DERS ADI

: Çağdaş İslam Akımları ve Düşünürleri II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4216 Çağdaş İslam Akımları ve Düşünürleri II SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AHMET BAĞLIOĞLU

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Günümüzde ve yakın zamanlarda ortaya çıkan ve dini karakter taşıyan zümreleşmeler ile hareketlerin oluşumuna etki eden sosyal, kültürel, siyasal arka planı ve farklılaşmalarının sebeplerini, teşekkül süreçlerini, inanç ve fikirlerini, mensuplarını, edebiyatını, yayıldıkları bölgeleri, İslam düşüncesine katkılarını öğrenciye sunmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çağdaş İslami Akım, kökencilik, köktencilik, kökten dincilik, hareket, cemaat, akım vb kavramların kapsamını öğrenir.
2   Çağdaş İslami akımların ortaya çıkışında etkili olan belli başlı faktörleri (dinî metinler, siyaset, toplumsal değişme, insan unsuru, eski kültür ve medeniyetler gibi) öğrenir.
3   Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında insanların farklı bakış açılarına sahip olabileceklerini kabul eder; İslam düşüncesi içerisindeki farklı anlayış ve görüşleri öğrenir.
4   Farklı İslami Akımlar ile İslam arasındaki ilişkiyi analiz edebilme becerisini kazanarak bu akımların ve hareketlerin dinle özdeşleştirilemeyeceğini, farklı zümrelere, cemaatlere mensup olanların birbirlerine karşı hoşgörü ve anlayışla davranmaları gerektiğini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Kavramlar: Fundamentalizm, Kökencilik, Köktencilik, Radikalizm, Çağdaşlık, İslamcılık, Akım, Hareket, Cemaat, Oluşum
2 Menzil Nakşiliği
3 Süleymancılık
4 Işıkçılık
5 Kenan Rifai
6 Mahmut Ustaosmanoğlu
7 Bediuzzaman Said Nursi ve Nurculuk
8 Fethullah Gülen Hareketi
9 Mesih ve Mehdi İddiaları ve çevresindeki oluşumlar
10 Adnan Oktar
11 İskender Evrenesoğlu
12 Ahmet Hulusi
13 Siyasal İslam ve Türkiyede Bazı Yönelişler
14 Dini Akımların İslamı Tebliğ Yöntemlerine Eleştirel Bir Yaklaşım

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları, Sönmez Kutlu, Ankara 2008
2. Ayet ve Slogan Türkiye de İslami Oluşumlar, Ruşen Çakır
3. Demokrasi Platformu I-III Türkiye de Tarikatlar ve Cemaatler, ed. Hasan Onat, (Yıl:2/ Sayı:6-8, Ankara 2006
4. Modern Türkiye de Siyasi Düşünce c.6 (İslamcılık), İletişim Yayınları İstanbul 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, anlatım, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler Çağdaş İslami akımlar hakkında bilgi ve yetkinliklerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

...

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.baglioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

cuma 14.00-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Sunum Hazırlama 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41