DERS ADI

: Dilbilimde Araştırma Yöntemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3062 Dilbilimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZGE CAN ERDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Dilbilimsel araştırma farkındalığı, dilbilimsel araştırmaya hazırlık aşaması, metin içi kaynak gösterme ve kaynakça hazırlama gibi bilgilerle öğrencileri donatıp, öğrencilerin dil olgusuna bilimsel gözle bakmaları, yöntem temelli dilbilimsel bir araştırmanın nasıl gerçekleştiğine yönelik bilgi kazanmaları ve uygulamaya dökmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Dilbilimde araştırma yöntemlerini tanımlayabilmesi
2   2. Dilbilim alanında yapılan bilimsel nitelikli çalışmaların tarihsel ilerleyişini açıklayabilmesi
3   3. Dilbilimsel bir sorunu saptayıp araştırma taslağı hazırlayabilmesi
4   4. Dilbilimsel bir araştırmayı yöntem açısından değerlendirip eleştirebilmesi
5   5. Dilbilimsel bir araştırmanın yazıya dökülmesinde izlenecek yolları ana hatlarıyla açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilimsel Araştırma nedir Dilbilimsel Araştırma ve bilimsel yazımın diğer araştırma ve yazım türlerinden farklılıkları. Dilbilimsel bir çalışmanın diğer metin ve yazı türlerinden farkları, araştırmanın içerikleri
2 Dilbilimsel Yazımın Başlangıçtan Günümüze İlerleyişi Tarihsel süreçte dilbilim alanında yapılan araştırmaların yazıya dökülmesinin izlediği gelişim
3 Dilbilimsel Araştırma Farkındalığı I Küçük-ölçekli alanlarda nitel, nicel ve karma yöntemler, yeğlenen kuramsal eğilimler
4 Dilbilimsel Araştırma Farkındalığı II Büyük-ölçekli alanlarda nitel, nicel ve karma yöntemler, yeğlenen kuramsal eğilimler
5 Bilimsel Araştırmaya Hazırlık Aşaması Dil ile ilgili soru ve sorunları ortaya koyma, amacı belirleme, alandaki boşluğu gözlemleyerek bu boşluğa ilişkin önvarsayımlar geliştirme, başlık yazma
6 Dilbilim Çalışmalarında Giriş Bölümü ve Kuramsal Artalan Hazırlama Giriş kısmında belirtilmesi gereken önemli noktalar. Yukarıdan-aşağı ve aşağıdan yukarı bakış; Kaynakların güvenirliği, Alan taraması yapma, Kütüphane kullanımı, İnternet kullanımı, Kuramsal çerçevenin oluşturulması, Belirlenen kuramsal alanın daraltılması
7 Dilbilim Çalışmalarında Araştırma Yöntemi ve Veritabanı Seçme Planlanan araştırmaya göre veri toplama, çözümleme vb. yöntemleri seçme; Araştırma yönteminin kurgulanması, Araştırma yönteminin bilimsel bir çalışma içinde sunumu, Yöntemin yazılması
8 Ara Sınav
9 Dilbilimsel bir Araştırmada Çözümleme Yöntemleri Bilimsel bir araştırmada bulgular ve çözümlemenin seçimi (sınama yöntemleri, söylem çözümlemesi vb.)ve sunulumu
10 Dilbilimsel bir Araştırmada Bulgu ve Sonuç Sunma Yöntemleri Bilimsel bir araştırmanın sonuç kısmını oluşturma, Çalışmanın revize edilmesi, Çalışmanın gerekliliklerini kontrol ederek tekrar gözden geçirilme süreci
11 Dilbilimsel Araştırmalarda Kaynak Seçimi, Kaynak Gösterme ve Kaynakça Hazırlama Kaynak seçimi, kaynak göstermenin önemi, Kaynak gösterme yöntemleri (MLA IPA), Kaynakçanın metin içinde nasıl belirtileceğine ilişkin uygulamalar
12 Bilimsel Araştırma Önerisi Sunma Çalışmaları I Eğiticiyle birebir görüşmeyle dönüt sağlanması
13 Bilimsel Araştırma Önerisi Sunma Çalışmaları II Akran Değerlendirmesi
14 Bilimsel Araştırma Önerisi Sunma Çalışmaları III Eğiticiyle birebir görüşmeyle dönüt sağlanması
15 Bilimsel Araştırma Önerisi Sonuç Raporu Bilimsel metnin son biçimine ulaşılması
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Day, A. R. (1996). Bilimsel Makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır (çev. Aşkar Altay, G). Ankara: Tübitak Yayınları.
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford university press.
Eddington, D. (2008). Linguistics and the scientific method. Southwest Journal of Linguistics, 27(2), 1-16.
Faez, F., Martini, J., & Pavia, N. (2022). Research methods in applied linguistics and language education: current considerations, recent innovations, and future directions.
Glesne, C. ve Peshkin, A. (1992). Becoming Qualitative Researchers: An Introduction. London: Longman.
Johnson, K. (2011). Quantitative methods in linguistics. John Wiley & Sons.
Litosseliti, L. (Ed.). (2018). Research methods in linguistics. Bloomsbury Publishing.
Loewen, S., & Plonsky, L. (2015). An A Z of applied linguistics research methods. Macmillan International Higher Education.
Miller, G. & Dingwall, R. (1997). Context and Method in Qualitative Research. London: Sage Publications.
Özdamar, K. Ve ark. (1999). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Paltridge, B., ve Phakiti, A. (Eds.). (2015). Research methods in applied linguistics: A practical resource. Bloomsbury Publishing.
Podesva, R. J., ve Sharma, D. (Eds.). (2014). Research methods in linguistics. Cambridge University Press.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Ankara, Seçkin Yayınevi)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2 ve 5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3 ve 4: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

PROF. DR. ÖZGE CAN ERDOĞAN
0232 301 86 33
EDEBİYAT FAKÜLTESİ
DİLBİLİM BÖLÜMÜ
C BLOK-154
ozge.can@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ÇARŞAMBA GÜNLERİ 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 14 4 56
Diğer 1 3 3
Bireysel Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 19 19
Vize Sınavına Hazırlık 1 13 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.55