DERS ADI

: Çağdaş Türk Lehçeleri 1

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 4003 Çağdaş Türk Lehçeleri 1 ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmen adaylarına Oğuz gurubu lehçelerinin genel özelliklerini öğretmek ve öğretmen adaylarının Azeri şivesinin ses, şekil, cümle bilgisi ve söz varlığı hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Oğuz gurubu lehçelerinin temel özelliklerini bilme
2   Azeri şivesinin temel özelliklerini ayırt edebilme
3   Azeri şivesi ses, şekil ve cümle bilgisini öğrenebilme
4   Azeri şivesi söz varlığı hakkında fikir sahibi olabilme
5   Oğuz gurubu lehçelerinin Türk dili açısından önemini kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Oğuz gurubu lehçelerinin coğrafi yayılma alanları
2 Oğuz gurubu lehçelerinin Türk Dili açısından önemi
3 Oğuz gurubu lehçelerinin genel özellikleri
4 Azeri şivesinin ses bilgisi
5 Azeri şivesinin şekil bilgisi
6 Azeri şivesinde isim ve fiil kökleri
7 Azeri şivesi metin okuma
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Azeri şivesi metin okuma
10 Azeri şivesinde isim ve fiil yapım ekleri
11 Azeri şivesinde sıfat ve zarf
12 Azeri şivesinde zamir, edat ve bağlaç
13 Azeri şivesinde söz dizimi ve cümle bilgisi
14 Azeri şivesi metin okuma
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

A.Buran,E.Alkaya,Çağdaş Türk Lehçeleri,Akçağ yay.,Ankara2001.
E.Ahundov, Azerbaycan Halk Yazını Örnekleri, TDK, Ankara 1994.
Kriter Yay.,Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, İstanbul 2007.
F.Bozkurt, Türklerin Dili, Cem yay., İstanbul 1992.
Ercilasun, Ahmet B.: Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri.
Kültür Bakanlığı: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, II.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55