DERS ADI

: Eski Türk Edebiyatı 1

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 2009 Eski Türk Edebiyatı 1 ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ESRA BEYHAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Türk edebiyatının genel çerçevesini kavratmak ve bu kapsamda İslamiyet öncesinden başlayarak 15. yüzyıl sonlarına kadar olan Türk edebiyatına dair edebi ürünleri oluştuğu kültürel ortamlarla birlikte tanıtmak, İslam kültürünün benimsenmesiyle birlikte edebiyattaki değişimleri dönem ve eser bazında öğrenmeyi sağlamak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam öncesi Türk edebiyatının mahiyeti ve bu dönem ürünleri hakkında birikim kazanabilme
2   Edebiyat bilimi, tarihi ve yöntemi hakkında bilgi edinebilme
3   Yazının Türk kültür hayatındaki yerini ve önemini ilk örneklerden hareketle kavrayabilme
4   İslam kültür ve medeniyetinin Türk kültürüne olan tesirini ilk ortaya çıkışından itibaren kavrayarak Türk edebiyatının ortak İslam edebiyatları içindeki yeri ve önemini açıklayabilme
5   Tasavvufun ortaya çıkışı ve edebiyatla olan ilişkisini kavrayabilme
6   15. yüzyıla kadar olan Türk edebiyatının sahalara göre özelliklerini ve şahsiyetlerini değerlendirebilme, edebi metinleri türlere göre tasnif edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eski Türk Edebiyatı Tarihine Giriş, 13. Yüzyıla kadar Türk Edebiyatı (İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı)
2 13. Yüzyıla kadar Türk Edebiyatı (Divan Edebiyatının Başlangıcı, Geçiş Dönemi Eserleri)
3 13. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Tasavvuf, Tasavvuf- Edebiyat İlişkisi, Nazariyeler, Tekke- Tasavvuf Edebiyatı nın gelişmesi)
4 13. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı( İlk Mutasavvıflar, Ahmed Yesevi, Yunus Emre )
5 13. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Mevlana, Divan Edebiyatı na Giriş, Hoca Dehhani)
6 14. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Şeyyad Hamza, Ahmed Fakîh,)
7 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
8 14. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Ahmedî)
9 14. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Âşık Paşa, Kadı Darîr, Şeyhoğlu)
10 14. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Gülşehrî, Kadı Burhaneddin)
11 15. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Ahmed Dâî, Süleyman Çelebi)
12 15. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Nesîmî, Şeyhî, Avnî, Adlî, Cem Sultan,)
13 15. Yüzyıl Anadolu Sahası Türk Edebiyatı (Şeyhî, Mihrî Hatun, Zeynep Hanım, Yazıcızâdeler)
14 Seçme metin tahlilleri
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Genç, İlhan; Örneklerle Eski Türk Edebiyatı Giriş, İzmir, 2008
Banarlı, Nihat Sami; Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1971;
Büyük Türk Klasikleri, Ötüken Yayınları, İstanbul.
E.J.W. Gibb; Osmanlı Şiiri Tarihi, C. I-II, Ankara 2000;
Kocatürk, V. Mahir; Büyük Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1964
Kortantamer, Tunca; Eski Türk Edebiyatı- Makaleler, Ankara 1993;
Köprülü Fuat; Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara, 1980;
Levend, Agâh Sırrı; Türk Edebiyatı Tarihi-1. Giriş, Ankara 1988;
Mengi, Mine; Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınları, 1997.
Saraç, Yekta; Eski Türk Edebiyatına Giriş, AÖF Yayınları, Eskişehir, 2009.
Şentürk, Ahmet Atilla; Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yayınları 2007.
Türk Dünyası El Kitabı (Edebiyat), C. 3, Ankara 1992.
VIII-XIII. Yüzyıllar Türk Edebiyatı, AÖF Yayınları, Eskişehir, 2011.
Ayrıca genel ve mesleğe dönük bütün ansiklopediler, değişik yazarlarca yazılmış bütün edebiyat tarihleri, adları yukarıda yazılı şairlerin manzûm ve mensûr bütün eserleri, onlar etrafında yapılmış yüksek lisans ve doktora tezleri, onlar hakkında yazılmış en son makaleler ve sunulan bildiriler ile diğer yayınlar, kütüphanelerde bulunan onlara ait orijinal veya kopya edilmiş eserlerden yararlanılabilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa cevaplı), Çoktan seçmeli testler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e.uslu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 55

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.455555
ÖK.555555
ÖK.655555