DERS ADI

: Dil ve Konuşma Gelişimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3072 Dil ve Konuşma Gelişimi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ EDA CAN KÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere dil ve konuşma gelişimi ile ilgili temel kavramları, gelişim alanlarını, gelişimi etkileyen faktörleri ve dönemleri öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Dil ve konuşma farkını kavrayabilme
2   2. Konuşma ve dil gelişimini öğrenme
3   3. Konuşma ve dil gelişiminde normal olan ile olmayanı ayırt etme
4   4. Dil gelişimini etkileyen çeşitli faktörleri bilme
5   5. Sağlıklı çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine ilişkin dönemleri öğrenme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve Konuşma
2 Konuşma üretimi ve algılama
3 Dil, konuşma ve beyin gelişimi
4 Dilin bileşenleri
5 Çocuklarda Sesbilgisel Edinim Bireysel ve Dilsel Farklılıklar
6 Çocuklarda Sesbilgisel Gelişim Evreleri
7 ARA SINAV
8 Çocuklarda Biçimbilimsel Gelişim
9 Çocuklarda Sözdizimsel Gelişim
10 Çocuklarda Anlambilimsel Gelişim
11 Çocuklarda Edimbilimsel Gelişim
12 Çocuklarda Okuma-Yazma Gelişimi
13 Dil ve konuşma gelişiminde sorunlara yol açan nedenler (Doğum öncesi-sırası ve sonrası medikal nedenler)
14 Dil ve konuşma gelişiminde sorunlara yol açan nedenler (Çevresel ve sosyal nedenler)
15 Dil ve konuşma gelişimi ile ilgili sorunlara yönelik müdahaleler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Lightbrown,M.Patsy.,Spada,Nina 2006. How Languages are Learned Oxford:Oxford University Press
Cantwell, D. P., & Baker, L. (1987). Developmental speech & language disorders. Guilford Press.
DeVito, J. A. (1970). The Psychology of Speech and Language: An Introduction to Psycholinguistics.
Webb, W., & Adler, R. K. (2016). Neurology for the Speech-Language Pathologist-E-Book. Elsevier health sciences.
Tanrıdağ, O. (2020). Nörobilim ve Dil-Konuşma Bozuklukları Ortak Kavramlar ve Uygulamalar. Nobel Tıp

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-2 ara sınav, 3-4-5 ise final sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eda.can@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13.00-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 156

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555