim kanallarını kullanınız.


Doç.Dr.Güzin Özdağoğlu
guzin.kavrukkoca@deu.edu.tr
Fakültedeki Oda No: 132a



Dersi asiste eden Araştırma Görevlisi: Elif Çirkin

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders kapsamındaki tüm iletişim online.deu.edu.tr platformu içerisinde yapılacaktır. Bire bir desteğe ihtiyacınız varsa, mesaj yazabilir veya eğitmenden veya öğretim asistanından görüşme için randevu talep edebilirsiniz (çevrimiçi).

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 3 27
Uygulama 5 3 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 0 0 0
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 0 0 0
Ödev Hazırlama 5 5 25
Proje Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 0 0 0
Ödev Hazırlama 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Vize Sınavı 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11121323
ÖK.21152555323
ÖK.311123232
ÖK.41153553423
ÖK.5115355424