DERS ADI

: Eğitim Sosyolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. İDRİS ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Resim - İş Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Matematik Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

: Sosyoloji ile ilgili temel kavramları öğrenme; eğitim ile sosyal kurumlar arasındaki ilişkiyi ve eğitime yönelik temel sosyolojik kuramları kavramak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyolojinin temel kavramlarını açıklayabilme.
2   Sosyolojinin öncülerinin eğitim görüşlerini özetleyebilme.
3   Temel sosyolojik teorileri kavrama.
4   Toplumsal kurumlar ile eğitim arasındaki ilişkiyi analiz etme.
5   Kültür ile eğitim arasındaki ilişkiyi kavrama.
6   Sosyalleşme, sosyal değişme ve eğitim arasındaki ilişkiyi açıklayabilme.
7   Türkiye de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi hakkında bilgi edinme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma ve dersin tanıtılması
2 Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vb.
3 Sosyolojinin öncüleri: İbn-i Haldun, A. Comte ve E. Durkheim in eğitim görüşleri.
4 Sosyolojinin öncüleri: M. Weber, K. Marx vd. eğitim görüşleri.
5 Temel sosyolojik teoriler: işlevselcilik ve yapısalcılık, açısından eğitim.
6 Temel sosyolojik teoriler: fenomenoloji, etnometodoloji ve sembolik etkileşimcilik kuramı açısından eğitim
7 Çatışma kuramı ve eleştirel teori, açısından eğitim
8 Genel Tekrar, Ara Sınav
9 Sosyalleşme, sosyal değişme ve eğitim
10 Sosyal hareketlilik, sosyal tabakalaşma ve eğitim
11 Toplumsal kurumlar (aile, din) ve eğitim;
12 Toplumsal kurumlar (ekonomi, siyaset) ve eğitim
13 Kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
14 Türkiye de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.)
15 Final (Bitirme Sınavı)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Özdemir, M. Çağatay (Edt.). (2014). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
Tezcan, M. (2006). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Doğan, İ. (2012). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 6 1 6
Final Sınavına Hazırlık 13 1 13
Sunum Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 70

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.42
ÖK.53
ÖK.61
ÖK.71