DERS ADI

: Dilbilim Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 1026 Dilbilim Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Öğrencilerin dilden dilbilime uzanıncaya dek dilin geçirdiği aşamalar irdeleyerek 20. Yüzyıl Dilbilim Akımlarının Temel Özellikleri, Dilbilimin Alanları ve Komşu Bilim Dallarıyla İlişkisinin öğrenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Dilin tarihini ana hatlarıyla belirtebilmesi
2   2. Dilbilim tarihini ana hatlarıyla belirtebilmesi
3   3. Dilbilimciler arasındaki farkı göstererek karşılaştırabilme
4   4. Eşzamanlı ve artzamanlı çalışmaları karşılaştırabilmesi
5   5. Dilbilimle komşu dallar arasındaki bağlantıyı açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eski Yunandaki Dil Çalışmaları Aristo, Dionysos Thrax
2 Eski Romada Dil Çalışmaları Varro, Priscianus
3 Ortaçağ Dil Çalışmaları: Doğudaki Dil Çalışmaları Sibeveyhi, Kaşgarlı Mahmut
4 Ortaçağ Dil Çalışmaları: Batıdaki Dil Çalışmaları Kilisenin Etkisi, Virgilius, Villa Dei, Modistae
5 17. Yüzyıl Dil Çalışmaları İngiltere (Wilkins, Murray), Fransa (Port Royal Okulu)
6 18. Yüzyıl Dil Çalışmaları Herder, Humboldt, Jones
7 19. Yüzyıl Dil Çalışmaları Yeni Gramerciler ve Tarihsel Dilbilim (Leibniz, Schlegel, Rask, Grimm, Bopp)
8 Ara Sınav
9 20. Yüzyıl Dil Çalışmaları ve Dilbilimin Ortaya De Saussure ve Dilbilim Dersleri
10 Yapısalcı Okullar Prag Dilbilim Çevresi, Kopenhag Dilbilim Çevresi
11 Amerikan Yapısalcılığı Boas, Sapir, Bloomfield, Harris
12 Andre Martinet ve İşlevsel Dilbilim
13 Noam Chomsky ve Üretimsel Dilbilgisi
14 Günümüz Dilbilim Çalışmaları ve Dilbilimin Dalları Toplumdilbilim, Ruhdilbilim, Metindilbilim, Edimbilim, Uygulamalı Dilbilim
15 Genel Tekrar
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aksan, D. (1995) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara:TDK
Bussman, H. (1996) Routledge Dictionary of Language and Linguistics.
Lepschy, G. (1994) History of Linguistics. London. Longman.
Rifat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları.İstanbul: YKY
Robins, R. H. (1998) Short History of Linguistics. London: Longman

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2,3,4,5,: Ara sınav değerlendirmesi sınav ya da ödev ile final ise sınav ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozgun.kosaner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ÇARŞAMBA GÜNLERİ 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Bireysel Ödev Hazırlama (CBİKO Yetenek Kapısı) 1 10 10
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55