DERS ADI

: Roma Kültürü II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 4048 Roma Kültürü II SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA EROL

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

Öğrencilerin 3 yıl boyunca Yunan uygarlığının gelişimine ilişkin yoğun bir eğitim almalarına rağmen 4.sınıfta görülmeye başlanılan Roma Uygarlığı ile ilgili ilk kapsamlı bilgileri 4.sınıfta almaya başlamaktadırlar. Mitolojisini, dini ya da devlet teşkilatlanmasına ilişkin terminolojiyi bilmemelerine rağmen Roma heykelini, mimarisini, seramiğini, nümismatiği öğrenmeye başlamaktadır. 3 yılsonunda ilk defa gördükleri Roma Uygarlığının dini ve devlet yapısına ilişkin terminoloji hakkında çok şey öğrenme olasılığı bulamamaktadırlar. Roma Kültürü II dersi ile Roma Uygarlığının en üst düzeye ulaştığı Roma İmparatorluk dönemi ile ilişkili tüm unsurların bir bütün olarak kavranarak öğrenilmesinin sağlanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Roma İmparatorluk dönemine geçişi sağlayan sebeplerin incelenerek öğrenilmesinin sağlanması
2   Roma imparatorluğuna geçilmesinin nedeninin detaylı bir şekilde anlaşılması sağlanacaktır.
3   Roma imparatorluğunun devlet yapısının incelenerek görevlilerin, kamu görevliler çim kullanılan terminolojiyi öğrenmelerinin sağlanması
4   Anadolu daki Roma İmparatorluğunun kurduğu yönetim şeklinin öğrenilerek bunun Anadolu ya katkıların tartışılarak kavranması sağlanacaktır.
5   Roma İmparatorluk dönemi devlet yapısında Cumhuriyet dönemine göre değişen terminolojinin öğrenilmesi.
6   Roma İmparatorluğunda askeri teşkilat incelenerek öğrenilmesi sağlanacaktır. Aynı zamanda lejyonlar hakkında da detaylı bilgiler aktarılarak tüm askeri yapıyı öğrenilmesi sağlanacaktır.
7   Roma İmparatorluk dönemindeki ekonomik ve sosyal yapıya ilişkin tüm unsurların anlaşılmasının sağlanması.
8   Roma imparatorluk döneminde kadınların toplum içerisindeki yeri, çocukların yetişmesi ve gündelik yaşama ilişkin tüm unsurların öğrenilmesinin zengin görsel desteklerle sağlanması.
9   Roma imparatorluk döneminde dinin gelişimi, tanrıların epithetleri kültleri incelenerek Yunan pantheonu ile karşılaştırılıp Roma dininin tüm unsurları ile öğrenilmesi sağlanacaktır.
10   Roma döneminde gelişen ticaret ve seri üretimin başlamasının önemi detaylı bir şekilde işlenerek Roma ekonomisi ve bölge ekonomileri için öneminin anlaşılması sağlanacaktır.
11   Roma döneminde sanatın tüm unsurlarının öğrenilmesi sağlanacak.
12   Roma dönemindeki alt yapı ve kanalizasyon sistemleri su sitemleri incelenerek öğrenilmesinin sağlanması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1-Roma İmparatorluğu (İ.Ö.27-İ.S.476): Siyasi Yapı 11-Roma İmparatorluğunda Toplumsal Yapı ve Sosyal Yaşam(Festivaller, Spor müsabakaları)
2 2- Roma İmparatorluğunun Devlet Yapısı, Unvanlar ve görevler 12-Eğlence amaçlı festivaller
3 3- Roma İmparatorluğunun Dini: Roma Mitolojisi 13-Romalılarda Çocuk, Eğitim, Günlük Yaşam, Meslek Grupları
4 4-Roma Dini: Roma Dininin yapısı, işleyişi ve terminolojisi 14-Roma İmparatorluğunda Alt Yapı ve Su sistemleri
5 5-Roma Dini: kültler ve tapınakların işleyişi
6 6-Dini Amaçlı Festivaller
7 7-Roma İmparatorluğunun Askeri Yapısı, İlişkili Terminoloji ve İlişkili Yapılar
8 8-Roma İmparatolruğunda Denizcilik, Deniz Savaşları ve Deniz Ticareti
9 9- Roma İmparatorluğunda Seramik Üretim Endüstrisi ve Ticareti
10 10- Roma İmparatorluğunda Metal ve Cam Üretim Endüstrisi ve Ticareti

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aurenhammer A., Late Hellenistic And Early Roman Imperial Portraits From Ephesos İn: Roman Sculpture İn Asia Minor (Ed. F. D Andria, I. Romeo), Portsmouth, S. 101- 115.
Akşit O., Roma İmparatorluk Tarihi I. İ.Ü. Edebiyat Fak. Yayınları. İstanbul, 1985.
Akurgal E., Anadolu Uygarlıkları. İstanbul, 1990.
Atkinson K.M.T., The Governors of the Province Asia in the Reign of Augustus . Historia 7/3 (1958), 300-330.
Atlan, S. Roma Tarihi nin Ana Hatları (I. Kısım Cumhuriyet Devri), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1970.
Bishop M.C. & J.C.N. Coulston, Roman Miltary Equıpment From The Punic Wars to The Fall of Rome. Oxford, 2006.
Broughton T.R.S., The Magistrates of The Roman Republic. Vols. 2 ve Supplement. Clevelant, Ohio, 1968.
Demircioğlu, H. Roma Tarihi I. Cilt, Türk Tarih Kurumu Yayınları, İstanbul, 2002.
Dürüşken Ç., Roma Dini. Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları.İstanbul, 2003.
Forsythe, G. A Critical History Of Early Rome: From Prehistory To The First Punic War, University Of California Press, California, 2005.
Hınks, H.R.P. Greek And Roman Portrait Sculpture, British Museum Publicition, 6. Baskı, Londra, 1976.
Jones A.H.M., Cities of the Eastern Roman Provinces. Oxford, 1971.
Kaya M.A., Roma Lejyonerleri ve Anadolu . TAD 37 (2005), 87-98.
Levick B., Roman Colonies in Southern Aisa Minor. Oxford, 1967.
Magie D., Roman Rule in Asia Minor to the End of Third Century after Chirist, vols. I-II, Princeton, 1950.
MommsenT., The Provinces of the Roman Empire from Caesar to Diocletian (İngilizceye çev. W.P. Dickson). Vols.I-II. New York, 1909
Owens E.J. Yunan Ve Roma Dünyasında Kent, Çev. Canan Bilsel, Homer Kitabevi, İstanbul, 2000.
Özgan, R. Roma Portre Sanatı I, Ege Yayınları, İstanbul, 2013.
Plınıus, Naturalis Historia, Ed. H. R. Racham (Loep), London, 1949.
Rıchmond, I.A. Arkeology And After The Life İn Pagan And Christian Imagery, Oxford, 1950.
Tekin, O. Hellen Ve Roma Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011.
Wheeler, M. Roma Sanatı Ve Mimarlığı, Çev. Zeynep Koçel Erdem, Homer Kitabevi, İstanbul, 1997.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel desteklenmiş sunularla işlenmekte.
Müzeler, Antik kentlere yapılan gezilerle edinilen bilgiler desteklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ö.Ç.1,2 ve 4: Ara sınavlarda sorulacak sorular ile
Ö.Ç.3 ve 5: Final sınavında sorulacak sorular ile.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Derslere %70 katılım
2-Ara ve final sınav faaliyetlerine katılma
3-Diğer çalışmalara katılımları ve becerileri

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Derya Erol
derya.erol@deu.edu.tr
02323018728

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba:14.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 0 0 0
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 7 2 14
Final Sınavına Hazırlık 12 3 36
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555
ÖK.6555555555444555
ÖK.7555555555444555
ÖK.8555555555444555
ÖK.9555555555444555
ÖK.10555555555444555
ÖK.11555555555555555
ÖK.12555555555555555