DERS ADI

: Seçmeli VI ( Din ve Eleştirel Düşünce)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İDA 4010 Seçmeli VI ( Din ve Eleştirel Düşünce) SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bir bütün olarak dini öğretirken öğrencilerin eleştirel düşünceye açık olmalarını sağlamak ve dini eleştirel olarak nasıl düşüneceklerini öğretmektir. Bu sayede, öğrenciler, din alanında herhangi bir sonuca ulaşmadan önce varolan kanıtları objektif olarak tahlil ve tenkit edebilecek bilgili ve eğitimli bireyler olacaklardır. Eleştirel düşünce, adalet ilkesine bağlı kalarak insanların hayatlarına rehberlik edecek disiplinli bir düşünme etkinliğidir. Din konusunda insanların neyi tecrübe ettikleri ve güvendikleri dinî bilgiye nasıl ulaştıkları eleştirel düşüncenin konusunu oluşturmaktadır. Dolayısıyla eleştirel düşünce yaşadığımız dine daha yakından ve farkında olarak bakmayı sağlayacaktır. Bu ise dinî inancın, bilgiye dayandığı ve düşüncenin alanı içine girdiğini kabul etmek anlamına gelir. Bu bağlamda eleştirel düşüncenin ahlaklılıkla ilişkili olarak ele alınması gerektiği; bir başka ifadeyle eleştirel düşüncenin yasalarının ahlakın yasalarından ayrı olmadığı anlayışı benimsenecektir. Bu şekilde anlaşılan eleştirel düşüncenin ve aklın dinde yerinin olduğu; dinin de böyle bir düşünceyi gerektirdiği öğretilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dinin tanımlanması, dinde inancın yeri ve önemi, Tanrı-alem ve Tanrı-insan ilişkisi gibi temel dini konuları öğrenecek;
2   Din ile eleştirel düşünce arasındaki ilişkiyi kavrayacak; dinin eleştirel düşüncenin konusu olduğunu anlayacak;
3   Dinin içinde varolan akli muhtevanın dinden ayrı olmayıp onun en önemli unsuru olduğunu farkedecek; dinin aynı zamanda bir davranış sistemi olduğunu kavrayacaktır;
4   Eleştirel düşüncenin yasalarını din alanına uygulayabilecek; dini inancın doğru bilgi ve düşünceyle uygun olup olmadığını kavrayacak;
5   Eleştirel düşünceye sahip olmanın aklî ve ahlakî erdemlere sahip olmayı gerektirdiğini anlayacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Din, Dini Kurumlar, Dinî ilimler ve Dinî Gelenek
2 Dinin Eleştirel Düşüncenin Konusu Olması
3 Dinde Aklın ve Düşüncenin Yeri ve Önemi
4 Dinî Bilgi ve Düşüncenin Genel Bilgi ve Düşünceyle İlişkisi
5 Dinin Bir İnanç ve Davranış Sistemi Olması
6 Eleştirel Düşünce ve Dini Önyargılar
7 Eleştirel Düşünce Nedir Eleştirel Düşünce Öğretilebilir Mi
8 Ara Sınav
9 Eleştirel Düşüncenin Zorunlu Unsurları: Açık Fikirlilik, Objektiflik, Dürüstlük, Şüphecilik, Diğer Görüşlere Saygı Vb.
10 Eleştirel Düşüncenin Bilimsel Yöntemlerle İlişkisi
11 Eleştirel Düşüncenin Din Alanına Uygulanması
12 Eleştirel Düşünce ile Ahlak Arasındaki İlişki
13 Eleştirel Düşüncenin Amaçlı, Sistemli, Yaratıcı ve Derin Düşünce Olması
14 Eleştirel Düşünce ile Dinî Bilgi Arasındaki İlişki
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Descartes, Metot Üzerine Konuşma (Aklını İyi Sevketmek ve Bilimlerde Hakikati Araştırmak İçin), çev., Atakan Altınörs, Paradigma yay., İstanbul 2010.
2. John Locke, Hoşgörü Üstüne Bir Mektup, çevç, Melih Yürüşen, Liberte yay., İstanbul 2005.
3. Gazali, el-Munkızu Mine'd-Dalâl, çev., Hilmi Güngör, Maarif Basımevi, Ankara 1960.
4. İbn Rüşd, Faslu'l-Makâl, çev., Bekir Karlığa, İşaret Yay., istanbul
5. Antony Flew, Dosdoğru Düşünmenin Yolu: Eleştirel Akıl Yürütmeye Giriş, çev., Hakan Gündoğdu, liberte yay. İstanbul 2008.
6. Platon, Sokrates'in Savunması, çev., Niyazi Berkes, Solyal yay., istanbul 2009.
7. Platon, Menon, çev., Ahmet Cevizci, Sentez Yay., 2007.
8. Platon, Phaidon, çev., Hamdi Ragıp Atademir, Sosyal yay. İstanbul 2001.
9. Orhan Özdemir, Eleştirel Düşünme, Kriter Basım Yayın dağıtım, 2008.
10. Hakan Gündoğdu, Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Düşünme Öğretimine Dair Bazı Yanılgılar, C.B.Ü. Sosoyal Bilimler Dergisi, c.7/1, 2009 (ss.57-74).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sorgulama, soru cevap, Analiz-sentez, ders anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.1455
ÖK.2455
ÖK.3455
ÖK.4455
ÖK.5455