DERS ADI

: Kur'an'ın Metinleşme Süreci (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3249 Kur'an'ın Metinleşme Süreci (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

610-660 tarihleri arasında, Kur an metninin oluşum sürecinde geçirmiş olduğu safhaların objektif bir bakış açısıyla gözler önüne serilmesidir.
Bu süreçte ortaya çıkan problemlerin neler olduğunun tespit edilmesi ve bu problemlerin çözüm yollarının araştırılmasıdır.
Kur an tarihi konusunda sağlıklı bir tasavvur oluşturulmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuyla ilgilenenler Kur an metninin oluşum safhalarını daha net bir şekilde göreceklerdir.
2   Bu süreçte meydana gelen olayları daha somut bir şekilde öğreneceklerdir.
3   Zihinlerindeki problemlerle ilgili tüm detayları ve çözüm yollarını algılayacaklardır.
4   Konuyu daha iyi kritize edeceklerdir.
5   Bu süreçte meydana gelen olayların çıkış nedenlerini algılayacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Araplarda Yazı Ve Yazıya Karşı Tutum
2 Kur'an'ın Yazılmaya Başlanması
3 Kur'an'ın Yazımında Kullanılan Malzemeler
4 Vahiy Kâtipliği Müessesesi ve Kâtiplerin Yanılması Sorunu
5 Kur'an'ın Muhafazası
6 Arza ve Mahiyeti
7 Yazılan Malzemenin Mekke ve Medine'de Muhafazası
8 Ara Sınav
9 Kur'an'ın Hz. Peygamber Döneminde Mushaf Haline Getirilememesinin Gerekçeleri
10 Hz. Peygamber Döneminde Kur'an'ın Korunmasında Sahâbînin Yeri ve Önemi
11 Hz. Peygamber döneminde Kur'an'ın kıraati
12 Kur'an'ın Hz. Peygamber'den sonraki durumu
13 Hz. Ebû Bekir
14 Hz. Osman dönemi ve Hz. Ali dönemi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sâlih Akdemir, Kur'ân ın Toplanması ve Kıraati Meselesi, (1. Kur'ân Sempozyumu, Tebliğler-Müzakereler, 3 Nisan 1994), Ankara 1994.
Muhammed Aydın, Kur'ân ın Metni Üzerindeki Tartışmalar, Adapazarı 2001.
Abdurrahman Çetin, Kur'ân İlimleri ve Kur'ân-ı Kerîm Tarihi, İstanbul 1982.
Mahmut Sâmi Çöllüoğlu, Kur'ân ı-Kerim in Cem i Ve Çoğaltılmasında Müsteşriklerin Görüşleri ve Bu Görüşlerin Eleştirileri, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2001.
Muhsin Demirci, Kur'ân Târihi, İstanbul 1997.
İsmet Ersöz, Kur'an Tarihi, İstanbul 1996.
Arif Güneş, Kur'ân-ı Kerîm'in Ortaya Çıkış Süreci, Ankara 2000.
Arif Güneş, Kur'ân-ı Kerim in Okunmasında Harf-Kıraat-Yazı Kavramı ve İlişkileri, (Basılmamış Dokrora Tezi), Ankara 1992.
Muhammed Hamidullah, Kur'ânı Kerîm Tarihi, (çev. Salih Tuğ), İstanbul 1993.
İbn Ebî Dâvûd, Ebû Bekr Abdullah b. Ebî Dâvûd Süleyman b. el-Eş'as es-Sicistânî (ö. 316/929), Kitâbu l-Mesâhif, (Thk. Arthur Jeffery), Kahire 1355; Leiden 1937.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

----

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

----

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muammer.erbas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51