DERS ADI

: Biçimbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 1028 Biçimbilim ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Öğrencinin dilin çekime ve türetime yönelik özelliklerini (bağlantılı olma/ek-kök ilişkilerini kullanma, bükümlü olma vb.), sözcük türlerini ve tamlama ve tümce yapılarını kavraması, yeni sözcük türetme/yaratma yollarını öğrenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Biçimbilimle temel kavramları tanımlayabilmesi
2   2. Biçimbilim ve dilbilim arasındaki ilişkiyi özellikleriyle açıklayabilmesi
3   3. Biçimbilimsel bir araştırma taslağı hazırlayabilmesi
4   4. Dilin çekime ve türetime yönelik özelliklerini, sözcük türlerini ve tamlama ve tümce yapılarını belirtebilmesi
5   5. Yeni sözcük türetmebilmesi
6   6. Biçimbilimsel bir araştırmayı değerlendirip eleştirebilmesi
7   7. Verilen bulgulardan yola çıkarak bir dil çözümlemesi yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Biçimbilimin Tanımı Temel Kavramlar: Sözcükbirim, Sözcük Biçimi, Biçimbirim, Biçimcik
2 Bağımsız Biçimbirimler Kök , Gövde, Taban
3 Leipzig Açımlama Kuralları
4 Bağımlı Biçimbirimler Ek Olmayan Bağımlı Biçimbirimler, Ekler ve Ek Türleri, Ön ek, Son ek, İç ek, Çevresel ek
5 Altbiçimciklenme ve Bağımlı Biçimbirimler Ek Olmayan Bağımlı Biçimbirimler, boş biçimcik, sıfır biçimcik, alaşım biçimcik, gereksiz biçimcim, yer tutan biçimcik, yan biçimcik, Eşbiçimbirimler ve gerçekleşme koşulları, Biçimbilim sesbilgisi ilişkisi
6 Çekim Dizgesi: Ad Ulamları: Kişi, Sayı, Cinsiyet, Durum
7 Çekim Dizgesi: Eylem Ulamları: Zaman, Görünüş, Kip, Kişi, Sayı
8 Ara Sınav
9 Çatı ve Eylem Biçimbilimi
10 Durum dizgeleri ve Durum hizalaması
11 Biçimbilimsel Tipoloji: Kaynaşım
12 Biçimbilimsel Tipoloji: Gerçekleşim
13 Biçimbilimsel Tipoloji: Büküm
14 Biçimbilimsel Tipoloji: Bireşim
15 Genel Tekrar
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Haspelmath, M. (2002). Understanding Morphology. USA: Oxford University Press.

Yardımcı kaynaklar:
Langacker, R. W. (1972). Fundamentals of Linguistic Analysis. USA:H.B.J.
Matthews, P. (1991) Morphology. Cambridge: Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Örnek dil verisi çözümlemesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1, 2, 3, 4 ve 5 nolu öğrenme çıktıları ara sınav ve final sınavında sorulan kuramsal ve uygulamalı sorularla değerlendirilecektir.
6 ve 7 nolu öğrenme çıktısı ara sınav ve final sınavında sorulan uygulamalı sorularla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özgün KOŞANER
EDEBİYAT FAKÜLTESİ DİLBİLİM BÖLÜMÜ C Blok 157
ozgun.kosaner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

PAZARTESİ GÜNLERİ 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 14 3 42
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 17 17
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 5 5
Bireysel Ödev Hazırlama 1 7 7
GrupÖdeviHazırlama 1 12 12
Sunum Hazırlama 0 0 0
Diğer 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 153

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.5555
ÖK.655
ÖK.75