DERS ADI

: KARŞILAŞTIRMALI DÜNYA EKONOMİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ECO 2011 KARŞILAŞTIRMALI DÜNYA EKONOMİSİ ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

İktisat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM ÜÇDOĞRUK GÜREL

Dersi Alan Birimler

İktisat

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dünya ekonomisindeki geçiş ve değişim sürecinin farklı ekonomik sistemler ışığı altında incelenmesidir. Bu kapsamda, Amerika Birleşik Devletleri ve Japonya gibi gelişmiş kapitalist piyasalarla, Rusya ve Çin gibi geçmişte sosyalist piyasa yapısı olan ekonomiler ve Hindistan, Meksika ve Kuzey ve Güney Kore gibi gelişmekte olan ülkeler tarafından takip edilen alternatif ekonomik sistemler incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya ekonomisinde süregelen değişim ve evrimi etkileyen faktörleri tanıyabilmek için kapitalism, sosyalism ve Rusya ve Doğu Avrupa ülkelerindeki gelişmeleri anlayacak tarihsel bir bakış geliştirmek
2   Tarihsel ve kurumsal kavramların önemini, geçiş ekonomilerinin karşılaştığı problemleri anlayabilmek için yorumlamak
3   Geçiş ve kürselleşme politikalarını değerlendirebilmek için uzun dönemli ekonomik değişim teorilerini tanımak
4   Dünya ekonomisindeki devamlılık gösteren değişimi anlayabilmek için ekonomik sistemler üzerine hazırlanmış raporları eleştirel olarak okumak ve analiz etmek
5   Farklı ülke tecrübelerini betimsel olarak analiz edebilmek için belirli bir konu üzerinde araştırma yapıp, sunum hazırlamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Ekonomileri nasıl karşılaştırırız
2 Piyasa kapitalizminin teorisi ve uygulaması
3 Marksizm ve Sosyalizmin teorisi ve tarihi
4 Amerika Birleşik Devletleri: Kapitalist piyasa lideri
5 Japonya: Geleneksel unsurlar ile planlı piyasa ekonomisi
6 Avrupa Birliği
7 Önceki Sovyet Rusya:Dönüşümün farklı uygulamaları
8 Çin'in sosyalist piyasa ekonomisi
9 Hindistan
10 Meksika
11 Kuzey ve Güney Kore
12 Yeni yükselen piyasalar
13 Dünya ekonomilerini karşılaştırma
14 Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

J. Barkley Rosser and Marina V. Rosser, Comparative Economics in a Transforming World Economy, Second Edition, (Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Okumalar
3. Sınıf içi tartışma
4. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci, kapitalist piyasa ve sosyalist ekonomik sistemleri incelemede kullanılan temel kavramları tanımlayabilecek.
2. Öğrenci, mikro ve makroekonomik teorileri ve kavramları kapitalist ve sosyalist ekonomik sistemler arasındaki farkı değerlendirebilmek için kullanabilecek.
3. Öğrenci, farklı ekonomik sistemlerin evriminde uygulanan farklı politika araçlarını değerlendirebilecek.
4. Öğrenci, farklı ülkeleri betimsel olarak inceleyebilecek istatistiksel methodları kullanabilecek.
5. Öğrenci, belirli bir konu çerçevesinde araştırma yapabilecek ve bu araştırmayı dünya ekonomik sistemleri literatüründe kullanılan kavramlar ışığında sunabilecek.

Ödev, tarihi/güncel ekonomik olaylarla ilgili olacaktır.
a) Öğrenci bir konu seçecek veya öğretim elemanı ödev konusunu öğrenciye atayacaktır.
b) Ödev 1) organizasyon, 2) içerik, 3) yazım netliği üzerinden değerlendirilecektir. Kriter 1 ve 2, toplam ödev notunun %80'i, kriter 3 ise toplam ödev notunun %20'sidir.
(1) Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ve referansları dahil eden öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaklardır. Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ancak kaynak göstermeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaklardır. Konuyu mantıksal bir sırayla inceleyen ancak gerekli bilgileri eksik olan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaklardır. Konuyu inceleyen ancak mantıksal bir sıralamaya sahip olmayan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Alakasız bir konuyu kaynak göstermeden inceleyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaklardır.
(2) Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve ödevin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, ödev konusunu özetleyen bir sonuçla bitiren öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve ödevin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, doğru bilgilere yer veren ancak ödevini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan, doğru bilgilere yer veren ancak ödevinin çerçevesini çizmeyen ve bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ancak doğru bilgi veremeyen ve ödevini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %40 (Adil) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayamayan, doğru bilgilere yer vermeyen ve ödevini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(3) Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, iyi dil becerisine sahip ve konuyu net bir şekilde anlatabilen öğrenciler %100 (Mükemmel) alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ve konuyu oldukça net anlatan öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ancak konuyu kısmen anlatabilen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu çok kısıtlı anlatabilen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu hiç anlatamayan öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaklardır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.ucdogruk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 15 15
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.135545
ÖK.2545
ÖK.355
ÖK.435555
ÖK.535455