DERS ADI

: Arkeolojide Modern Yaş Tayini Teknikleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 2038 Arkeolojide Modern Yaş Tayini Teknikleri SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. OSMAN ERSİN KORALAY

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

Yaş tayini yöntemlerinin temelinin ve farklı mineral türlerinden yapılabilecek yaş tayini yöntemlerinin öğrenilmesi. Arkeolojide zaman problemine yaş tayini yöntemlerini kullanarak yaklaşım. Arkeolojide son yıllarda kullanılan modern yaş tayini tekniklerinin öğrenilmesi amaçlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Jeoloji biliminin farklı alt disiplinlerini ve ilgi alanlarını tanıyabilme (jeokronoloji)
2   İzotopların temel prensiplerini anlama
3   Yaş tayini yöntemlerini bilme
4   Jeokronolojik işlemler için örneğin seçilmesi ve hazırlanmasını bilme
5   Çağdaş yaş tayini yöntemlerini tanıyıp, öğrenerek sorunları çözümleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Jeokronolojiye giriş Termoluminesans (TL) tarihlendirme yöntemi ve prensipleri
2 Jeokronoloji ve izotop jeolojisinin kökeni Optik olarak uyarılmış lüminesans (OSL) tarihlendirme yöntemi ve prensipleriTermoluminesans (TL) tarihlendirme yöntemi ve prensipleri
3 Jeoarkeolojide yardımcı analitik teknikler, artılar ve eksiler Elektron döngüsü rezonansı (OSR) tarihlendirmesi ve prensipleri
4 Jeoarkeolojide yardımcı analitik teknikler 2 Genel tekrar
5 Atomlar, elementler, izotoplar
6 Radyoaktif elementlerin bozunma mekanizması, Radyoaktif bozunma
7 Radyokarbon tarihlemesi, temel prensipleri
8 Radyoaktif izotopları kullanarak tarihlendirme, K-Ar ve Ar-Ar yöntemi
9 U-serileri ile yaşlandırma
10 Kozmojenik nüklit tarihlendirme yöntemi ve prensipleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar
1. Absolute Age Determinations, Geyh, M.A., & Schleicher, H., 1990, Springer-Verlag, 503 s.
2. Isotopes: Principles and Applications, Faure, G. & Mensing, T.M., 2005, Wiley, Third Edition, 897 s.
3. Cosmogenic Nuclides, Dunai, J.T., 2010, Cambridge University Press, 187 s.
4. Geology and Thermochronology, Reiners et al. 2018, Wiley

Yardımcı Kaynaklar
1. Delaloye, M. ve Pişkin Ö., 2002, Kayaçların Radyometrik Yaş Tayini Yöntemleri, DEÜ Mühendislik Fakültesi Yayınları, Yayın no: 299, 41 sayfa

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze anlatım ve ödev hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + OD * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + OD * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav: ÖÇ1-ÖÇ3
Ödev: ÖÇ3-ÖÇ4
Final sınavı: ÖÇ1-ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin % 70 ine katılım zorunludur
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değelendirmede göz önüne alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. O.Ersin KORALAY
Mühendsilik Fakültesi, Jeoloji Mühendisliği Bölümü
eposta: ersin.koralay@deu.edu.tr
Tel: 0232.3017331

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 14.00-15.00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14444
ÖK.24444
ÖK.34444
ÖK.44444
ÖK.54444