DERS ADI

: Türkiye Jeopolitiği ve Sosyal Bilgiler Eğitimine Yansımaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBÖ 6007 Türkiye Jeopolitiği ve Sosyal Bilgiler Eğitimine Yansımaları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ALİ EKBER GÜLERSOY

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Geçmiş-günümüz-gelecek ilişkisi çerçevesinde Türkiye nin jeopolitiğini kavrayabilmek, yeni uluslararası düzen ve bu düzen içinde yeniden şekillenen bölgesel odaklar içerisinde Türkiye'nin siyasal konumunu değerlendirme becerisi kazanabilmek ve Türkiye jeopolitiği kapsamında ideal devlet adamı ve vatandaş yetiştirmek açısından sosyal bilgiler eğitiminin önemini irdeleyebilmektir. Ayrıca jeopolitik-eğitim ilişkisi perspektifinde sosyal bilgiler eğitiminin geleceği hakkında öngörülerde bulunabilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye nin jeopolitik konumunu ve değişen algısını kavrayabilme,
2   Türkiye nin farklı güç odakları açısından jeopolitik konumunu değerlendirme becerisi kazanabilme,
3   Türkiye nin jeopolitik konumunun olumlu ve olumsuz taraflarını kavrayabilme ve değerlendirme becerisi kazanabilme,
4   Yeni uluslararası düzen ve bu düzen içinde yeniden şekillenen bölgesel odaklar içerisinde Türkiye'nin siyasal konumunu değerlendirme becerisi kazanabilme,
5   Ülke içinde siyasi faaliyetler ve bunların sonuçları hakkında yorum yapabilme,
6   Dünya satranç tahtasında, Türkiye nin yeni jeopolitik-jeoekonomik-jeososyokültürel-jeostratejik konumunu sorgulayabilme ve gelecek için öngörülerde bulunabilme.
7   İdeal devlet adamı ve vatandaş yetiştirmek açısından sosyal bilgiler-Türkiye jeopolitiği ilişkisini yorumlayabilme,
8   Sosyal bilgiler eğitiminde Türkiye jeopolitiğinin önemini irdeleyebilme.
9   Jeopolitik-eğitim ilişkisi perspektifinde sosyal bilgiler eğitiminin geleceği hakkında öngörülerde bulunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders içeriği ve referanslar hakkında bilgi verilmesi. Jeopolitikle ilgili tanımlar ve başlıca ekoller
2 Uluslararası ilişkiler bağlamında jeopolitik ve coğrafya
3 Türkiye'nin jeopolitik konumu (Yeni Dünya Düzeni ve Türkiye)
4 Küresel güç odakları açısından Türkiye'nin jeopolitik algısı (ABD, Rusya, AB, ÇİN)
5 Küresel güç odakları açısından Türkiye'nin jeopolitik algısı (ABD, Rusya, AB, ÇİN)
6 Bölgesel Güç Odakları Açısından Türkiye
7 Ortadoğu ve Türkiye
8 Arasınav
9 Türkiye'nin Komşuları ve Bölgesel Bir Güç Olarak Türkiye
10 Orta Asya Türk Ülkeleri ve Türkiye
11 İdeal Devlet Adamı Yetiştirmek Açısından Sosyal Bilgiler-Türkiye Jeopolitiği İlişkisi
12 İdeal Vatandaş Yetiştirmek Açısından Sosyal Bilgiler-Türkiye Jeopolitiği İlişkisi
13 Sosyal Bilgiler Eğitiminde Türkiye Jeopolitiğinin Yeri ve Önemi
14 Jeopolitik-Eğitim İlişkisi Perspektifinde Sosyal Bilgiler Eğitiminin Geleceği
15 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ÖZEY, R. (2017). Türkiye Jeopolitiği, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
FULLER, G. and LESSER, I.O. (2020). Turkey's New Geopolitics From The Balkans to Western China, New York: Routledge.
ERŞEN, E. and KÖSTEM, S. (eds.) (2019). Turkey s Pivot to Eurasia: Geopolitics and Foreign Policy in a Changing World Order, New York: Routledge.
ARAS, B. (2001). The New Geopolitics of Eurasia and Turkey's Position, New York: Routledge.
AVERY, P.G., Gamradt, J.A., Trygestad, J. and Sedro, S. (1991). Students' Geopolitical Perspectives, Social Education 55(5), 320-325.
HOLM, G. and FARBER, P. (2002). Teaching in the dark: The geopolitical knowledge and global awareness of the next generation of American teachers, International Studies in Sociology of Education, 12 (2), 129-144.
YILMAZ, S. (Ed.) (2018). Jeopolitik ve Jeostratejik Perspektifle Yerelden Evrensele Eğitim Sistemleri, Ankara: Vize Yayıncılık.
DEĞİRMENCİ, Y. (2019). Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Türkiye'nin Coğrafi Konumunun İncelenmesi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2) , 91-110.
HUNTINGTON, S., (2006). Medeniyetler Çatışması, İstanbul: Vadi Yayınları.
BRZEZINSKI, Z., (2005). Büyük Satranç Tahtası, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
DONNAN, H., WILSON, T.M., (2002). Sınırlar, Kimlik, Ulus ve Devletin Uçları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
KAZGAN, G., (2002). Küreselleşme ve Ulus-Devlet, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
GÜNEL, K., (2002). Coğrafyanın Siyasal Gücü, İstanbul: Çantay Kitabevi.
GÖNEY, S., (1979). Siyasi Coğrafya, İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayın No: 103.
ARIBAŞ, K., (2007). Küresel Çağda Siyasi Coğrafya, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
AKENGİN, H., (2010). Siyasi Coğrafya, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
LACOSTE, Y., (2008). Büyük Oyunu Anlamak, Jeopolitik: Bugünün Uzun Tarihi, İstanbul: NTV Yayınları.
TARAKÇI, N., (2003). Devlet Adamlığı Bilimi: Jeopolitik ve Jeostrateji, İstanbul: Çantay Kitabevi.
İLHAN, S., (1989). Jeopolitik Duyarlılık, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
TARAKÇI, N., (2003). Türkiye ve Dünya Üzerine Jeopolitik Analizler, İstanbul: Çantay Kitabevi.
KARABAĞ, S., (2002). Mekânın Siyasallaşması, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
HACISALİHOĞLU, İ. Y., (2001). Yeni Dünya Düzeni Arayışı ve Türkiye, İstanbul: Çantay Kitabevi.
HACISALİHOĞLU, İ.Y., (2007). Jeopolitik Hamleler ve Türkiye (Profesörlük Eseri), İstanbul: Çantay Kitabevi.
AHMAD, F., (2007). Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
SANDER, O., (2005). Siyasi Tarih (1918-1994), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
KÜÇÜKKALAY, A. M., (2001). Coğrafi Keşifler ve Ekonomiler Avrupa ve Osmanlı Devleti, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, ilgili metinleri okuma, rapor hazırlama ve sunma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa yanıtlı), sunum ve tartışma.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.gulersoy@deu.edu.tr.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 199

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111111
ÖK.2222222
ÖK.3333333
ÖK.4444444
ÖK.5555555
ÖK.6555555
ÖK.7555555
ÖK.8555555
ÖK.9555555