DERS ADI

: Müzik ve Kültürel Çalışmalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBS 4002 Müzik ve Kültürel Çalışmalar SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Grafik
Sinema ve Televizyon
Müzik Bilimleri
Müzikoloji
Tekstil ve Moda Tasarım

Dersin Amacı

Bu derste, disiplinlararası bir çalışma alanı olan kültürel incelemelerin kazanımlarından ve sosyal bağlamlı müzik incelemesi birikiminden hareketle öne çıkan temel kavramlar ele alınır. Kültürel çalışmaların temel ilgi alanı popüler kültüre ve popüler kültürün en önemli veçhelerinden biri olan popüler müziğe özel önem verilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; 1.Bilimsel bir disiplin ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   Disiplinlerarası bir alan olan kültürel çalışmalar ile müzik incelemesi arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   Kültürel çalışmaların temel kavramlarını ve teorilerini tanımlayabilmesi,
4   Kültürel çalışmalar perspektiften yapılan müzik incelemesinin diğer disiplinlerden farkını saptayabilmesi,
5   Özellikle popüler kültür ve popüler müziği bir pratikler ve söylemler alanı olarak tartışabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İnterdisipliner bir inceleme alanı olarak Kültürel Çalışmalar Kültürel Çalışmaların disiplinlerarası niteliğinin nasıl oluştuğu ele alınacaktır.
2 Halk, Kitle, Popüler Popüler kültürün ayırdedici çerçevesi içinde temel sosyal kategoriler olarak halk, kitle ve popüler terimleri üzerinde durulacaktır.
3 Popüler Kültür, Kitle Kültürü Kültürel çalışmaların temel inceleme alanı olan Popüler Kültür olgusuna giriş yapılacak ve kitle kültürü ile ilişkisi üzerinde durulacaktır.
4 Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu Popüler kültür incelemesi ile özdeşen iki önemli okulun (Frankfurt ve Birmingham) teorik birikimi ele alınacaktır.
5 Popüler Müzik nedir Müziğin tanımlama problemlerinden hareketle kavramsal bir popüler müzik tanımlamasının güçlüğü tartışılacaktır.
6 Popüler müzik İncelemesi Hemen hemen tüm dünya da kurumsallaşmış bir akademik çalışma alanı olarak popüler müzik incelemesinin interdisipliner niteliği üzerinde durulacaktır.
7 Popüler müzikte standartlaşma Popüler müzik ile diğer müzik (sanat, halk vb) sınıflandırmaları arasındaki farklılığı vurgulamada en çok öne çıkan bir tartışma olarak `standartlaşma ele alınacaktır.
8 Popüler müzikte değişim Bir yandan antropolojinin ve sosyolojinin temel ilgi alanında olan diğer yandan kültürel çalışmalar ve popüler müzik incelemelerinin konuları arasında bulunan kültürel/müziksel değişim meselesi, müziğe atfedilen farklı değerler bağlamında tartışılacaktır.
9 Müzik Endüstrisi ve Popüler Müzik Genel olarak müzik endüstrisinin kurumsallaşması tartışmasından hareketle popüler müzik ile müzik endüstrisi arasındaki ilişki açıklanacaktır.
10 Kitle Medyası ve Popüler Müzik İletişim Bilimleri disiplinlerinin kazanımları başta olmak üzere kitle iletişim araçları ile popüler müzikler arasındaki eşyararsallık ilişkisi tartışılacaktır.
11 Popüler Müzikte Anlam: Anlamın toplumsal Kuruluşu Semantic, göstergebilim ve lingustik perspektifli anlam çözümlemesinin popüler müzik incelemesindeki tezahürleri ele alınacaktır.
12 Popüler Müzikte Estetik, Simgesel ve Pragmatik Anlam Müzikbilimsel bir ilgi ve çalışma olanı olan müziksel anlam problemi, üç temel değerlendirme kategorisinden hareketle tartışılacaktır.
13 Tartışma (Türk Popüler Müziği) Dersler boyunca edinilen kazanımlardan hareketle ve bir örnek çalışma olarak Türk Popüler Müziğinin bütünlüklü bir değerlendirmesi nasıl yapılır problemi üzerinde durulacaktır.
14 Arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Belge, M. (1983) Tarihten Güncelliğe, Istanbul, Alan Yayıncılık.
Erol, Ayhan (2002) Popüler Müziği Anlamak, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Fiske, John (1999) Popüler Kültürü Anlamak. Ankara:: Ark Yayınları.
Hesmondhalgh, David (ed.) (2002) Popular Music Studies, Bloomsbury Pub.
Işık, Caner-Erol, Nuran (2002) Arabeskin Anlam Dünyası. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Özbek, Meral (1991) Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yay.
Rowe, David (1996) Popüler Kültürler (çev. Mehmet Küçük) Ayrıntı Yay.
Stokes, M. (2010) The Republic of Love: Cultural Intimacy in Turkish Popular Music, Univ. of Chicago Press.
Stokes, Martin (1998) Türkiye de Arabesk Olayı, İstanbul: İletişim Yayınları

Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel örnekleri içeren ders gereci.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, kültürel çalışmaların popüler kültür olgusuna ilgisi ile başlayan temel kavramların gözden geçirilmesi ve bu kavramlarla müziksel olguların çözümlenmesini içeren örnek metinler (kitap, kitap bölümü, makale vb) temelinde işlenir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen kültürel çalışmalar perspektifli müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve Kültürel Çalışmalar ile ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlama problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir kavramın ya da yaklaşımın müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Tanımsız

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ini katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof .Dr. Ayhan EROL
aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ptesi:13.30-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5