DERS ADI

: Sözcükbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 1032 Sözcükbilim ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Dersin amacı en önemli dilsel birim olan sözcük hakkında geniş bilgi vermektir. Bunu yaparken sözcükbiliminin kuramları işlenecektir. Ayrıca, bu derste sözcüklerarası ilişkilere dikkat çekilir, zihinsel sözlükçenin yapısı incelenir, dizisel ve dizimsel ilişkilerde sözcüğün yeri, salkımlaşma ve devingenlik özelliği gibi konular işlenir. Sözcükbiliminin dilbiliminin diğer alt dalları ile olan etkileşimi hakkında bilgi verilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Sözcükbilimi ile ilgili kuramsal bilgileri sıralayıp tanımlayabilmesi
2   2.Dilin temel taşı olan sözcüğün yapısını öğelere ayırıp çözümleyebilmesi
3   3.Sözcüklerarası ilişkileri tespit edebilmesi
4   4.Zihinsel sözlükçenin yapısını sınıflandırabilmesi
5   5.Dizisel ve dizimsel ilişkiler içerisinde sözcüğün rolünü açıklayabilmesi
6   6.Sözlükçenin salkımlaşma özelliği hakkında bilgi sunabilmesi
7   7.Sözcüğün devingenliğini araştırabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcükbilimine Giriş
2 Sözcükbiliminin Geçmişi
3 Sistemler Sistemi olarak Dil
4 De Saussure İlkeleri
5 Sözcüğün Temel Yapısı
6 Sözcükbiliminde Temel Kavramlar
7 ARASINAV
8 1. Sözcük Düzlemi
9 Dizisel İlişkiler Dikey ve Yatay Dizisel İlişkiler
10 Dizimsel İlişkiler İkame Testi Türetimsel İlişkiler
11 2. Sözvarlığı
12 3. Zihinsel Sözlükçe
13 Sözlükçede Salkımlaşmalar
14 Sözcüklerin ve Sözlükçenin Devingenliği
15 Zihinsel Sözlükçede Yapıların Bozulması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 3. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
2. Jackson, Howard & Zé Amvela, Etienne (2000) Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London & New York: Cassell.
3. Lutzeier, Peter R. (1995) Lexikologie: Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Stauffenburg Verlag.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası Hazırlıklar 13 5 65
Vize sınavıha hazırlık 1 14 14
Final sınavına hazırlık 1 26 26
Final 1 3 3
Vize 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555
ÖK.45555555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555
ÖK.75555555555