DERS ADI

: Bilim Perspektifinde Müzik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 1001 Bilim Perspektifinde Müzik ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Müzikoloji disiplininin tarihsel gelişimi ve disiplinin kullandığı bilimsel bilgi üretme yöntemlerine ilişkin tarihsel ve kuramsal düzeyde bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müzikoloji disiplinin tarihsel gelişimini ana hatlarıyla tanımlayabilmesi,
2   Müzikoloji disiplini içerisinde yer alan çalışma alanlarını betimleyebilmesi,
3   Müzikle ilişkili kuramsal, bilimsel ve uygulamaya yönelik terminoloji ve kavramları tanımlayabilmesi,
4   Bilimsel bilgi üretmek için kullanılan temel yöntem ve yaklaşımları tanımlayabilmesi,
5   Müzik Bilimleri kapsamında yer alan disiplinleri (Tarihsel müzikoloji, Sistematik müzikoloji ve Etnomüzikoloji) tanımlayabilme ve bu disiplinler arasındaki kuramsal ve uygulamalı farklılıkları açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve bilgilendirme. İlk ders, öğrencilerin bölüm ve program hakkında bilgilendirilmesine ayrılacaktır. Amaç öğrencilerin bölümün içeriği ve çalışma alanları konusunda eksiksiz biçimde bilgilenmelerini sağlamaktır. Bu derste ayrıca öğrencilerin, hangi dersleri seçtiklerinde hangi çalışma ve uzmanlık alanlarına yönelecekleri üzerinde mutlaka durulacaktır.
2 Bilim ve bilimsel bilgi üretme.
3 "Bilgi", Kavramı ve Bilgi Tartışması. Hümanistik Perspektif ve Bilimsel Perspektif Bu kapsamda bilgi kavramı tartışılacak, bilginin güvenilirliği ve bilimsel bilginin kesinliği (bilgi felsefesinden edinimler çerçevesinde) ele alınacaktır. Epistemoloji: şüphecilik, sofizm, rasyonalizm, amprizm gibi kavramlar çerçevesinde bilgiye yaklaşımlar ve bilgi üzerine tartışmalara yer verilecektir.
4 Bilimin Normları: Nesnel, Mantıksal, Güvenilir ve Yönteme Dayalı Bilgi Üretme. Bilimsel bilginin `nesnel', `mantıksal', `güvenilir' ve `yönteme dayalı' olması ölçütlerinden hareketle bilimin normatif özellikleri ele alınacaktır.
5 Bilimsel Müzik İncelemesi Nedir Müzik İncelemesinin Tarihsel Gelişimi. Müzikolojinin ortaya çıkışı ve şekillenmesi. Bilimsel müzik incelemesi, Müzik Bilim, Müzikoloji gibi kavramlar ele alınacak, müzik incelemesinin tarihsel gelişimi özellikle 18.yy. ve 19.yy. çalışmaları çerçevesinde anlatılacaktır.
6 Adler Sınıflandırması. Adler'in Tarihsel ve Dizgesel sınıflaması ve bu sınıflamanın içinde tanımlanan alt dallar üzerinde durulacaktır.
7 Müzik Bilimleri Kapsamında Yer Alan Temel Disiplinler: Tarihsel Müzikoloji, Etnomüzikoloji ve Sistematik Müzikoloji. Müzik Bilimleri Kapsamında Yer Alan Temel Disiplinler: Tarihsel Müzikoloji, Etnomüzikoloji ve Sistematik Müzikoloji gibi disiplinlerin çalışma alanları ve yöntemleri konusunda, ayrıntıya girmeden, genel çerçeveyi çizen bir anlatım yapılacaktır.
8 Kavram, model, kuram/teori, paradigma, perspektif kavramları. Perspektif, Yaklaşım, Paradigma, Kuram ve Model kavramları tanımlanarak bilimsel bir çalışmanın tasarlanmasından sonucuna dek hangi aşamalarda belirleyici oldukları tartışılacaktır.
9 Arasınav
10 Karşılıklı Öznellik, Bütüncül Yaklaşım, Niteliksel Çözümleme ve Niceliksel Çözümleme.
11 Sömürgecilik ve sosyal bilimlere etkisi ile Evrim modeli. Antropoloji ve sosyoloji gibi alanların sömürgecilik etkisiyle ivme kazanması ve Darwin'in kuramı geniş biçimde ele alınacaktır.
12 Müzik İncelemesinde Tarihselcilik ve Evrim modeli.
13 İşlevselcilik ve Yapısalcılık.
14 Müzikolojinin çalışma alanları Cinsiyet ve müzik, müzik eleştirisi, estetik gibi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Özer, Yetkin (1997). Bilim Perspektifinde Müzik, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.

Yardımcı kaynaklar:
Acot, Pascal. (2005). Bilim Tarihi, (çev: Nermin Acar), Ankara: Dost Kitabevi.
Darwin, Charles. (2010). Türlerin Kökeni Üzerine, (çev: Hasan İlhan), Ankara: Alter Yayıncılık.
Erol, Ayhan. (2009). Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Kaplan, Ayten (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Tuna, Korkut. (2011). Batılı Bilginin Eleştirisi Üzerine, İstanbul: İz Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, ders anlatımı ve karşılıklı soru cevap yöntemleriyle yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanını yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak soruları içerecektir. Sınavlar, açık uçlu sorulardan oluşabilir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanını yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav dönem boyunca sınıfta işlenen konuları ve okuması yapılan kaynaklardaki ilgili bölümleri içerecektir ve sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal ve kopya eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri


E-posta: aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.30-16.00
Çarşamba 13.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5