DERS ADI

: Biyoistatistik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İST 3167 Biyoistatistik SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İstatistik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZGÜL VUPA ÇİLENGİROĞLU

Dersi Alan Birimler

İstatistik
İstatistik (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencilerin biyoistatistiğin temel kavramlarını öğrenmelerini, biyolojik veri setlerinde kullanılan yöntemleri tanımlayabilmelerini ve uygulayabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyoistatistiğin temel kavramları tanımlayabilme,
2   Biyoistatistikte çalışma tasarımlarının türlerini ayırt edebilme,
3   Biyoistatistikte ilişkileri tanımlayabilme,
4   Biyolojik veri setini tanımlayabilme,
5   Biyolojik veri için kullanılan bazı özel yöntemleri tanımlayabilme,
6   Tanımlanan veri için kullanılan ölçütleri hesaplayabilme ve yorumlama.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İstatistiğin Gözden Geçirilmesi (Veri, Değişken, Örneklem, Kitle, İstatistik, Parametre)
2 Biyoistatistik Uygulama Alanları, Biyoistatistiğin Temel Elemanları (Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçütleri, Grafikler, Kestirim ve Hipotez Testleri)
3 Tıp Verilerinde Ortalama, Varyans ve Oranların Kestirimi ve de Karşılaştırılması
4 Tıp Verilerinde Olumsallık Tabloları ve Ki-Kare İlişki Testi
5 Tıbbi Çalışma Tasarımlarında Genel Kavramlar (Hastalık Frekans Ölçütleri, Çalışma Kitlesi, Risk Faktörü, Hastalık ve Sonuç Değişkenleri, Oranlar)
6 Gözlemsel Çalışma Tasarımları: Kohort, Olgu-Kontrol ve Kesitsel
7 Yanlılık
8 Yanlış Sınıflandırma
9 Karıştırıcı Etki (Kaba ve Tabakalı Odds Oranları, Mantel-Haenszel Test)
10 Etkileşim Etkisi (Breslow-Day Test)
11 Tanı Testleri ve ROC Eğrileri (Duyarlılık ve Seçicilik)
12 Sağlık Araştırmalarında Nicel Verilerin Modellenmesi
13 Sağlık Araştırmalarında Nitel Verilerin Modellenmesi: Lojistik Regresyon (Lojit ve Olabilirlik Fonksiyonu, En Çok Olabilirlik Kestirim Yöntemi)
14 Sağlık Araştırmalarında Nitel Verilerin Modellenmesi: Lojistik Regresyon (Katsayıların Anlamlılığı ve Olasılık Kestirimi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Dawson-Saunders B. and Trapp R. G. (2004). Basic and Clinical Biostatistics, Forth Edition, Appleton&Lange.
Yardımcı kaynaklar:
1. Kestenbaum B. (2009). Epidemiology and Biostatistics, Springer.
2. Rosner B. (2000). Fundamentals of Biostatistics, Fifth Edition, Duxbury.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve problem çözme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavların değerlendirilmesi

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem boyunca derslerin %70'ine devam etme sorumluluğu öğrenciye aittir. Ders saatine ve ödev teslimi ile ilgili belirtilen zamana uyulmalıdır. Derslerde ve sınavlarda meydana gelebilecek etik-dışı davranışlar konusunda ilgili yönetmelik çerçevesinde hareket edilecektir. D.E.Ü. Fen Fakültesi öğretim ve sınav uygulama esasları yönetmeliğini http://web.deu.edu.tr/fen adresinden temin edebilirsiniz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. ÖZgül VUPA ÇİLENGİROĞLU
DEU Fen Fakültesi İstatistik Bölümü
e-posta: ozgul.vupa@deu.edu.tr
Tel: 0232 301 86 02

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 0 0 0
Vize Sınavı 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1553445
ÖK.2553445
ÖK.3553445
ÖK.455445
ÖK.5553435
ÖK.65553435