DERS ADI

: Edimbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2054 Edimbilim ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MELTEM SARGIN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin dil kullanımını kuramsal ve uygulamalı örnekler üzerinde kapsamlı olarak incelemeleri; belli bir iletişim durumunu bağlamı, konuşucunun anlamını ve konuşucu-dinleyici arasındaki mesafeyi (toplumsal, fiziksel, konumsal vb.) göz önünde bulundurarak nasıl yorumlamaları gerektiğini kavramaları hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bağlam içerisindeki anlamı ayırt edebilme
2   Niyetlenen anlamla ilgili sorunları ortaya çıkarabilme
3   Karşılıklı konuşma metinlerini ya da yazılı metinleri edimbilimsel açıdan çözümleyebilme
4   Edimbilimin temel kavram ve kuramlarını söyleyebilme
5   Edimbilimin kapsam ve sınırlılıklarına ilişkin bilgi edinme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edimbilimin tanımı, tarihçesi ve diğer disiplinlerle ilişkisi
2 Gösterim ve türleri
3 Gönderim, çıkarım ve eş-metin
4 Önvarsayım ve gerektirim
5 İşbirliği ilkesi ve konuşmanın ilkeleri
6 İletişim bağlamının bileşenleri: dil kullanıcıları
7 Ara sınav
8 İletişim bağlamının bileşenleri: dilsel kanal ve dilsel bağlam
9 İletişim bağlamının bileşenleri: bağlamın üretilmesi
10 Dolalı ve dolaysız söz-eylemler
11 Kibarlık ve saygınlık
12 Karşılıklı konuşma çözümlemesi: duraklamalar, örtüşmeler, ikili çiftler
13 Bağıntı Kuramı
14 Edimbilimsel farklındalık
15 Genişölçekli ve küçükölçekli edimbilimsel sorunlar
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Yılmaz, E. (2020). Edim Bilimine Giriş: Kavram-Kuram-Uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
2. Cutting, J. (2002). Pragmatics and Discourse. London and New York: Routledge
3- Leech, Geoffrey N. (1983). Principles of Pragmatics.London: Longman.
4- Levinson, Stephen C.(1983). Pragmatics. Cambridge: CUP
5- Verschueren, J. (1999). Understanding Pragmatics. USA: Oxford UP
6- Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: OUP

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Uygulama etkinlikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

meltem.sargin@deu.edu.tr
Ofis no: B 432
Ofis tel no: 0232 301 86 24

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.00 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45
ÖK.55