DERS ADI

: Tür Çözümlemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4055 Tür Çözümlemesi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, metin türünü (genre) dilbilimsel bir bakış açısıyla çözümleyerek öğrencilere belli alanların metin türü gelenekleri konusunda farkındalık kazandırmaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metin türü kavramını açıklayabilmek
2   Metin türü ve metin tipi arasındaki farkı açıklayabilmek
3   Metin türü çalışmalarının kökenini ve ilgili yaklaşımları açıklayabilmek
4   Farklı metinleri çözümleyerek türsel özelliklerini ortaya koyabilmek
5   Türkçe yazılmış metinlerin özelliklerini saptayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metin türü ve metin tipi
2 Metin türü çözümlemesine giriş
3 Kesit dil çözümlemesi
4 Dilbilgisel-sözbilimsel çözümlemeler
5 Etkileşimsel çözümleme
6 Metin türü çözümleme yaklaşımı
7 Ara sınav
8 Farklı alanlarda metin türüne yaklaşımlar
9 Metin türü incelemelerinde kültürlere göre farklılıklar
10 Dilbilim alanında metin türü incelemeleri
11 Günümüz metin türü çözümleme çalışmaları
12 Eleştirel tür çözümlemesi
13 Özel amaçlı Türkçe bağlamında akademik metin incelemeleri
14 Sözbilimsel metin türü çalışmaları
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bhatia, V. K. (2013). Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. NY: Routledge.
Bhatia, V. K. (2002). Applied genre analysis: a multi-perspective model. Iberica (4), s. 3-19.
Bhatia, V. K. (1996). Methodological Issues in Genre Analysis. Hermes, Journal of Linguistics no. 16 . ss. 39-59.
Henry, A. ve Roseberry H. L. (2001). A narrow-angled corpus analysis of moves and strategies of the genre: `Letter of Application'. English for Specific Purposes (20) ss.153-167.
Singha, M.K.S, Shamsudinb, S. ve Zaid, Y:H: (2012). Revisiting Genre Analysis: Applying Vijay Bhatia's Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences ( 66 ) 370 379.
Holmes, R. (1997).Genre Analysis, and the Social Sciences: An Investigation of the Structure of Research Article Discussion Sections in Three Disciplines. English for Specific Purposes, Vol. 16, No. 4, pp. 321-337, 1997
Bonyadi, A. (2012). Genre analysis of media texts. Procedia - Social and Behavioral Sciences 66 ( 2012 ) 86-96.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5 arasınav ve final sınavıyla değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kamil.iseri@deu.edu.tr

B Blok 461.1.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555