DERS ADI

: ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UFB 2201 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

İşletme Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ENGİN BAĞIŞ ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)
İşletme (UOLP-SUNY-Albany)
Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)
İktisat (UOLP-SUNY-Albany)

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin araştırma yöntemleri ile ilgili temel bilgiler konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ders, problem çözme aracı olarak bilimsel araştırma yapma konusunda bilgi vermeyi de amaçlamaktadır..

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı araştırma yöntemleri, teknikleri ve becerilerini anlamak ve bunların beirli araştırma sorularının cevaplandırılması amacıyla nasıl kıllanılacağını öğrenmek.
2   Sorunu teşhis etmek, araştırma problemini tanımlamak ve doğru araştırma sorularını sormak.
3   Literatür araştırması yapmak ve ilgili araştırma sorusu çerçevesinde yürütülmüş araştırmaların ve mevcut bilinenin ortaya konduğu literatür özeti yazmak
4   Veri toplama yöntemlerini belirlemek, veri derleme araçlarını belirlemek, kalitatif ve kantitatif verilerin derlenmesi sürecini tasarlamak..
5   Verilerin analizi için uygun yöntemleri öğrenmek ve uygulamak.
6   Bir araştırma sorusunun cevaplanmasına yönelik bir araştırma önerisi yazmak.
7   Araştırmayı yazılı ve sözlü olarak diğerleri ile paylaşmak.
8   Problem cözme ve analiz becerileri oluşturmak.
9   Etkin bir takım üyesi olmak amacıyla gerekli olan iletişim becerilerini kazanmak.
10   Yazılı ve sözlü sunum yapma becerisi kazanmak.
11   Araştırma süreci ile ilgili etik kuralların farkında olmak ve uyum göstermeyi öğrenmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilimsel araştırmaya giriş Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 1
2 Bilimsel Yöntem ve Araştırmaya Alternatif Yaklaşımlar Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 2
3 Araştırma Süreci: Araştırma probleminin tanımlanması; Eleştirel Literatür Taraması Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 4, 5
4 Araştırma Süreci: Teorik Çerçeve ve Hipotez; Araştırma Tasarımının Unsurları Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 6, 7
5 Değişkenlerin Ölçümü: Operasyonel Tanım; Ölçeklendirme, Güvenirlik ve Geçerlilik Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 12, 13
6 Veri Toplama Yöntemleri: Mülakat ve Gözlem Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 8, 9
7 Veri Toplama Yöntemleri: Anket Uygulama Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 10
8 Veri toplama Yöntemleri: Deneysel Tasarımlar Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 11
9 Örnekleme Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 14
10 Veri Analizi Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 15, 16, 17
11 Veri Analizi Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 15, 16, 17
12 Veri Analizi Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 15, 16, 17
13 Araştırma Raporu ve Sonuç Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 18, 19
14 Araştırmalar ve Gözden Geçirme Sekaran & Bougie (2019): Bölüm 19

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Sekaran, U., & Bougie, R. (2019). Research Methods For Business: A Skill Building Approach. John Wiley & Sons. (ISBN: 978-1-119-56124-8)

İkincil kaynak: Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill A. (2019). Research Methods for Business Students. Pearson. (ISBN 978-1-292-20878-7)

Dönem içinde ek kaynaklar da verilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Grup çalışması (dönem ödevi)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 DPR DÖNEM PROJESİ
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + DPR * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders Değerlendirme Yöntemine Dair Açıklamalar:
Bu derste öğrenim kazanımları vize, kısa ödev ve dönem ödevi ile tespit edilir.

Vize:
Öğrencilerin ders kapsamında öğrendiği bilgileri ölçmeye yarayan yazılı ve/veya çoktan seçmeli bir ara sınav yapılacaktır.

Kısa Ödevler:
Öğrenciler derste öğrendiği belirli konuları -araştırma sorusu, yazın taraması, hipotez gelişimi ve metodoloji vb.- ne kadar iyi öğrendiğini gösteren kısa yazılı bir rapor verecektir.
Raporlar 1-5 arasında değişen bir ölçekte değerlendirilecektir: zayıf, orta, iyi, çok iyi ve mükemmel. Ölçek seviyeleri şu anlama gelmektedir: zayıf seviyede (%0-39) ilgili rapor yok ya da rapor beklentilerin çok altında; orta seviyede (%40-59) bu rapor kısmen
eksik ve kısmen kriterleri karşılamıyor; iyi seviyede (%60-79) bu rapor tatmin edici şekilde yazılmış ve istenilen kriterleri karşılıyor; çok iyi (%80-89) bu rapor çok iyi şekilde yazılmış ve istenilen kriterleri tam olarak karşılıyor; mükemmel seviyede (%90-
100) bu rapor mükemmel şekilde yazılmış ve istenilen kriterleri fazlasıyla karşılıyor.
Dönem Ödevi:
Öğrenciler derste öğrendiklerini kullanarak belirli bir araştırma sorusuna veriye dayalı olarak cevap verecektir ve bununla ilgili bir rapor yazacaktır. Dönem ödevi değerlendirmesi veri toplama, veri analizi ve raporlama kısımlarından oluşmaktadır.
Dönem ödevindeki her bir kısım 1-5 arasında değişen bir ölçekte değerlendirilir: zayıf, orta, iyi, çok iyi ve mükemmel. Ölçek seviyeleri şu anlama gelmektedir: zayıf seviyede (%0-39) ilgili rapor yok ya da rapor beklentilerin çok altında; orta seviyede (%40-59) bu rapor kısmen beklentileri karşılamaktadır; iyi seviyede (%60-79) bu rapor beklentileri karşılıyor; çok iyi (%80-89) bu rapor beklentileri fazlasıyla karşılıyor; mükemmel seviyede (%90-100) bu rapor mükemmel şekilde yazılmış, kriterleri tam anlamıyla karşılıyor, ve örnek bir ödev olarak değerlendirilebilir."

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci bilimsel araştırma ile ilgili temel tarim ve kavramları ifade etmeyi öğrenecektir.
2. Öğrenci, liteatür taraması ve özeti yapmayı, araştırma sorusu sormayı, veri derlemeyi ve bir sonuca ulaşmayı öğrenerek bilimsel araştırma sürecini kavrayacaktır.
3. Öğrenci, araştırılan problemini tanımlamayı ve çözüme gidiş yöntemleri konusunda önerilerde bulunmayı öğrenecektir.
4. Öğrenci, araştırma süreci kapsamında veri derleme ve veri analiz yöntemleri konusunda bilgi sahibi olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik dürüstlük akademide sorumlu ve dürüst davranışları göstermek ve etik ilkeleri takip etmektir. Tüm öğrenciler akademik dürüstlük ilkesine tabidir ve başkalarının fikri mülkiyet haklarına saygı göstermelidir. Özellikle her öğrenci intihal kaçınmalıdır. Her türlü intihal ciddidir ve akademik bütünlük ilkesini ihlal etmektedir.
İntihali anlamak ve intihalden kaçınmak için, şu bağlantıya bakınız: https://www.plagiarism.org/understanding-plagiarism. Derste intihal ile ilgili çeşitli bilgiler de verilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Her bir departmanda farklı bir öğretim üyesi dersi verebilmektedir, bu nedenle lütfen
aşağıdaki listeye bakınız:
İşletme: Doç. Dr. Engin Bağış Öztürk, engin.ozturk[at]deu.edu.tr (Ders Koordinatörü)
İktisat: Prof. Dr. Sedef Akgüngör, sedef.akgungor[at]deu.edu.tr
Uluslararası İlişkiler: Doç. Dr. Zühal Ünalp Çepel, zuhal.unalp[at]deu.edu.tr
Turizm İşletmeciliği: Öğr. Gör. Ahmet Demirci, ahmet.demirci[at]deu.edu.tr
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik: Dr. Ayça Kübra Hızarcı Payne, ayca.hizarci[at]deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğretim üyesinin görüşme gün ve saatleri derste açıkçalanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 3 33
Uygulama 3 3 9
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Dönem projesi ve sunum hazırlama 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.645
ÖK.75
ÖK.84
ÖK.945
ÖK.105
ÖK.115