DERS ADI

: Roma Kültürü I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 4047 Roma Kültürü I SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA EROL

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

Roma Uygarlığının gelişimi, İ.Ö.753 yılında kurulan krallık ile başlamıştır. Krallık, Cumhuriyet ve İmparatorluk olmak üzere üç farklı yönetim biçimi ile büyük bir uygarlık haline dönüşmüştür. Özellikle Cumhuriyet dönemi sadece İtalya da değil Kıta Yunanistan, Anadolu, Mısır gibi bölgelerde de yoğun olarak yaşanmış maddi kalıntılarını bırakmıştır. Bu bağlamda Roma Kültürü I dersinde özellikle Roma Cumhuriyeti nin devlet yapısı ve terminolojisi, dini, dinin yapılanması, dini terminoloji, ekonomisinin, toplumun sosyal yapısının incelenerek Anadolu daki etkilerini, Cumhuriyet dönemi eserlerinin ve devlet yapısının anlaşılabileceği bilgilerin kazanımlarına ulaşılması amaçlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İtalya'nın Demir Çağı'ndaki siyasi yapısı incelenecektir. Bunun en önemli nedeni, bu dönemde İtalya'nın Latium bölgesine gelen Latin kabilelerinin yerleştikleri bölgeyi anlayabilmeleridir.
2   Etrüsklerin siyasi yapısını ve kültürel yapısını inceleyerek öğrenmek. Böylece görsel örneklerle Roma sanatının etki alanlarının anlaşılması amaçlanmaktadır.
3   Bu dönemde başlayan İtalya'daki Helen kolonizasyonunun durumunu inceleyerek Helen kültürünün Roma'dan etkilenmesini örneklerle destekleyerek sağlamak.
4   Roma Cumhuriyeti'nin tüm İtalya ve Akdeniz'deki hakimiyetinin ekonomik ve sosyal önemi ve sonuçları incelenecek ve anlaşılacaktır.
5   Roma Cumhuriyeti'nin sosyal yapısının ve toplumu oluşturan sınıfların incelenmesini ve öğrenilmesini sağlamak
6   Roma Cumhuriyeti devlet yapısı ile ilgili terminolojinin öğrenilmesini sağlamak
7   Roma Cumhuriyeti'nin ekonomik ve sosyal yapısının anlaşılmasını sağlamak
8   Romalıların Anadolu'daki varlığını ve teşkilat yapılarını öğrenmek
9   Cumhuriyetin dini yapısı ile ilgili terminolojiyi öğrenmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1- Roma Krallık, Cumhuriyet ve İmparatorluk dönemi genel 12-Roma dini
2 2-Roma devlet yapısı ve teşkilatı 13-Roma dininde teşiklat yapısı ve rahiplerin önemi
3 3-Roma toplumunda sınıflar 14-Roma dininde kurban törenleri
4 4-Roma döneminde ticaret
5 5-Romalıların alışveriş ve gündelik yaşamı
6 6-Romalılarda tekstil
7 7-Romalıların kullandıkları mobilyalar
8 8-Romalıların Mutfak biçimleri ve alışkanlıkları
9 9-Romalı kadınların toplum içerisindeki yeri
10 10- Romalaların meslekleri
11 11-Romalıların kent planlaması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akalın, Kürşat Haldun, Roma İmparatorluğu nda Doğu Dinleri Ve Astroloji, Adana, 2009
Atlan, Sabahat, Roma Tarihi nin Ana Hatları, İstanbul, 1970.
Baıley, Cyril, The Religion Of Ancient Rome, London, 1921.
Dürüşken, Çiğdem, Roma nın Gizem Dinleri,2011, İstanbul
Ergin, Gürkan, Anadolu da Roma Hâkimiyeti Direniş Ve Düzen, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2013.
Estin, Colette - Helene Laporte; Yunan Ve Roma Mitolojisi, (Çev. Musa Eran)
Gibbon, Edward, ( Çev: Asım Baltacıgil), Roma İmparatorluğu nun Gerileyiş Ve Çöküş Tarihi, C.I
Gilman, David, Urban And Rural Planing İn Roman Corinth Romano, Usa, 2005.
Glover, T.R., The Conflict Of Religions İn The Early Roman Empire, London, 1909.
Gradel, Ittai, Emperor Worship And Roman Religion, Oxford, 2002.
İplikçioğlu, Bülent, Hellen Ve Roma Tarihinin Ana Hatları, İstanbul, 2007.
İznik, Erkan, Doğu Batı Romalılar I, Pagan Bir İmparatorluğun Hristiyan İmparatorluğa Dönüşümü , S.49., Yıl:11, Ankara, 2009.
Lipka, Micheal, Roman Gods, Boston, 2009.
Livius, Titus, ( Çev: Sabahat Şenbark), Roma Tarihi, İstanbul, 1992.
Taşdöner, Kevser, Anadolu da Roma Eyaletleri Augustus Dönemi, İstanbul, 2017.
Tekin, Oğuz, Eski Yunan Tarihi, İstanbul. 2006.
Tekin, Oğuz, Eski Yunan Ve Roma Tarihine Giriş, İstanbul 2008. Temel Britannica C.14.S.260
Tolstoy, Lev Nikolayev, ( Çev: Murat Çiftkaya), Din Nedir , İstanbul, 2000.
Tulunay, Elif Tül, Etrüsk Sanatı, İstanbuş, 1992, S. 13. Elif Tül Tulunay, Etrüsk Sanatı, İstanbuş, 1992

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel desteklenmiş sunularla işlenmekte.
Müzeler, Antik kentlere yapılan gezilerle edinilen bilgiler desteklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
Final Sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Derslere %70 katılım
2-Ara ve final sınav faaliyetlerine katılma
3-Diğer çalışmalara katılımları ve becerileri

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Derya Erol
derya.erol@deu.edu.tr
02323018728

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 0 0 0
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 7 2 14
Final Sınavına Hazırlık 12 3 36
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555
ÖK.6555555555444555
ÖK.7555555555444555
ÖK.8555555555444555
ÖK.9555555555444555