DERS ADI

: Türk Eğitim Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ERCAN UYANIK

Dersi Alan Birimler

Resim - İş Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Matematik Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere Türk eğitim sisteminin tarihsel boyutunu tanıtmak, tarihsel süreç içerisinde eğitim sistemindeki gelişmeleri ve Türk Eğitimcilerinin eğitim sistemine olan katkılarını aktarmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihsel süreç içerisinde Türk toplumunun eğitim sistemini kavrayabilme
2   Tarihsel dönemlerde Türk eğitim sistemindeki gelişmeleri açıklayabilme
3   Türk eğitim sistemindeki gelişmeleri eğitim alanındaki gelişmelerle karşılaştırabilme
4   Türk eğitim sistemindeki gelişmeleri eğitim alanındaki gelişmelerle karşılaştırabilme
5   Türk eğitimcilerinin eğitim sistemine olan katkılarını kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türklerin Müslüman Olmalarından Önce Eğitim Sistemleri Hunlar, Göktürkler, Uygurlar
2 Türklerin Müslüman Olmalarından Sonra İç Asya Müslüman Türkleri ve Karahanlılarda Eğitim Farabi, İbni Sina, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevi
3 Selçuklularda Eğitim Ahilik, Nizamülmülk, Mevlana, Yunus Emre, Nasrettin Hoca
4 Anadolu Beyliklerinde Eğitim Ahilik, Nizamülmülk, Mevlana, Yunus Emre, Nasrettin Hoca
5 Osmanlıların Kuruluş Döneminde Eğitim Medreselerin Durumu
6 Osmanlıların Yükselme Döneminde Eğitim Enderun ve Sıbyan Mektepleri ve Düşünürlerin Görüşleri
7 Ara Sınav
8 Türk Eğitim Sisteminde İlk Yenileşme Hareketleri Açılan Askeri ve Sivil Okullar ve Düşünürlerin Görüşleri
9 Tanzimat Döneminde Eğitim Öğretmen Yetiştirme, İlk, Orta ve Yükseköğretimde Gelişmeler ve Düşünürlerin Görüşleri
10 I.Meşrutiyet ve Mutlakıyet Dönemlerinde Eğitim Özel Öğretim, Mesleki Eğitim, Azılık ve Yabancıların Eğitimi ve Düşünürlerin Görüşleri
11 II. Meşrutiyet Döneminde Eğitim Okul Öncesi, İlk, Orta ve Yüksek Öğretimdeki Gelişmeler ve Eğitimcilerin Görüşleri
12 Kurtuluş Savaşı Döneminde Eğitim Eğitim Kongreleri
13 Türkiye Cumhuriyeti Döneminde Eğitim: 1923- 1946 Yasalar, Yabancı Uzmanlar, Devrimler ve Köy Enstitüleri ve Eğitimcilerin Görüşleri
14 Türkiye Cumhuriyeti Döneminde Eğitim: 1946- 1980 Öğretmen Merkezli Eğitim Anlayışı, İmam Hatiplerin Açılması ve Köy Enstitülerinin Kapatılması
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akyüz, Y. (2010) Türk Eğitim Tarihi. Ankara: PegemA Yay.
Kaya, Y.K. (1977) İnsan Yetiştirme Düzenimiz. Ankara: Nüve Matbaası
Tanilli, S. (1981) Uygarlık Tarihi. İstanbul: Say Yayınları
Koçer, H.A. (1971) Eğitim Tarihi. Ankara: Sevinç Matbaası
Kanad, F. (l963) Pedagoji Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
Atuf , K. (1932) Pedagoji Tarihi. İstanbul: Devlet Matbaası

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, problem çözme, bireysel çalışma ve araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halim.akgol@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 66

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.341
ÖK.441
ÖK.54