DERS ADI

: Avrupa Birliği ve Türkiye'de Çevre Eğitimi Politikaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBÖ 6016 Avrupa Birliği ve Türkiye'de Çevre Eğitimi Politikaları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÖKHAN TENİKLER

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi ve Türkiye perspektifinde eğitim konusunun global senaryoda gelişiminin ve değişimin ele alınmasını, çevre eğitimine ilişkin idari ve yasal kapasitelerin yanı sıra uygulamalar bakımından da karşılaştırmalar yapmak suretiyle bir analiz gerçekleştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Avrupa Birliği çevre ve çevresel eğitim politikalarının temel felsefesini bilmek,
2   Çevre Eğitim politikalarındaki ortaklığı ve yöntemleri öğrenmek,
3   Avrupa Birliği ile uyum çalışmalarının temelindeki çevre koruma ve kullanma dengesine yönelik mevzuatı ve toplamsal - idari sorumlulukları öğrenmek,
4   Avrupa Birliği ilerleme raporlarını incelemek ve Türkiye nin kapasitesini değerlendirmek,
5   Uluslararası örgütlerin baskı grubu olarak çok yönlü politik, ekonomik ve kültürel etkilerini öğrenmek,
6   Türkiye nin Global Çevre Korumacı anlayış içinde ve uluslararası politik düzeyde, Çevre eğitimi göstergelerini bilmek ve sorgulamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çevre Felsefesine Giriş ve Çevre Etiği Anlatım
2 Çevre Korumacı Anlayışta Uluslararası Temel İlkeler Anlatım
3 Çevresel Bilginin Önemi ve Eğitimdeki Rolü Anlatım
4 Çevre Eğitiminin Temel Dayanakları, İlkeleri, Stratejisi ve Yöntemleri Anlatım
5 Çevre Eğitimi Yaklaşımları (Çevresel Eğitim, Ekoloji Pedagojisi, Ekolojik Öğrenme, Eğitimde Doğa Deneyimi, Yaşayarak Öğrenme Ve Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlı Eğitim) Anlatım
6 Çevre Eğitiminde Yönetişim Temelli Yaklaşımların Rolü Anlatım
7 Çevre Gönüllüleri ve Halkın Katılımı Anlatım
8 Arasınav
9 Dünyada Eğitim Politikalarının Koruma-Kullanma Dengesinin Sağlanmasındaki Rolü-İyi Uygulama Örnekleri (Uluslararası Örgütler ve Ülke Uygulamaları Yönüyle) Anlatım
10 Avrupa'nın Doğal Çevreyi Koruma Tarihi Anlatım
11 Avrupa Birliği Çevre Merkezli Eğitim Politikalarının Gelişim Süreci ve Kurumsal Yapıya Yansımaları Anlatım
12 Türkiye'nin AB Çevre Politikalarına Yönelik Çalışmaları ve Genel Uyum Düzeyi Anlatım
13 Türkiye'de Çevre Eğitimi Çalışmaları Anlatım
14 Öğrenci Sunumları
15 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zerrin Toprak (2012); Çevre Yönetimi ve Politikası, Birleşik Yayınları
Ethem Kadri Pektaş (2011); Bir Çevre Politikası Aracı Olarak: Türkiye'de Çevre Eğitimi
Hülya Gülay, Alev Önder (2011); Sürdürülebilir Gelişim İçin Okulöncesi Dönemde Çevre Eğitimi, İstanbul.
Emin Atasoy (2014); Çevre İçin Eğitim (Çocuk Doğa Etkileşimi) Ezgi yayınları.
Emin Atasoy (2015); İnsan - Doğa Etkileşimi ve Çevre İçin Eğitim, Sentez yayınları.
Diğer ders materyalleri: İlgili mevzuat düzenlemeleri, ulusal ve uluslar arası raporlar ile dersin öğretim üyesi tarafından verilecek makale ve ilgili materyaller

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin 15 dakika lık hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek, Dersin temel kitabı tarafından verilen materyaller ve diğer kaynaklardan yararlanılarak oluşturan bir sunum eşliğinde ders anlatımı,
Bazı haftalarda kontrol odaklı beyin fırtınası uygulamaları,
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi,
Verilen durum-çalışmalarının analizi,
Ödev uygulamaları ile öğrencilerin bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 ODV Ödev
3 YYS YySonuSınavı
4 BNS BNS ARS * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ARS * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav, ödev/sunum, final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. % 70 Devam zorunluluğu bulunmaktadır.
2. Derse katılım gösterilememesi durumunda mutlaka sorumlu öğretim üyesine ulaşılarak mazeret bildiriminde bulunulması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gokhan.tenikler@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Belirli bir gün veya saat tespit edilmemiş olup İhtiyaç halinde sorumlu öğretim üyesine ulaşılarak randevu talebinde bulunulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11111
ÖK.22222
ÖK.33333
ÖK.44444
ÖK.55555
ÖK.65555