DERS ADI

: Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ONH 6005 Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Onkoloji Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Onkoloji Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin palyatif ve yaşam sonu bakımın önemini kavrayabilmesi, bakım modellerini tartışabilmesi, onkoloji hastasına verilebilebilecek ileri yaşam sonu bakımın planlanmasında hemşirenin rolünü farkedebilme, bireyleri ve ailenin yaklaşan ölüme hazırlanmalarında yardımcı olmadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yaşam döngüsünde palyatif ve yaşam sonu bakımın önemini kavrayabilmek
2   Onkoloji hastası ve ailesinin palyatif ve yaşam sonu bakım gereksinimlerini farkedebilmek
3   Yaklaşan ölüme hasta ve ailesini hazırlayabilmek
4   Onkoloji hemşiresinin palyatif ve yaşam sonu dönemdeki rolünü ve ekip işbirliğinin önemini kavrayabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Palyatif tıp, yaşam sonu bakım, prensipleri ve arasındaki farklar, konfor bakım, hospis veya palyatif bakım Destekleyici ve yaşam sonu bakımın önündeki engeller ve kolaylaştırıcılar
2 Hemşirenin rolleri, sorumlulukları ve riskleri Palyatif bakım uygulamalarında inovatif yaklaşımlar
3 Yaşam sonu dönemde bulunan bireylerde görülen değişimler ve etkin semptom yönetimleri -I Bakımverenlerin bakımı ve desteklenmesi
4 Yaşam sonu dönemde bulunan bireylerde görülen değişimler ve etkin semptom yönetimleri -I Ölüm ve ölmekte olan bireye yardım, genç ölüm ve ölüme hazırlanmak
5 Palyatif bakımda sosyal çevre: Hasta ve bakımverenin desteklenmesi Ayrılık ve kayıp- Dersin değerlendirilmesi
6 Psikososyal, etnik ve spritüel bakım
7 Yaşam sonu bakımda etik prensipler
8 Yaşam sonu bakım modelleri
9 İleri yaşam sonu bakımın planlanması
10 Çocukların Palyatif ve Yaşam Sonu Bakımında Stratejiler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1.Can G (ed.) (2014), Onkoloji Hemşireliği, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul
2.Can G: Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi. Pharma Publication Planning, 2007.
3.Can G: Onkoloji Hemşireliğinde Kanıttan Uygulamaya. Nobel Tıp Kitabevi. 2015.
4.Hanna L, Crosby T, Macbeth F, Pratik Klinik Onkoloji, İstanbul Tıp Kitapevi, Feyyaz Özdemir (ed.).2012
5.Kahveci K, Gökçınar D (2014). Palyatif Bakım. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul.
6.Lewis SL, Heitkemper MM, Dirksen SR, O'Brien PR. MedicalSurgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems, 2007. Langhorne M, Fulton J, Otto SE: Oncology Nursing. 2007.
7.Parlak C, Topkan E (2012). AJCC Kanser Evreleme Klavuzu. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul.
8. Macbeth F, Pratik Klinik Onkoloji, İstanbul Tıp Kitapevi, Feyyaz Özdemir (ed.).2012 İstanbul
9.American Cancer Society. Cancer facts & figures 2012. Atlanta, American Cancer Society.2012
10.American Cancer Society. Breast cancer facts & figures 2012. Atlanta, American Cancer Society.2012.
11.Harmer V. Breast Cancer Nursing Care and Management. Second Edition, Wiley-Blackwell, UK, 2011.
12. Porrett T, McGrath A (2005). Stoma Care. Blackwell Publishing Ltd, Oxford.
13. Myers C (Ed) (1996). Stoma Care Nursing a patient-centered aproach. Arnold, London.
14. Baykan A, Zorluoğlu A, Geçim E ve Terzi C (2010). Kolon ve Rektum Kanserleri. Türk Kolon veRektum Cerrahisi Derneği Yayını, 1. Baskı, Tasarım, Ofset Hazırlık ve Baskı Seçil Ofset Matbaacılık ve Ambalaj Sanayi Ltd. Şti.,İstanbul.
15. Türk Kolon ve Rektum Cerrahisi Derneği web sitesi, http://www.tkrcd.org.tr/
16.Centers for Disease Control and Prevention: 1-800-CDC-INFO. Ulaşım Tarihi: 20.04.2011
www.cdc.gov/cancer/breast/
17.Centers for Disease Control and Prevention. National Breast and Cervical Cancer Early Detection Program. Ulaşım Tarihi: 20.04.2011 www.cdc.gov/cancer/nbccedp
18.National Comprehensive Cancer Network. (V.1. 2009). NCCN Clinical practice guidelines in oncology: breast cancer risk reduction. Retrieved July 20, 2009,from http://www.nccn.org/professionals/physician_gls/PDF/breast_risk.pdf
19.NHS Breast Screening Programme. Breast screening a pocket guide. 2008. Ulaşım Tarihi: 20.04.2011. http://www.cancerscreening.nhs.uk/breastscreen/publications/nhsbsp-pocket-guide-2008.pdf
20.NHS National Institute for Clinical Excellence Guidance on Cancer Services. Improving outcomes in breast cancer research evidence fort he manual update. York, NHS Centre for Reviews and Dissemination University York, 2002a; 7-17.
21.NHS National Institute for Clinical Excellence Guidance on Cancer Services. Improving outcomes in breast cancer manual update. York, NICE 2002b; 19-24
22.Aydın S., Akça T. Tüm yönleriyle meme kanseri. Nobel Kitapevi, Adana, 2011.
23. Karadakovan A., Eti Aslan F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarında Hemşirelik Bakımı, 2014. 1. Basım.
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Soru cevap
Hasta ve ailesi için eğitim materyali hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

- Öğrenci, bu derste gelişim dönemi teorilerini, birey ve aile eğitim ilkelerini, onkoloji hastasının hemşirelik bakımında yenilikleri kullanarak hasta ve ailesi için eğitim materyali geliştirmekten sorumludur. Ara sınav olarak değerlendirilecektir.
- Öğrencinin sunum becerisi, konuya hazırlığı ve tartışılmalara katılımı değerlendirilecektir
- Final sınavında; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özlem Uğur ( 0.232.4124785)
Doç. Dr. Ezgi Karadağ (0.232. 4124762)

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi mesai saatleri içerisinde

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 15 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 30 60
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155533
ÖK.25545455
ÖK.355544
ÖK.45