DERS ADI

: Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SAİT ÇÜM

Dersi Alan Birimler

Resim - İş Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Matematik Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, ölçme ve değerlendirmeyle ile ilgili kavramsal ve kuramsal çerçeveyi, eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerinin niteliklerini, Bloom'un orijinal ve revize edilmiş taksonomisini ve ölçme ve değerlendirmeye etkilerini, sınav türleriyle ilgili kavramsal ve uygulamaya dönük yönlerini, ölçümleri betimlemede yararlanılabilecek temel istatistiksel işlemleri ve uygulanmasını, ölçme aracı geliştirme sürecini, test ve madde analizine dönük işlemleri ve değerlendirme yaklaşımlarını ve not verme süreçlerini incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları kavrayabilme.
2   Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerinin niteliklerini kavrayabilme.
3   Bilişsel alan basamakları ile ilgili orijinal ve revize edilen Bloom taksonomisinin özelliklerini kavrayabilme
4   Madde türleriyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini kavrayabilme.
5   Ölçme sonuçları üzerinde temel istatistiksel teknikleri uygulayabilme ve yorumlayabilme.
6   Ölçme aracı geliştirme aşamaları ve sürecini kavrayabilme.
7   Değerlendirme tür ve yaklaşımlarını kavrayabilme.
8   Eğitimde kullanılan ölçme araçlarından elde edilen ölçme sonuçlarını yorumlayabilme ve değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Öğrenme ve Öğretme Sürecinde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi
2 Ölçme ve Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramların Bilgisi
3 Eğitimde Kullanılan Ölçme Araç ve Yöntemlerinin Nitelikleri
4 Çoktan Seçmeli, Doğru-Yanlış Tipi, Kısa Cevaplı ve Eşleştirmeli Maddelerden Oluşan Testler
5 Yazılı Yoklama Sınavları
6 Puanlama Anahtarları, Hazırlanması ve Puanlama
7 Ara Sınav
8 Sözlü Sınavlar, Hazırlanması, Uygulanması ve Puanlanması
9 Ölçme ve Değerlendirmeyle İlgili Temel İstatistiksel Teknikler
10 Ölçme Aracı Geliştirmeyle İlgili Temel Kavramlar
11 Ölçme Aracı Geliştirmenin Aşamaları
12 Test ve Madde İstatistikleri
13 Değerlendirme Türleri ve Not Verme
14 Ölçme ve Değerlendirmede Kullanılan Dijital Araç ve Gereçler
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Airasian P. W ve Miranda H. (2002). The Role of Assessment in the Revised Taxonomy. Theory Into Practice, 41(4), 249-254. 2. Anderson, L. W. (2005). Ojectives, Evaluation, and the Improvement of Education. Studies in Educational Evaluation, 31, 102-113

3. Ebel, R. L. (1972). Essentials of Educational Measurement. New Jersey: Prentice Hall, inc. Englewood Cliffs.
4. Özçelik, D.A. (1992). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
5. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi. Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Çoktan seçmeli test, yazılı yoklama sınavı, ödev.

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirmesi ara sınav, ek etkinlik ve yarıyıl sonu sınavı üzerinden yapılacaktır. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri yoktur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler, ders programında belirtilen ilgili konulara hazırlanarak derse gelmelidirler. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ders, farklı öğretim üyeleri tarafından verildiği için öğrenci, dersi hangi öğretim üyesinden alıyorsa o öğretim üyesiyle temasa geçmelidir. Bu nedenle lütfen dönem başında dersi veren öğretim üyesinin iletişim bilgilerini öğreniniz.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin ilk haftasında dersi veren öğretim üyeleri tarafından ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 7 7
Ödev Hazırlama 2 6 12
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555555555555
ÖK.24444444444444
ÖK.33333333333333
ÖK.42222222222222
ÖK.51111111111111
ÖK.65555555555555
ÖK.74444444444444
ÖK.83333333333333