DERS ADI

: YENİLİK VE TEKNOLOJİ İKTİSADI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ECO 4213 YENİLİK VE TEKNOLOJİ İKTİSADI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM ÜÇDOĞRUK GÜREL

Dersi Alan Birimler

İktisat

Dersin Amacı

Bu ders, dünye ekonomisindeki ekonomik değişime ve yenilik dinamiklerine vurgulayarak, öğrencilere teknolojik değişim iktisadının temel konuları hakkında bilgilendirmeyi amaçlamaktadır. Derste, teknolojik değişimin ölçülmesi, teknolojik değişim ve yenilik mikroekonomik temelleri, teknolojik değişim sürecinin ve yeniliğin firma karar verme sürecinde önemi, teknolojinin büyüme ve ekonomik performans üzerine etkileri ve devletler ve uluslararası organizasyonlarda teknoloji politikalarının oluşturulma süreçleri gibi konular incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tüketici ve firmaların karar verme süreçlerini etkileyen faktörleri ayırtedebilmek için teknolojik değişim ve yeniliğin temel kavramlarını anlayabilmek
2   Ülkelerin farklı ekonomik performanslarını analiz edebilmek için teknolojik değişimin mikroekonomik ve makroekonomik etkilerini ayırt edebilmek
3   Farklı yenilik çeşitlerini, farklı piyasa yapıları üzerine etkilerini analiz edebilmek için tanımlamak
4   Farklı politika düzenlemelerini değerlendirebilmek için teknolojik değişimin ve yeniliğin ekonomiler üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek
5   Farklı sektörler ve ülke deneyimleri üzerine betimsel analiz yapabilmek amacıyla verilen bir araştırma konusu üzerine sunum yapabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

ECO 2012 - MİKRO EKONOMİ II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yenilik, sistemleri ve evrimi:Temel kavramlar Hall (Bölüm 1)
2 Teknolojik değişim teorileri Freeman ve Soete (Bölüm 2-3-4)
3 Teknolojik değişim ve yeniliğin ekonomik etkileri:tarihsel gelişim Freeman ve Soete (Bölüm 5-6-7)
4 Teknolojik değişimin ulusal ve tarihsel belirleyicileri Verspagen
5 Teknolojik değişimin makroekonomik analizi Verspagen
6 Yeniliğin mikroekonomik teorisi Hall (Bölüm 2)
7 Ürün ve süreç yeniliği Hall (Bölüm 2)
8 Yenilik ve talep yaklaşımı Hall (Bölüm 3)
9 Yenilik ve talep yaklaşımı Hall (Bölüm 3)
10 Yenilik ve firma Hall (Bölüm 4)
11 Yenilik ve firma Hall (Bölüm 4)
12 Yenilik ve piyasa yapisi Hall (Bölüm 5)
13 Yenilik ve büyüme
14 Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hall, P. (1994), Innovation, Economics & Evolution, Harvester Wheatsheaf, UK, First Edition.
2. Freeman, C. and L. Soete (1997), The Economics of Industrial Innovation, Routledge Taylor & Francis Group, UK, Third Edition.
3. Verspagen, B., 2005, The Economics of technological change, manuscript.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Soru çözümü
3. Okumalar
4. Araştırma projesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci, yenilik iktisadında kullanılan temel kavramları tanımlayabilecek
2. Öğrenci, yenilik sürecinin firma ve tüketici kararları üzerindeki faklı etkilerini değerlendirebilmek için gerekli mikroekonomik teorileri kullanabilecek
3. Öğrenci, farklı yenilik ve teknoloji politikalarını değerlendirebilecek
4. Öğrenci, yenilik yapan firmaların optimizasyon problemini çözebilmede matematiksel ve sayısal methodları kullanabilecek
5. Öğrenci, farklı sektör ve ülkelerin yenilik sürecindeki performanslarını betimsel olarak incelemek için gerekli sayısal ve matematiksel methodları kullanabilecek
6. Öğrenci, teknoloji ve yenilik iktisadı kavramları ışığında belirli bir konu üzerinde araştırma yapabilecek ve bu araştırmayı sunabilecek

Dönem projeleri tarihi/güncel ekonomik olaylarla ilgili olacaktır.
a) Öğrenci bir konu seçecek veya öğretim elemanı dönem projesi konusunu öğrenciye atayacaktır.
b) Dönem projeleri 1) organizasyon, 2) içerik, 3) yazım netliği üzerinden değerlendirilecektir. Kriter 1 ve 2, toplam dönem projesi notunun %80'i, kriter 3 ise toplam dönem projesi notunun %20'sidir.
(1) Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ve referansları dahil eden öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaklardır. Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ancak kaynak göstermeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaklardır. Konuyu mantıksal bir sırayla inceleyen ancak gerekli bilgileri eksik olan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaklardır. Konuyu inceleyen ancak mantıksal bir sıralamaya sahip olmayan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaklardır. Alakasız bir konuyu kaynak göstermeden inceleyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaklardır.
(2) Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve dönem projesinin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, dönem projesi konusunu özetleyen bir sonuçla bitiren öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve dönem projesinin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, doğru bilgilere yer veren ancak dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan, doğru bilgilere yer veren ancak dönem projesinin çerçevesini çizmeyen ve bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ancak doğru bilgi veremeyen ve dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %40 (Adil) puan alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayamayan, doğru bilgilere yer vermeyen ve dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaklardır.
(3) Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, iyi dil becerisine sahip ve konuyu net bir şekilde anlatabilen öğrenciler %100 (Mükemmel) alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ve konuyu oldukça net anlatan öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ancak konuyu kısmen anlatabilen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu çok kısıtlı anlatabilen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaklardır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu hiç anlatamayan öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaklardır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.ucdogruk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.43555
ÖK.535455555